• Sweet life

Vart i sitter barnet säkrast?

Antar att det här avhandlats många, många gånger förr. Men jag är så vetgirig och vill verkligen veta med vetenskapliga belägg helst...

Fram, eller bak? Och vilket säte bak?

I mitt logiska tänkande är det självklart med mitten bak och det finns trepunkt och nackstöd.. Men vad säger experterna på området?

I den BF tråd jag är med i sägs det nämligen att fram är säkrast och sen kommer mitten bak, följt av vänster bak och sen höger bak. Detta har sagts på nyheterna för inte så länge sen tydligen...

• Svar på tråden Vart i sitter barnet säkrast?
  • Miss P71

Vad jag har hört e det bakom passagerar sidan  med stolen bakåtvänd på.  

• Sweet life
    Åskan skrev 2012-04-23 15:59:43 följande:
    I mitten bak har jag läst.
    Ja, så långt från någon krockzon man kan komma. Det är vad jag lärt mig via NTF och Trafikverket...
  • Tow2Mater

Det beror ju också på vilken säkerhetsaspekt som avses. Hos mig rekommenderas höger bak eftersom man där lättast ser barnet och därmed minimerar risken att man ska glömma bort att ta med det då man lämnar bilen.

• Sweet life
    Tow2Mater skrev 2012-04-23 16:06:56 följande:
    Det beror ju också på vilken säkerhetsaspekt som avses. Hos mig rekommenderas höger bak eftersom man där lättast ser barnet och därmed minimerar risken att man ska glömma bort att ta med det då man lämnar bilen.
    Eh? Riskerar man att glömma barnet när man lämnar bilen är man INTE kapabel att ha hand om ett barn öht!! DET ska inte ens vara en säkerhetsaspekt man måste tänka på!!
  • Tow2Mater
    Sweet life skrev 2012-04-23 16:09:06 följande:
    Eh? Riskerar man att glömma barnet när man lämnar bilen är man INTE kapabel att ha hand om ett barn öht!! DET ska inte ens vara en säkerhetsaspekt man måste tänka på!!
    Jo, tyvärr är det det. I vissa klimat naturligtvis mer än på andra platser. Barn dor i bilar årligen, så tänk vad bra om folk faktist tänkte mer på det. Men prioritera du efter enbart krockstatistik, det är upp till dig.
  • Sweet life
    Tow2Mater skrev 2012-04-23 16:13:28 följande:
    Jo, tyvärr är det det. I vissa klimat naturligtvis mer än på andra platser. Barn dor i bilar årligen, så tänk vad bra om folk faktist tänkte mer på det. Men prioritera du efter enbart krockstatistik, det är upp till dig.
    Jo, visst gör barn det. Men OM man är så jävla tankspridd att man glömmer ett barn i en bil. Då ska man inte ha barn!
  • Miss P71
    Sweet life skrev 2012-04-23 16:09:06 följande:

Men inte tror jag att någon glömmer sitt barn i bilen! Men klart inget förvånar en i dagens läge. Det finns ju föräldrar som glömmer att hämta sina barn på både dagis och fritids. Kan prata av egen erfarenhet då jag jobbat inom barnomsorgen!!
  • Sweet life
    Miss P71 skrev 2012-04-23 16:16:18 följande:
    Men inte tror jag att någon glömmer sitt barn i bilen! Men klart inget förvånar en i dagens läge. Det finns ju föräldrar som glömmer att hämta sina barn på både dagis och fritids. Kan prata av egen erfarenhet då jag jobbat inom barnomsorgen!!
    Jo, jag vet... Har själv vart med om det när jag jobbat på fritids. Jag har då intalat mig om att det handlar om missförstånd om vem av föräldrarna som skulle hämta.....
  • Tow2Mater

I ditt logiska tänkande och perfekta värld är det självklart så. Ingen perfekt förälder kan ju vara så tankspridd, nånsin. Inget en perfekt förälder behöver tänka på, då. Men vi andra kan ju vilja göra det.

• Dimitra
    Vilken plats i bilen anses vara den säkraste att placera bilbarnstolen?
    Svar:
    Vilken som är den säkraste platsen i bilen kan man inte säga förrän efter eventuell olycka. Montering baktåvänd i framsätet lutad mot instrumentbrädan ger en fast yta att luta bilbarnstolen mot. Instrumentbrädan är starkare än t ex ryggstöden på bilsätena.

Föraren har mera direktkontakt med barnet om det sitter i framsätet. Om du placerar barnet bakåtvänt i baksätet så ser du inte direkt vad som har hänt om barnet t ex skriker till, hostar eller gör något annat som man som föräldrar reagerar på. Har du barnet bredvid dig i framsätet så kan du med en snabb blick konstatera vad som hänt.

Att böja sig ner och ta upp saker vet nog de flesta att man inte ska göra under färd. Trots det så kan det vara några som gör så. För att förhindra det så finns det t ex napphållare att sätta fast i barnets kläder, man kan låta bli att ge barnet många saker att leka med under färd, låt bli att ta upp det barnet kastar på golvet.

Utifrån den tekniska aspekten så borde bakåtvänt i baksätet, på mittplatsen, vara en mycket säker placering. MEN det gäller då att bilbarnstolen ifråga är godkänd för sådan montering. Det kan också vara så att ryggstöden i bilen inte håller stabiliteten vid en krock.

Man kan säga att en bilbarnstol monterad i framsätet följer bilens krockpuls på ett bättre sätt, genom sin kontakt med instrumentbrädan, än en bilbarnstol monterad i baksätet.

Källa: NTF.se
    The Dimitra universe.
  • Åskan

Men det är ju inte ens säkert det är en barnstol med i bilden?! Mitten bak är den säkraste platsen. Sen hänger det ju givetvis på barnstol, hur den monteras etc...

Svar på tråden Vart i sitter barnet säkrast?