Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

MEE83 skrev 2015-04-09 15:38:02 följande:
    ps. Israel har inte startat ett enda krig vad jag vet. 
    ölburk2 skrev 2015-04-09 16:19:12 följande:
    Vad gäller Israel så...

ölburk2 skrev 2015-04-09 18:25:33 följande:
    Idag är israel bojkottat av arabvärlden...
    ölburk2 skrev 2015-04-09 18:25:33 följande:
    ....
    Jag försvarar inte dessa rakter, jag bara konstaterar att den terror israelerna bedriver ...
    MEE83 skrev 2015-04-09 18:36:48 följande:

Enligt Amnesty International så var det Hamas som dödar flest ....

AVBRYT all diskussion kring politik och rätt eller fel i konflikter som Israel - Palestina i denna tråd, det får ni starta en annan tråd att diskutera i!

Detta är en tråd om och för svensk säkerhets- och försvarspolitik, eventuella hotbilder i omvärlden och om civilt och militärt försvar i Sverige, inget annat.

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 17:08:34 följande:
    Du vet vad jag tycker, å har sagt att jag inte har nån lust att älta saker som ältats under hela mitt liv, det leder ingenstans.

Ja vi har haft fred i Sverige länge, men inte fan beror det på att vi haft ett starkt försvar, sanningen är den att vi knappt hade ett försvar under många många år.
    Å det vet du, så kom inte dragandes med det argumentet.

Det mer troliga att vi sluppit undan krig, är att vi inte hade nåt dugligt försvar, inte några män att skicka ut i krig under lång tid, de senasta fick vi betala utländska knektar att föra åt oss, alla män var redan förbrukade i krig vi fört tidigare.

Efter den tiden har vi hållit oss från krig, kallat oss neutrala å krånglat oss igenom två världskrig, om än inte helt rumsrent, dock med ett långt bättre resultat än om vi deltaget aktivt.

Å så hoppas jag det förblir, med förhoppningen att fler följer efter å inser idiotin med att kriga för fred.

Men just nu ser det illa ut, å ett storkrig drar allt närmare, då allt fler länder lägger sig i konflikter som inte sker på deras egen mark.
    "Kriget mot terrorismen" har blivit ett argument att slå till vart som helst, å ingen protesterar nämnvärt.
    Klart som fan det kommer att leda till ännu mer våld å förödelse, mellan allt fler länder å grupperingar, givetvis med nästan bara civila som offer.
    Vårt försvar var som starkast mellan 1948 och 1968, orsakade inget krig vad jag vet...
  • Tom Araya

SvT Nyheter 6/2:

Sista chansen ? annars upptrappat krig

När Tysklands och Frankrikes ledare i eftermiddag träffar Rysslands president Vladimir Putin i Kreml i Moskva säger flera att det är sista chansen att återgå till en fredlig lösning i Ukraina. Om Putin inte visar beredskap att backa hotar ett upptrappat krig, som i förlängningen kan utvecklas till ett krig mellan västvärlden och Ryssland.

Besöket i går i Kiev och i dag i Moskva meddelades överraskande, men utvecklingen i östra Ukraina är allvarlig. En offensiv verkar pågå från separatisterna understödda av ryska vapen och soldater och regeringssidans styrkor tycks trängda. Redan har över 5.400 personer dödats i striderna i östra Ukraina och förstörelsen och civila umbäranden är omfattande.

www.svt.se/nyheter/utrikes/moskva-motet-sista-chansen-annars-upptrappat-krig
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-10 11:41:41 följande:
    Inget krig hade startats i vår närhet oavsett vad under den tiden, det var efterkrigstid å ingen ville ens veta av nåt krigande.
    Så hade vi lagt ner hela försvarat så hade det inte gjort varken till eller från.

Att det förekom en hel del tuppfäktning (kalla kriget) mellan USA å Sovjet får mest ses som en efterkrigsspel för att positionera sig.
    Så att det skulle ha startas ett nytt större krig i vår närhet ser jag som uteslutet, det fanns en hel del folk hos båda stormakterna som ville det, men alla var krigströtta så det fick inget gehör., närmast var nog Kubakrisen, å ett par misstag som kunnat sluta riktigt illa.

Men inget av det har att göra med Sveriges krigsmakt.
    Du kan inte hitta något annat krig heller som startats av de orsakerna.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-10 12:01:51 följande:

Tom, jag har skrivit att jag tycker det är ointressant att disskutera kring lösningar som jag vet aldrig har fungerat.
    Försök dig på lite nytt tänkande istället, nåt som inte leder till krig med massförstörelse å ett helvete för oss människor.

Det du kallar ointresse att diskutera tolkar jag snarare som att du saknar starka argument att grunda din diskussion på.
    Du har flera gånger kommit till egna slutsatser plockade ur luften och glider undan besvärande motfrågor.

Nytänkande är bra, men att förlita sig på något nytt, ej etablerat, ej beprövat, ej inarbetat tänker jag inte göra, det är alldeles för stora risker och för mycket som står på spel. Återkom när du har något som uppfyller detta.

Du måste å din sida förstå att det är helt andra drivkrafter än att vilja försvara sig som startar krig och det är krafter du inte påverkar.
    ölburk2 skrev 2015-04-10 12:01:51 följande:

Eller försök att åtminstone inse, att hur mycket Sverige än rustar, å hur svagt än Ryssland anses vara, så har dom tillräckligt med eldkraft för att på bara några timmar mer eller mindre utplåna Sverige från dess yta.
    Å NATO har inte minsta möjlighet att göra nåt åt det heller.
    Det verkar som du tror att det kommer att dyka upp nån U-båt å lite ryssar som börjar skjuta på oss.
    Så komer det inte att bli, utan vi blir sönderbombade å hjälplösa innan vi ens kommit på fötter.

Åter igen en felaktig slutsats. En militär styrka behöver inte vara större och starkare än en annan för att göra det ointressant att ge sig på den.
    Dels har det med värdering av nytta/vinst vs kostnad att göra, dels för att små styrkor i försvar av eget territorium visat sig kunna ge mycket större motstånd i förhållande till storlek och styrka än invaderande/anfallande styrka. Detta visade sig tydligt i krig som Boerkriget, USA-Vietnam, Afghanistan-Sovjet m.fl.
    Ytterligare en faktor är rent politisk. Vad kan vi göra, hur stora styrkor kan vi använda, hur aggressiva kan vi vara utan att vårt eget folk reagerar negativt eller att vi får motreaktioner internationellt...

Idag ser vi Ryssland som ett potentiellt hot, imorgon kan det vara någon annan, varför ska vi då enbart förhålla oss till Ryssland?

Jag är varken förespråkare eller motståndare till NATO-medlemsskap, men jag kan konstatera att någon form av militär allians vore bra och skulle ytterligare ge styrka att stå självständiga och undvika att bli indragna i krig som andra (utanför alliansen) vill starta. Jag skulle helst se att vi hade en nordisk allians och slapp blanda in NATO.

Dock undrar jag vad som får dig att tro NATO inget kan göra om ett NATO-land i Europa skulle bli indraget i krig med exempelvis Ryssland.
    ölburk2 skrev 2015-04-10 11:49:59 följande:
    Vet inte vad du avser för orsaker, men krig bedrivs med vapen idag, inga vapen inga krig, det kommer du aldrig ifrån.
    Våld och krig orsakas av människor, inte vapen. Finns inga vapen så slår man ihjäl varandra, det händer fortfarande. Inbördeskriget och folkmorden i Rwanda på 90-talet är ett exempel.

Drivkraften hos människan är den viktigaste faktorn, inte vapen. Du kan ha en rejäl arsenal utan att använda den och du kan utöva våld utan vapen.

När det kommer till just försvar mot grovt våld så är vapen nästan ett krav för det är det enda våld du kan få god verkan med på ett defensivt sätt, medan du kan ha ihjäl folk på betydligt mer primitiva sätt i en offensiv aktion.

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-10 14:56:50 följande:
    Du har så totalt snöt in på att vapen är den enda lösningen, vilket betyder att du inte har ett enda vettigt argument för att bevara freden att komma med, allt ska lösas med vapen enligt dig.
    Nej, detta är bara ännu ett exempel på hur du tar saker rätt ur luften.
    Man behöver många olika verktyg i verktygslådan för att behålla fred, vapen är bara ett exempel och just vad denna tråd handlar om.
    Klart som fan att då blir fler krig å mer förstörelse i vår värld,  när man resonerar som dig.
    Du är ett bra bevis på människans dumhet å oförmåga att inse att årtusendes galenskap å misslyckanden inte heller kommer att fungera "nästa gång"
    Jag ber dig åter igen ge exempel på ett sådant misslyckande.

Du kan vilja göra på andra sätt hur mycket du vill, men du sätter inte spelreglerna, därför är ditt sätt som ensam lösning en större risk för misslyckande.
    Men det är ditt problem, jag tänker i vart fall bidra med nåt som har med krigande att göra
    Det var ett fasligt tjat om krig...det tycks som du helt missuppfattat syftet med försvar...ett tips, det finns i ordet.
     ...den dagen kriget står för dörren, då är jag å mina närmaste å vänner långt borta från allt vad krig heter.
    Varför då? Är det inte då du ska bevisa hur man löser problemet med ofred utan vapen!?
    Å jag misstänker att svenskens krigs/försvarsvilja är rätt låg, om den ens existerar mer än på papperet.
    Blanda inte ihop päron och äpplen.
    Viljan till krig är sannolikt låg och så tycker jag det ska vara.
    Viljan till försvar är förhoppningsvis högre och lär växa med eventuell hotbild.
    Vi har det för bra i Sverige för att vilja byta ut det mot krig, så oavsett om du beväpnar dig till tänderna kommer svensken att lägga sig platt rätt fort., troligen så snabbt att det går att rädda det mesta av landet.
    Du får det att låta som att krig är ett val alla kan göra, det är det inte då det krävs minst två parter i en konflikt. Vill den ena ha fred och den andra krig, vem tror du har lättast att få sin vilja fram?

Du räddar inget genom lägga dig platt, det är snarare som att säga: -Var så god, ta för dig av vad du vill, hur du vill, jag kommer inte att hindra dig. D.v.s. allt är förlorat, kanske även ditt liv.
    Å då står du där med dina vapen igen, som inte blev till nån nytta..
    Sjuttielfte exemplet på att du inget fattar. Försvar gör mest och bäst nytta när det inte behöver användas.
    Det funkar precis som med lagar, rättsväsende, polis och kriminalvård - Bäst när det funkar preventivt och de inte behöver användas mot människor.

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-10 15:35:57 följande:

ag vet inte vilket århundrade du lever i, men inte är det i samma århundrade som jag iaf.
    Eller så läser du en massa paropaganda från militärer å andra som ser vapen som enda lösningen.
    Å som inbillar folk att deras vapen kan stå emot ryssen bara dom får fler.

Men du har helt klart inte förstått att det inte spelar nån roll hur mycket vapen vi har, när den attack som Sverige ev kommer att utsättas för, inte handlar om nån invasion eller strid på vår mark.
    så de vapen du förordar har ingen som helst betydelse eller verkar avskräckande för ryssarna.
    Ryssarna skickar inga arméer, dom kommer att slå ut kommunikationer å lamslår vår infrastruktur å annat strategiskt viktigt genom massiva bombningar.
    sverige är som ett öppet hus vad gäller militära anläggningar, så det kommer inte att finnas ett skit kvar efter bara nån vecka, om ens det.

Det jag skriver har försvarsmakten själva påstått är det mest troliga scenariot, så varför förhåller du dig inte till vad dom påstår?
    Vad gör dina vapen t.ex för nytta, den dagen Kaknästornet, FRA:s anläggningar å halva Stockholm går upp i rök, när våra flygfält å sjukhus är borta, när infrastruktur å kommunikation inte längre fungerar å våra hamnar inte går att använda å Öresundsbron är sprängd i bitar. 

Vad ska du göra då med dina vapen, några fiender att skjuta på finns inte i Sverige?
    Vårt strategiska värde är åxå borta, så det är inte ens troligt att det efter bombandet blir nån invasion... 
    Eller tror du på fullt allvar att ryssen i vårt århundrade skulle skicka ut folk på Bottenviken för att invadera oss?
    Ett land dom slagit ut å som inte längre utgör nåt hot som kan nyttjas av en fiende, men som har NATO som närmaste granne?
    Nä såklart inte, Sverige blir istället ett hyfsat bra "ingenmans land", som kommer att fungera ungefär som den buffert vi ännu utgör.
    Huruvida något land sänder trupp till andra länder beror helt på vilket syfte de har, så ditt sätt att generalisera är helt uppåt väggarna.

Vill man endast skada ett land för att få det att ge efter för ens vilja så kan man slå ut kommunikationer, viktiga anläggningar eller en hel stad, då behövs ingen trupp på land. Detsamma fast i större omfattning gäller om du bara vill slå ut landet, utan vidare tanke.
    Är syftet däremot att hålla territorium för att ta makt, utnyttja dess ekonomiska och materiella resurser, utnyttja det strategiskt eller att hindra en annan part att nyttja det strategiskt, då måste man sända trupp.
    Om detta är lika lätta att sia om som vädret i april....om tio år, eftersom världen är föränderlig.

Dessutom finns som jag nämnt tidigare, hyfsat effektiva sensor- och vapensystem för att slå ut robotar och liknande som skjuts genom luften på stora avstånd.

Sen vet jag inte varför du tar upp folkmord, inbördekrig/stamkrig å liknande...

För att du ska förstå förhållandet mellan vapen och människa för betydelsen av att konflikter eskalerar till våld, krig och död. Slanten tycks dock ha fastnat någonstans i apparaten.

...för det ska vi svälvfallet ha ett inhemskt skydd mot, ett som jobbar tillsammamns med rättsväsendet, precis som nu.

Va...skydd, rättsväsende!!??
    Är inte folk snälla om man själv är det?
    Vad hände med "våld föder våld" och "vapen skapar krig"? Eller menar du att detta ska ske utan beväpning och våldsanvändning?
    Du är inte konsekvent.

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-10 17:51:14 följande:
    Jo jag är väldigt konsekvent, jag motsätter mig krig, vilket du nu vill försöka göra till att folk alltid följer lagen "om man är snäll".., tror inte du får många pluspoäng med den typen av argument.
    Ett rättsväsende behövs alltid, även om dess huvudsakliga syssla inte är att bekämpa brottslighet, utan att föreslå lagar, se till att dessa lagar/regler upprättshålls så att vi kan leva tillsammans i något så när samförstånd
    Nej, du är inte ett dugg konsekvent. Du har hela tiden likställt vapen, väpnade styrkor och möjlighet till att bruka våld som en vilja att bruka våld och starta krig.
    Du har även uttryckt tro på att man blir lämnad i fred om man visar god vilja och lämnar andra ifred.
    Men till en del har du faktiskt rätt, all statistik visar entydigt, att ju hårder straff ett land har, ju grövre blir det landets kriminalitet.
    Att dödsstraff inte har nån som helst avskräckande effekt visste du förstås redan, om inte, ja då vet du det nu.

Å så var det där med välfärden igen, d.v.s att ett land där alla medborgarna trivs å mår bra, får per automatik även en låg brottslighet, en brottslighet som dessutom saknar den brutalitet som vi kan se i länder där välfärdsklytorna är stora eller välfärden är låg.
    Fel tråd för diskussionen. Starta en annan.
    Jo förresten, hur stoppar du ryssarnas kärnvapen?
    För du tror väl inte att dom kommer att förbli oanvända om ryssen blir tillräckligt trängd?
    Glöm det i så fall, ryssarna har aldrig besgrats å kommer heller aldrig att låta sig besegras, förr bränner dom ner å förstör allt (brända jordens taktik), det borde väl du veta, annars är det bara å läsa på i historieboken.
    Så du kan lungt räkna med att inget finns kvar, efter att du fått leka med dina vapen..
    Om du har läst din historia så ser du att det har utkämpats många, många krig med kärnvapenländer inblandade, men bara två gånger av ett och samma land och i ett och samma krig har kärnvapen använts. Därmed borde du inse att sannolikheten för att kärnvapen används är ytterst liten.

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!