• Anonym

Hon tycker jag är ego för jag sökte hjälp tidigare.

Min sambo och jag har försökt få barn i 10 månader, och har testat med äl-test många månader som inte givit utslag. Så jag ringde kvinnokliniken och berättade att jag misstänkte att jag inte hade äl och fick då komma in på en tid för vul och blodprov.Ok, jag ljög och sav i försökt ett år, men det är ju nästan sant. Idag ska jag in och ta ett av blodproven och vi kom in på det jag och systern. Hon kommer med att hon tycker det är fel att jag ljugit när det finns andra som försökt så länge eller äldre kvinnor som vill ha barn för de inte hittat nån förrän senare ålder. Hon tänker säkert på sig själv då hon är 35 och inte har nån partner. Jag är 29,så så väldigt ung är jag inte!
    Har längtat efter barn flera år, det vet hon. Så nu mitt under utredningen, som faktiskt läkaren skrev in oss på efter att ha sett jag har pco kommer hon hur fel jag gjort och gnäller. Ska hon inte stötta mig? Det är rätt jobbigt för oss...men hon tycker jag är ego Det sårar mig. Känns som hennes bitterhet går ut över mig.

• Svar på tråden Hon tycker jag är ego för jag sökte hjälp tidigare.
  • Eliasmamma

Tycker också det är ego, det finns dom som verkligen försökt 1 år eller längre som behöver den hjälpen mer. Däremot om ni försökt 1 år så hade det inte varit nåt, då hade ni haft den rätten

• Anonym

men om de sökt hjälp hade de väl också fått den hjälp de behöver?

• Anonym (Förstår dig)

Vi fick komma in fast jag bara haft regelbunden mens i 8 månader, vilket var tur eftersom vi nu måste använda oss av ifv, och med tanke på att du har tagit äl-tester och inte fått utslag förstår jag dig! Vi är 27!

• Anwen

Nej, tycker du gjorde rätt då du inte fått utslag på ÄL-testerna... om du hade haft regelbunden ägglossning hade jag kunnat tycka det var fel, och iofs fortfarande fel att du ljög då jag tycker du borde fått komma in tidigare ändå då du faktiskt inte hade ägglossning. Är det långa köer till utredning där ni bor?

• Anonym

Ja men ägglossningstesten gav ju inget utslag, ska jag ändå vänta ett år? Jag bad inte om en hel utredning utan sa att jag inte trodde jag hade äl,vilket ju stämde. Sen tyckte läkaren som gjorde vul att det fanns anledning att skicka oss på riktig utredning med allting eftersom han såg jag hade pco. Tycker ändå det är riktigt taskig attityd hon har mot mig och sambon när vi är mitt i allt nu och inte blir med barn.

• Anonym
    Anwen skrev 2012-05-01 10:34:31 följande:
    Nej, tycker du gjorde rätt då du inte fått utslag på ÄL-testerna... om du hade haft regelbunden ägglossning hade jag kunnat tycka det var fel, och iofs fortfarande fel att du ljög då jag tycker du borde fått komma in tidigare ändå då du faktiskt inte hade ägglossning. Är det långa köer till utredning där ni bor?
    Ja det var kanske fel att ljuga men kändes som två månader inte spelade så stor roll när jag ändå inte hade äl. Nej inte långa köer då jag fick tid två veckor efter första samtalet för vul, och sedan tid om tre veckor igen för samtal.
  • Anwen
    Anonym skrev 2012-05-01 10:35:37 följande:
    Ja det var kanske fel att ljuga men kändes som två månader inte spelade så stor roll när jag ändå inte hade äl. Nej inte långa köer då jag fick tid två veckor efter första samtalet för vul, och sedan tid om tre veckor igen för samtal.
    Okej, då är inte det heller en anledning till att gnälla. Troligtvis är det mest din syster som är bitter över sin egna situation... Vilket jag också kan förstå, som äldre syskon vill man nog gärna hinna före med barn :P. Har hon vetat om att ni försökt?
  • Anonym
    Anwen skrev 2012-05-01 18:41:14 följande:
    Okej, då är inte det heller en anledning till att gnälla. Troligtvis är det mest din syster som är bitter över sin egna situation... Vilket jag också kan förstå, som äldre syskon vill man nog gärna hinna före med barn :P. Har hon vetat om att ni försökt?
    Jo jag förstår det är hennes bitterhet som talar men det känns ändå inte roligt att höra. Särskilt inte på min födelsedag att hon ska sitta och gnälla på mig. Hon vet mycket väl vi försökt i snart ett år.
  • Anonym (Fia)

Jag och min sambo försökte i 7, nästan 8, månader innan jag fick tid. Jag blev först gravid oplanerat men fick missfall ganska tidigt och då ville vi försöka igen. När inget hände ringde jag in och fick en tid. Visserligen så kanske de gav mig tid för att jag får fruktansvärd mensvärk... Och då såg de att jag hade ett myom som antagligen försvårade för mig. Jag skulle då komma på återbesök 2-3 månader senare och då fick jag reda på att jag har PCO.

Jag fick alltså tid efter ca 7 månader. Ego, kanske det, men so what? Jag kan ju inte vara ansvarig för alla andra, utan jag kan enbart ta hand om mig själv i detta avseendet. Och det var ju bara tur att vi fick reda, så slapp vi tänka så mycket på det mer, jag blev opererad för myomet (som de pga komplikationer inte tog bort trots allt) och ska snart på återbesök igen. Får se vad som händer nu framöver om det blir någon mer operation eller om det börjar bli dax att börja få barn igen. Jag är JÄTTEGLAD att jag ringde tidigare, trots att alla sa att man ska vänta ett år...

• Anonym

Om man har kortare cykler än 25 dgr, längre än  35 dgr, väldigt oregelbundna cykler, aldrig utslag på ÄL-test, har konstaterad endomatrios eller väldigt smärtsam mens, haft klamydiainfektion eller annan underlivsinfektion ffa om detta suttit i äggledare eller konstaterad PCO - så har man RÄTT att söka hjälp redan efter 3-6 mån försök! 

Utan ägglossning kan man ju liksom inte ens ha någon som helst chans att bli gravid så....

Svar på tråden Hon tycker jag är ego för jag sökte hjälp tidigare.