Kapson och stång?
Generellt sett så är de klassiskt inspirerade ryttarna kända för att inte 'rida med handen' och stångtygeln brukar hänga bra mkt mer än vad den gör i handen på en vanligt skolad msv-ryttare, men givetvis så finns det ju de som gör fel! Jag hade följt med och tittat ifall jag varit du, och är tränaren skicklig och medryttaren lyhörd så hade jag nog inte varit särskilt orolig...
Om medryttaren på allvar är intresserad av att träna akademiskt så bör nog du som hästägare läsa på så att du är införstådd med konceptet! Vidare boktips är Bent Branderups böcker 'Akademisk ridkonst' och 'Ridning på kandar' (vilket är den lite felöversättning av titeln då boken snarare handlar att som slutprodukt rida med enhandsfattning på bara stången), han beskriver väl utbildningsgången och syftet med kapsonen, kapson + stång och slutligen den blanka stången.
Jag har ridit för många olika klassiska dressyrtränare (däribland Bent själv) och jag tycker att konceptet är oerhört logiskt och det passar mig och min häst mycket bra! Numera rider jag lite blandat, men det klassiska ligger alltid i botten. Jag rider t ex aldrig en sluta för att göra en snygg sluta så att jag kan få 7:or och 8:or av en tävlingsdomare, utan jag rider en sluta för att skola det ena bakbenet att bära mera vikt. Detta som ett led i att komma till den rakställda piaffen (och om intresset hade funnits vidare till levad sedan skolor ovan mark...).