• Anonym (Hönsmamma?)

Är jag verkligen överdrivet orolig förälder?

Hej hej! Har en dotter på 5 månader. Får ibland höra från omgivningen och speciellt min sambo att jag kan vara Överdrivet beskyddande mot min dotter. Jag kan erkänna att jag är lite överbeskyddande men inte på ett sätt som hämmar hennes utveckling eller så. Det är mitt första barn så jag tycker det kan vara okej och vara lite orolig av sig. Han tyckte att jag var överdriven en gång då jag inte ville gå på middag hos en kompis som röker rätt mycket inne. Jag vill inte att min dotter ska andas in skiten, men han mena på att det inte gör något eftersom hon inte kommer göra det under tiden vi är där. En sen! Det sitter ju i väggarna, även fast hon inte röker när vi är där eller en stund innan. Idag hände en annan grej då han också anklaga mig för att vara helt överdriven. På helgerna när vi är ute och promenerar så vill han alltid dra vagnen eftersom jg gör det på veckodagarna, vilket jag förstår! Men han tänker inte på vissa saker som att trx dra ned skyddet på vagnen när solen sticker fram så hon slipper bli bländad eller lägger inte märke till att kudden ligger helt fel så hon ser ut att ligga jätte obekvämt. Jag försöker att inte lägga mig i för mycket med att rätta till ludden och dra ned skyddet, men det är ju så svårt när jag ser henne ligga helt snett och snart kommer börja gnälla och när hon kisar(vet ej om det stavas så) för att hon får solen rakt i ansiktet. Jag har erkänt för honom att jag kan ha lite svårt att släppa kontrollen ibland, eftersom jag annars är den som har hand så mkt om henne eftersom sambon jobbar en hel del. Nu till händelsen idag: vi var på promenad och efter ett tg började dottern gnälla i vagnen. Hon älskar babybjorn selen och att vi sitta i den vänd mot alla människor så jag föreslår att han kan bära henne i den, vilket han gärna ville. Solen kommer fram och känns rätt så varmt och efter en kvart kommer jag på att det inte är så bra för dottern att få en massa sol på sig. Jag tr på henne solhatten och ber sambon gå i skuggan men inser efter en liten stund att det knappt finns skugga att hå i. Jag föreslår att hon ska ner i vagnen ugen där hon kan få solskydd. Han sätter sig emot helt och säger att jag överdriver. Jag ger mig inte och hänvisar till olika böcker och vårdguiden etc där det står att spädbarn inte ska vara i solen någonting!!! Han tycker att det är skitsnack och säger att det är kugnt eftersom hon har solhatt och ä är heltäckt med kläder. Jag ger mig inte och det blir bråk mellan oss. Hans mamma var ned och tillslut övertalade hon honom att sätta ned henne. Vet inte om det var för att hon var på min sida eller för att hon tyckte det va pisamt att vi stod och tjaffsade med varandra...vi är fortfarande ovänner över detta och tycker att jag överdriver. Har jag överdrivet detta???

• Svar på tråden Är jag verkligen överdrivet orolig förälder?
  • Tealhawk

Jag tycker inte det låter speciellt överdrivet med det där med solen iaf! Småbarn ska inte vara i solen längre stunder för deras hud är mycket känsligare än vuxnas och de blir snabbt överhettade då de inte kan svettas som vi heller. Sedan låter det ju bara elakt att låta babyn ligga med solen i ögonen. Skulle din sambo ville ha en lampa i ansiktet utan att kunna få bort ljuset? :)

Däremot kanske lite överdrivet med rökningen. Visst sitter det i väggarna, men så länge det bara rör sig om några timmar och kompisen inte röker inne just när ni är där så bör det inte vara farligt. Men det är klart man oroar sig, det ska man göra som förälder :D (Bara det inte går överstyr och tar över vardagen såklart.)

• Litet My

Tycker inte du är överdriven alls faktiskt utan bara använder "sunt förnuft"

• Anonym

Småbarn dör inte av vårsol! De behöver d-vitaminet som bildas!

Varför satt barnet inte vänd mot pappa? Ögonkontakten är det viktigaste man kan ge en bebis näst efter mat, kroppskontakt och rena blöjor!

• Kimban

Jag anser att du överdriver, flickan kommer ju inte dö av att få solen på sig någon gång och hade hon kläder och hatt tycker ja det är okej om det nu inte var flera timmar det handlade om.

Det är skit svårt att släppa kontrollen, framför allt när det är ens barn, man vill dom så väl. Men ni är två om detta och båda har lika mycket att säga till om.
    Tänk själv om någon kommenterat saker du gör med din dotter, att det är fel gör si gör så. I och med att du verkar vara den som är hemma så känner du henne bäst, men han måste få en chans att lära sig henne också.

Och är det inte saker som är direkt farliga för barnet tycker jag inte du kan säga att ni ska göra på ditt sätt för att du tycker det är det rätta. Man får lära sig kompromissa om saker, och att kunna diskutera utan att bli ovänner.

Hoppas du inte tycker ja är tyken, för det är inte min mening, men man kan behöva se saker från den andres synvinkel ibland.

• Anonym

Ja, jag tycker du överdriver. Inte helt och hållet men en stor del. Visst hon ligger säkert lite obekvämt men låt pappan märka det, hon säger ju till genom att gnälla och även han har väl öron att höra med?

Om du inte låter honom försöka, misslyckas för att sedan hitta egna rutiner som han lyckas med så lär du stå ganska ensam om att ta hand om er lilla vilket inte låter helt skoj. Han verkar ju vilja engagera sig. Hjälp honom genom att backa lite. Vilket du i och för sig gör...

Solskyddad tycker jag att hon verkade vara men jag är väl slarvig då. Att du inte låter dottern utsättas för direkt rök är toppen men rök i väggarna?!

Lycka till med den lilla!

• Coyote

Om bebisen var helt täckt med kläder så är det inte farligt att vara i solen. Men i övrigt tycker jag inte att du är överdrivet nojig. Däremot kan det vara bra för er relation att du jobbar på att släppa kontrollen lite, om kudden ligger snett så säger väl dottern till när det är obekvämt?

• Tealhawk
    Anonym skrev 2012-04-30 00:11:58 följande:
    Småbarn dör inte av vårsol! De behöver d-vitaminet som bildas!

Varför satt barnet inte vänd mot pappa? Ögonkontakten är det viktigaste man kan ge en bebis näst efter mat, kroppskontakt och rena blöjor!
    Beror på hur stark sol man har. Hemma hos oss idag var det 20+ i solen och man blev varm efter bara ett fåtal minuter. Kunde vara utan sockar och i T-shirt samt sitta och amma utan att bli det minsta kall.
  • Anonym (M)

Det jag tänkte på mest i det du skrev var hur osäker du verkar. Skulle min dotter få solen i ansiktet så skulle jag lösa det utan att ens tänka på om pappan tycker jag är löjlig. Ni verkar mest bråka om vem som har rätt, och det går ut över dottern... Gör det du vill med dottern och låt inte pappan bestämma, för f*n! Du är ju hemma med henne mest, såklart du tänker på alla småsaker då. Pappan verkar ha lite komplex för att han inte vet och kan allt? 
    Prata med varandra, prata prata prata.  

• hannis

Ja jag tycker du överdriver. Har barnet solhatt och heltäckande kläder så är det ingen fara att vara i solen. Skall ni inte vara ute och gå på hela sommaren då?

• Anonym (Min)

DU överdriver en del.

Det är inte hela världen om barnet får lite sol - har hon solhatt så kan hon vara i solen. Du behöver inte både solhatt och skugga. Särskilt inte nu på våren när solen inte är så stark. Att vara en stund i solen är okej - att vara där länge är inte okej. Slappna av lite. En kvart i solen med hatt på dör hon inte av.

När det gäller solskyddet i vagnen så får du lära din man hur man hanterar vagnen - att man drar upp solskyddet när solen faller på barnet. Då ska skyddet vara uppe, det är inte bra med direkt sol i ansiktet. Då har ni uppfällda locket istället för hatt. Det ska han sköta och det får han lära sig.

Det är INTE farligt att vistas i en lägenhet där det bor en rökare, så länge de inte röker när ni är där. Inte ens på balkongen, då blåser det in. Men om de kan avstå så att det är rökfritt så gör det ingenting att det sitter lite röklukt kvar - barnet ska ju knappast slicka på väggarna. Känn av själv - om du känner dig torr och dassig i halsen och munnen, då är det luften dålig. Annars inte.

Svar på tråden Är jag verkligen överdrivet orolig förälder?