• josefinhej

funderingar kring föräldrapenning

Hej!
    Ska börja med att berätta att jag är otroligt glad över + tecknet i gravtestet häromdagen. Fick precis reda på det, så allting är väldigt nytt. Men jag funderar lite på det här hur vi ska klara oss ekonomiskt, min situation ser ut såhär: Jag är 22 år gammal, är färdig förskollärare i juni efter 3 heltidsstudier. Under studietiden har jag klarat mig på bidragsbiten, 2700 kr, o arbetat lite extra som timvikarie, samt sommarjobb oxå. Timvikarie timmarna har varit allt från 8h-60h. Innan jag pluggade var Jag deltidsanställd som butiksbiträde. I sommar ska jag arbeta heltid 4 veckor, samt lite extra utöver det. Sen är tanken att jag ska söka jobb from augusti, arbetsläget ser väldigt bra ut som f-lärare då det är stor brist. Så jag förmodar o hoppas på ett heltidsjobb, räknar med att kunna jobba till november iaf, då bebisen om allt går bra kommer i början av december.
    Min pojkvän är för tillfället arbetslös, men har arbetar heltid från ett år tbx, han har förmodligen anställning snart igen.
    Är det någon som.varit i.någon liknande sitauation, o är det lägsta nivå jag få klara mig, hur ser/såg era situationer ut?

• Svar på tråden funderingar kring föräldrapenning
  • TreFantastiskaBarn

Med tanke på behovet av förskolelärare så kommer du hinna få en anställning och föräldrapenningen baseras då på den lönen, även fast du inte hinner arbeta länge och även om du skulle bli sjukskriven eller gå i på föräldraledigheten i förväg.

Om du helt mot förmodan inte skulle hinna få en anställning kan föräldrapenningen baseras på ditt jobb innan studier. IFALL du kan redovisa för varje dag med arbete, studiepenning eller registrerad som arbetslös hos arbetsförmedlingen.

• Ginny

Du kan gå in på Försäkringskassans hemsida och fylla i någon tabell där för att se hur mycket du kommer att få ut, på ett ungefär. Mitt tips är att börja söka jobb redan nu, det finns kanske några platser som inte ska tillsättas förrän i augusti när terminen börjar. Och stort grattis till plusset, naturligtvis!

• josefinhej

Tack för svaren! Även om jag bara hinner arbeta 2 månader som anställd förskollärare innan bebisens ankomst, att jag ska använda det som "årsinkomst"?

• Seven Costanza
    josefinhej skrev 2012-04-23 16:55:20 följande:
    Tack för svaren! Även om jag bara hinner arbeta 2 månader som anställd förskollärare innan bebisens ankomst, att jag ska använda det som "årsinkomst"?
    Jag tror att du då måste vara tillsvidareanställd för att få föräldrapenning grundad på den inkomsten, annars måste man ha jobbat i 8 månader. Mitt tips är att strunta i sommarjobbet - ta ett riktigt jobb som förskollärare från juni som du kan vara kvar på hela graviditeten, gärna en tillsvidareanställning så har du ju något även efter föräldraledigheten. Men mejla försäkringskassan och fråga. Grattis
  • Barbabok

Du måste hinna uppfylla SGI-villkoret dvs arbete 6 mån, sen ska 240-dagars villkoret uppfyllas också som innebär försäkrad för en inkomst i minst 240 dagar. Kolla med FK.

snart är han här
  • Konvaljen
    josefinhej skrev 2012-04-23 16:55:20 följande:
    Det spelar egentligen ingen roll om du bara hinner vara anställd en vecka innan bebisen kommer, huvudsaken du uppfyller det så kallade SGI-villkoret. Det innebär att du måste ha jobbat heltid i minst 6 månader samt att du ska ha haft en inkomst i minst 8 månader (240 dagar). Studiebidraget räknas inte som en inkomst.

Du bör kolla med Försäkringskassan men om jag var du skulle jag försöka få ett fast jobb som förskolllärare snabbt som attan, alternativt jobba extra så mycket du bara kan så att du verkligen får ihop den här tiden. Du får också räkna med ditt extrajobb, om det ger tillräckligt mycket pengar i månaden alt arbetade timmar.

Har för mig att SGI inte skyddas om man inte tar ut studielån, men är osäker på den biten.

Kolla med Försäkringskassan, 0771-524 524.
  • TreFantastiskaBarn
    Konvaljen skrev 2012-04-25 11:04:49 följande:
    Det spelar egentligen ingen roll om du bara hinner vara anställd en vecka innan bebisen kommer, huvudsaken du uppfyller det så kallade SGI-villkoret. Det innebär att du måste ha jobbat heltid i minst 6 månader samt att du ska ha haft en inkomst i minst 8 månader (240 dagar). Studiebidraget räknas inte som en inkomst.

Du bör kolla med Försäkringskassan men om jag var du skulle jag försöka få ett fast jobb som förskolllärare snabbt som attan, alternativt jobba extra så mycket du bara kan så att du verkligen får ihop den här tiden. Du får också räkna med ditt extrajobb, om det ger tillräckligt mycket pengar i månaden alt arbetade timmar.

Har för mig att SGI inte skyddas om man inte tar ut studielån, men är osäker på den biten.

Kolla med Försäkringskassan, 0771-524 524.
    Nej man måste inte hunnit arbeta heltid i sex månader. Jag hade samma dilemma för 2 år sedan. Det räcker med att man har jobbet så att säga och annars skulle jobbat heltid om man inte går på föräldraledighet. Så var det för mig och då i alla fall, kanske ändrats sedan dess.
Svar på tråden funderingar kring föräldrapenning