• troddeduja

Hur sköta akvariet till vattensködpaddan?

Har precis tagit över en gulörad vattensköldpadda på 4 år från en kompis och undrar hur akvariet ska skötas, har väldigt lite erfarenhet. Paddan matas (och bajsar då) i ett separat kar varannan dag. Passat då på att ta upp större partiklar (bajs etc) med hoven. Delvatten byte med 30% har jag bara hunnit gjort en gång sen jag fick paddan.
    Ska man sköta akvariet på precis samma sätt som ett akvarium med fiskar eller ska man göra delvattenbyten oftare och ibland tömma och storstäda hela akvariet?
    Har just nu ett 90 liters som är för litet, jag vet (tog över det med paddan), men ska införskaffa ett större när ekonomin tillåter.

Hur ofta delvattenbyte och med hur stor mängd?

Storrengöring ibland eller inte?

Finns det någon/några fiskar som man kan ha i samma vatten (gärna några som "städar")? Detta blir först aktuellt när jag får det större akvariet.

Tack

• Svar på tråden Hur sköta akvariet till vattensködpaddan?
  • Beckizz94

Har två gulörade vattensköldpaddor och i början gjorde jag rent jätte ofta osv. Jag pratade med en som säljer sköldpaddor som berättade att dom egentligen inte vill ha extremt rent och att de räcker med att byta var 3-4 vecka (om de inte börjar lukta eller helt grumligt)

Dock måste du byta vatten oftare om du inte har en reningspump.

jag byter aldrig delar av vattnet för det är ingen ide, då spär di ju bara ut allt och efter någon dag är det tillbaka som innan. Bättre att ta allt på en gång!

Svar på tråden Hur sköta akvariet till vattensködpaddan?