• Anonym

kostar tandställning?? på 16åring

hon vill inte att den ska synas o de kan visst vara på insidan,men måste man betala det själv då?? eller är all tandreglering gratis för alla under 18år??

• Svar på tråden kostar tandställning?? på 16åring
  • misplacedname

Ska man ha den på baksidan är det bara till att betala själv, tror jag. Det är ju mer än dubbelt så dyrt så känns lite konstigt om allas skattepengar ska betala sånt.

• Anonym

usch då,ja nå sånt har vi inte råd med......Hon gråter,vill ha fina tänder men vill inte ha tandställning........

• Kjellgren

Tandställning på insidan ingår som regel inte i den avgiftsfria barn&ungdomstandvården. Det hindrar inte att man har tur och får bli "testpatient" och därmed får det avgiftsfritt elelr till reducerad taxa.

Jag är inte ortodontist men anledningen till att det kostar extra är att det är mer pill - alla små fästen (som är i guld) ska fästas i ett exakt mönster och ortodontisten får  "mallen" tillverkad i Tyskland (i vilket fall den ortodontist som berättade om tekniken).

Sedan förstod jag det som så att man enbart kan justera mindre felställningar av tänderna men inte av käkarna dvs det passar itne för alla patienter.

Hör med ortodontisten, det är långt ifrån alla som använder metoden alls men de kan berätta mer.

• misplacedname
    Anonym skrev 2012-04-22 14:40:46 följande:
    usch då,ja nå sånt har vi inte råd med......Hon gråter,vill ha fina tänder men vill inte ha tandställning........
    Alltså, var och varannan unge har ju tandställning idag. Är det inte värt att ha det några månader/år nu än och ha sneda tänder resten av livet?
  • Anonym

varför ska de vara i guld?? kan väl vara samma material fast på insidan?!

• Anonym
    misplacedname skrev 2012-04-22 14:45:10 följande:
    Alltså, var och varannan unge har ju tandställning idag. Är det inte värt att ha det några månader/år nu än och ha sneda tänder resten av livet?

joo.men hon menar att hon hinner bli så "gammal" för hon fyller 16 strax.Hon hat tappat så sent sina tänder o inte kunnat få den tidigare...... dels kan det ju va lite väntetid innan hon får den,o sen ska hon ha den ett par år,så hon tänker att hon kommer där som 20åring med tandställning,o gråter floder........
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-04-22 14:45:26 följande:
    varför ska de vara i guld?? kan väl vara samma material fast på insidan?!
    Vad jag förstår är det ett tyskt bolag som har, om itne patent så i vilket fall utvecklat metoden, och de använder guld. En orsak är antagligen att guld är en förhållandevis mjuk metall som därmed är lätt att forma.

Det är mycket krångligare att sätta fästena på insidan och de måste sitta helt rätt - det går itne att sätta dem på fri hand som på utsidan - enligt ortodontisten som sagt.
  • Anonym (gm)

Fast om hon inte väljer tandställning så kommer hon vara en 20åring med bettfel.. 
    Vet själv hur det är och sitter nu som 25åring med tandställning då jag kände mig så gammal då.
    Tandställning är värt mödan oavsett ålder 

• Kjellgren

Det är itne roligare att vara 20-25 år, ha sneda tänder och dessutom få betala själv om man vill rätta till det. Något denna tråd visar (även om TS där inte verkar ha blivit erbjuden tandreglering):

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m64503467.html

• daddybear

hade tandställning från 15 till 19 och hade på slutet, sista året kanske på insidan och det var gratis, sen är det förstås lite pinnigt att behöva ha på utsidan ett par år men det får hon komma över. kolla alternativet, och gör hon det inte nu så kan det kosta henne upp emot 40 tusen som det gjorde för en bekant. så bit i det sura men gratis äpplet nu

• Anonym

fast hon HAR inte så "allvarligt" bettfel........bara en tand som är något högre upp i tandköttet liksom,lite ovanför ller va jag ska säja. Bara något kosmetiskt alltså......
    Vi får se vad de säjer då vi far på konsultation o fråga där så klart. 

• elles mamma

min 15åriga dotter blev av med sin tandställning för några månader sedan. Hon hade genomskinliga trådar och runt plopparna på tänderna valde hon olika färger varje gång hon var och spände den. Både hon själv och resten av tjejerna i klassen tyckte hon var superfin i tandställningen man kan även välja en neutral färg som inte syns så mycket. Är många i den åldern som har tandställning och det är ju inte förevigt och tänk så glad hon kommer vara sen när hon tar av den.

• Kjellgren
    Anonym skrev 2012-04-22 15:48:51 följande:
    fast hon HAR inte så "allvarligt" bettfel........bara en tand som är något högre upp i tandköttet liksom,lite ovanför ller va jag ska säja. Bara något kosmetiskt alltså......
    Vi får se vad de säjer då vi far på konsultation o fråga där så klart. 
    Om det bara är kosmetiskt så är risken att hon inte får en "utanpåliggande" tandställning kostnadsfritt heller, tyvärr.

Idag är de flesta landsting ganska restriktiva och går strikt efter en värderingsmall där kosmetik (som enstaka tand som står fel) inte ger rätt till avgiftsfri vård alls. Men eftersom hon har remitterats för konsultation har allmäntandläkaren gjort en första bedömning att hon i vilket fall ligger i gränszonen så hoppas för hennes skull att det går vägen!
  • elles mamma

TS då kanske hon inte behöver tandställning på alla tänderna? min dotter hade egentligen inga fel heller, hade perfekta tänder förutom att hon hade ett väldigt stort mellanrum mellan framtänderna som hon störde sig väldigt på. Iallafall så hade hon bara tandställning på 8 tänder och bara i 8 månader och nu har hon en ståltråd bakom tänderna som hon ska ha tills hon är 20år för att tänderna inte ska börja flytta sig igen. De som får ha tandställning i flera år är ju de som har väldigt krokiga tänder och bettfel.

• Anonym
    misplacedname skrev 2012-04-22 14:39:00 följande:
    Ska man ha den på baksidan är det bara till att betala själv, tror jag. Det är ju mer än dubbelt så dyrt så känns lite konstigt om allas skattepengar ska betala sånt.

visst,men jag kan tycka att väldigt mycket är onödigt att skettepengarna ska gå till!! Så jag måste väl få fråga? 
  • Jessicadej

Vad kostade det och var gick ni för att få tandställningen? Min sin vill också ha tandställning pga glest mellan flera av framtänderna och det få vi inte gratis.

elles mamma skrev 2012-04-22 15:55:03 följande:
    TS då kanske hon inte behöver tandställning på alla tänderna? min dotter hade egentligen inga fel heller, hade perfekta tänder förutom att hon hade ett väldigt stort mellanrum mellan framtänderna som hon störde sig väldigt på. Iallafall så hade hon bara tandställning på 8 tänder och bara i 8 månader och nu har hon en ståltråd bakom tänderna som hon ska ha tills hon är 20år för att tänderna inte ska börja flytta sig igen. De som får ha tandställning i flera år är ju de som har väldigt krokiga tänder och bettfel.

• soetnoet

Jag har tandställning i "hela munnen". Valde vit tandställning i överkäken pga estetiska skäl, och det gick på 2000 kronor. Dyrt, men värt det. Om man inte vet att jag har tandställning syns det knappt.

Svar på tråden kostar tandställning?? på 16åring