Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

ölburk2 skrev 2015-04-10 18:05:11 följande:

Jo jag glömde, det finns inga skydd som kan stå emot ett större robotangrepp, tror du det så har du gått på nån form av propaganda.

System finns, men man måste ha dem och i tillräckligt stort antal.

Du slutar aldrig visa på din okunskap...det handlar inte om att kunna stoppa stormakt X när de sätter in allt de har, utan det ska kosta så mycket att risken minskar att de ens väljer våld i en konflikt. Det funkar exakt som när du står i valet och kvalet om något är värt de pengar eller arbetsinsats eller vad det nu må vara du måste offra för att nå det. Förstår du inte detta faktum är det ingen idé att du ger dig in i diskussioner om militärt försvar.

Har du någon aning om vad robotvapen kostar? Tror du de finns i obegränsat antal ens i Ryssland?

Skjuts från stora avstånd.., varför skulle ryssen välja det sämsta alternativet, dom har både flyg å (u)båtar som kan sköta den saken.
    Dessutom som finns ryska gränsen väldigt nära oss, så nån varningstid att tala om finns inte. 
    Så vi får vara glada om vi kan slå ut några få % av de som släpps ner på oss.

Tja...halva avståndet (eller vad det nu kan handla om ifall man skjuter från ubåt i Östersjön istället för det Ryska fastlandet) är fortfarande relativt stora avstånd. Inte för att det har någon större betydelse i detta fall...
    Även flyg och ubåt kan bekämpas, bara man skaffat sig kapaciteten. Du har t.o.m. fler chanser då du kan skjuta sönder robotar i luften och skjuta ner planen eller sänka ubåtarna.

Jag förstår inte varför du konsekvent underskattar ryssarna.., iofs är det vad väst alltid gjort å därför alltid åkt på pisk av dom.
    Du bör lära dig att ryssarna inte tänker som vi, du gör samma misstag som USA alltid gör, det att tro att alla tänker som dom.

Taget ur luften igen....ge dig någon gång och försök skriva något sakligt och vettigt!
    Hade jag fått bestämma hade vi aldrig genomfört 90- och 2000-talets nedskärningar utan snarare stärkt försvaret med nya effektiva system, inte minst inom marinen, flygvapnet och luftvärnet. Detta är inte tankar som kommer av underskattande av Ryssland...
    Våra politiker däremot, har gjort vad de kan för att få svenska folket att underskatta Ryssland som militär makt, så att de kunnat göra de nedskärningar de vill för att använda pengarna på annat håll, jag ser igenom det.
    Att ryssarna inte åker på pisk har inget med underskattning att göra, utan snarare att de väljer sina strider...

Alldeles nyss fick en rysk höjdare (minns inte namnet) frågan om vad dom kommer att göra om Väst fortsätter att utvidga sina sanktioner.
    Svaret blev: Vi kommer att göra som vi alltid har gjort, när vi har mindre med mat, så äter vi mindre..
    Det tycker jag är ett svar som mycket väl beskriver hur ryssarna tänker å hur dom kommer att agera. 

Om ryssarna kommer att göra som de alltid gjort är det bara frågan om vem som står näst i tur att råka illa ut...

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-04-10 20:19:40 följande:

Bra med reaktioner, nu måste det bara mötas upp med en förtroendegivande försvarsförmåga också.

Unik nordisk bredsida mot Ryssland

rknmedia.com/2015/04/10/unik-nordisk-bredsida-mot-ryssland/
    SvD idag:

"Ryssland svarar med manöver"

Ryssland kommer att reagera på de nordiska försvarsministrarnas satsning med nya styrkedemonstrationer. Det säger ryska försvarsexperter som SvD har talat med i Moskva.

mobil.svd.se/nyheter/ryssland-svarar-med-manover_svd-4474889

• Tom Araya

Om ryssen bara kommer att använda robotar och kärnvapen vid ett eventuellt krig så tycker jag nog han i förhållande lägger väldigt mycket resurser på mark- och sjöstyrkor...

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-12 10:36:53 följande:
    Ryssland har väldigt mycket kust, det kräver precis det du nämner, om man som du förväntar sig en invasion.
    Men svensk mark är relativt ointressant, det duger gott för ryssen att göra den oanvändbar för andra, så svenska markstyrkor är meningslösa den dag ryssen anfaller.
    Vilka förväntar sig invasion och varför?
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-12 10:56:00 följande:
    Jamen då måste du vara riktigt glad idag, kriget kommer ju allt närmare, grattis!
    Dumheterna fullkomligt sprutar ur dig.
  • Tom Araya

Expressen 10/4:

Erkänner flera mord på ukrainska soldater
    Publicerad 10 apr 2015 00:04

En ny rapport från Amnesty International visar att proryska trupper har gjort sig skyldiga till krigsbrott i form av mord på ukrainska soldater.

Den ökände ryske befälhavaren Arsenij Pavlov, mer känd som Motorola, kan ligga bakom flera av dem.

Till tidningen Kiev Post erkänner han brotten utan omsvep och säger att han "ger fullständigt f-n i anklagelserna".

www.expressen.se/nyheter/erkanner-flera-mord-pa-ukrainska-soldater/

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!