Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Kapson och stång?

Min häst är jättekänslig i munnen och triv bäst med stångbett med tungfrihet. Så länge man inte är hård i handen, vilket många som rider på tränsbett är (det brukar kallas "stöd" då) är det ingen fara med att prova ett stångbett. Kandar är en helt annan sak, då stoppar man in två bett i en mun som egentligen inte har plats för ett enda bett.

Anledningen till att min häst trivs bättre på stång är att den är tung och ligger helt stilla. Jag behöver inverka mycket lite med handen och rider mer med sits-, vikt- och skänkelhjälper. Stången visar henne vägen framåt-nedåt, som är raka motsatsen till vad hon är lärd: ha huvudet högt och spring så fort du kan (travare).

Ett bett är inte skarpare än den hand som håller i det och min erfarenhet är att stänger tvingar ryttaren till en mjuk hand. Det går helt enkelt inte att bära omkring hästen med ett stångbett, hästen måste bära sig själv.

• Pallas
    slutatsnusa skrev 2012-06-03 23:06:03 följande:
    även jag är nyfiken
    Såklart jag också!
  • Pallas
    Icnivad skrev 2012-06-12 17:05:36 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad tränaren hette.
    Hon var iväg på ett kurstillfälle på sin ridskola, men det blev inte flera i alla fall.

Det är nog som många av ni antyder på;
    Min oro kommer enbart från min egen okunskap inom det området.
    Så visst skulle jag väll låta henne testa det med en tränare på plats.
    Jag är ju alltid villig att lära mig nya saker, och om min medryttare kan lära min häst nya saker, som jag sedan själv kan få lära mig, så är jag bara tacksam!  
    Det är guld värt med en medryttare man kan bolla med! Min häst har lärt min medryttare att vara mjuk i munnen (hon har ridit på stång, då kan man inte sitta och tjuvhålla) och min medryttare har lärt mig hur man tränar en travhäst mentalt för ridning i lite högre tempo. Kanonutbyte!

Kan iaf lugna dig med att din häst inte kommer komma till skada på något sätt om ni provar. Kanske ni får en aha-upplevelse alla tre (du, medryttaren och hästen)? Man har ju hört genom åren att man ska kunna rida allt på tränsbett, att stång är så skarpt osv, det sitter så hårt inpräntat att det är klart man undrar vad syftet är när ämnet kommer nära en själv och ens häst.
  • Pallas
    Icnivad skrev 2012-06-13 12:41:31 följande:
    Jag är bara rädd att någon ska rida min häst på ett skarpt bett med hård hand. Den kombon känns livsfarlig!
    Men nu när jag sett medryttaren rida ganska mycket så har jag sett att hon har väldigt mjuk och trevlig hand!  
    Jo, det kan jag förstå. Min medryttare hade ju hård hand förut, men jag lovar att hästen kommer säga ifrån om man sitter och drar i stången. Det går inte att rida alls då, utan man måste vara lätt på handen. Min häst gå inte att få till arbete alls på de tränsbett jag provat i omgångar, det är väldigt markant. Hon fullkomligt HATAR tränsbett och går med huvudet i vädret och går knappt att styra ens. På stången är hon som smör, mjuk och fin, och går att reglera i position lätt som en plätt.
Svar på tråden Kapson och stång?