• Sweet life

Vart i sitter barnet säkrast?

Antar att det här avhandlats många, många gånger förr. Men jag är så vetgirig och vill verkligen veta med vetenskapliga belägg helst...

Fram, eller bak? Och vilket säte bak?

I mitt logiska tänkande är det självklart med mitten bak och det finns trepunkt och nackstöd.. Men vad säger experterna på området?

I den BF tråd jag är med i sägs det nämligen att fram är säkrast och sen kommer mitten bak, följt av vänster bak och sen höger bak. Detta har sagts på nyheterna för inte så länge sen tydligen...

• Svar på tråden Vart i sitter barnet säkrast?
  • Sweet life
    Åskan skrev 2012-04-23 15:59:43 följande:
    I mitten bak har jag läst.
    Ja, så långt från någon krockzon man kan komma. Det är vad jag lärt mig via NTF och Trafikverket...
  • Sweet life
    Tow2Mater skrev 2012-04-23 16:06:56 följande:
    Det beror ju också på vilken säkerhetsaspekt som avses. Hos mig rekommenderas höger bak eftersom man där lättast ser barnet och därmed minimerar risken att man ska glömma bort att ta med det då man lämnar bilen.
    Eh? Riskerar man att glömma barnet när man lämnar bilen är man INTE kapabel att ha hand om ett barn öht!! DET ska inte ens vara en säkerhetsaspekt man måste tänka på!!
  • Sweet life
    Tow2Mater skrev 2012-04-23 16:13:28 följande:
    Jo, tyvärr är det det. I vissa klimat naturligtvis mer än på andra platser. Barn dor i bilar årligen, så tänk vad bra om folk faktist tänkte mer på det. Men prioritera du efter enbart krockstatistik, det är upp till dig.
    Jo, visst gör barn det. Men OM man är så jävla tankspridd att man glömmer ett barn i en bil. Då ska man inte ha barn!
  • Sweet life
    Miss P71 skrev 2012-04-23 16:16:18 följande:
    Men inte tror jag att någon glömmer sitt barn i bilen! Men klart inget förvånar en i dagens läge. Det finns ju föräldrar som glömmer att hämta sina barn på både dagis och fritids. Kan prata av egen erfarenhet då jag jobbat inom barnomsorgen!!
    Jo, jag vet... Har själv vart med om det när jag jobbat på fritids. Jag har då intalat mig om att det handlar om missförstånd om vem av föräldrarna som skulle hämta.....
Svar på tråden Vart i sitter barnet säkrast?