• Anonym (har är bara MIN)

Ensam vårdnad, hur gör jag?!

Jag har en sån med en mindre bra man i sthlm, vi bor i Ängelholm.
    Sonen blir 10 i september & träffar knappt sin pappa... när William var 3 år ville pappan ta honom ifrån mig, var i rätten men dommaren skakade bara på huvudet & frågade om han trodde det var rätt mot en treåring att dra upp honom från sin mamma & dagis & ALL sin trygghet i Skåne & bara flytta till stockholm... DÅ fick vi en dom på att han ska vara där varannan jul, varannan påsk 3-4 veckor på sommaren. Tror Ni pappan tyckte det var roligt att ha sonen då?! NEJ!!
    Droppen var i somras då William var hos farmor & farfar (som William har bra kontakt med, det är där han är när han är i sthlm för pappan bryr sig inte det minsta). Pappan hade då berättat för William att han & hans två yngre syskon inte kunde fira jul ihop för de TRE skulle åka till Thailand över julen... gör man så?! Då hade han kunnat hålla käften istället...
    En dag hade William varit med sin pappa & när de kör honom säger pappan att han ska åka till Liseberg med de yngre syskonen nästa dag... Gör man så?
    Jag blir så jävla arg!! Min son är snart 10 år & han blir ledsen & det går ut över mig... vill inte se honom ledsen!
    I julas var han hos sin farmor & farfar, på nyårsdagen kommer pappan & syskonen hem från Thailand... Vet Ni vad William får då? EN KEPS!! EN KEPS KOSTAR 12 KR i Thailand... plus att han säger -jag tänkte köpa ett Barcelona-ställ till dig men hade inte din storlek... HÅLL KÄFTEN!!
    Jag & pappan har inte ngn kontakt över huvudtaget, han bad mig dra åt helvete i januari pga att jag reagerade över att william fick en KEPS!!
    Nu vill jag ha ensam vårdnad... hans pappa har satt sig på tvären en massa gånger när vi flyttat tex då har han vägrat skriva på papperna så skatteverket har fått göra en utredning varje gång vi flyttat & kollat vilketdagis/vilken skola han går på för att vara säker på att han bor hos mig...

Hur gör jag nu?! Tror inte pappan kommer sätta sig på tvären denna gången då jag har sparat varje sms som skrivit & har SÅ mycket att ta på när det gäller honom...
    HJÄLP MIG!!
  • Svar på tråden Ensam vårdnad, hur gör jag?!
  • h8him

Har du pratat med pappan? Har han bett att få ta med sonen på utlandsresor och äventyr inom Sverige?

Hur tänker du när du tror att enskild vårdnad ska hjälpa? Umgänget kommer son och pappa att ha rätt till oavsett vårdnadsform. Kanske behöver umgänget utökas så även er som kan få följa med på resor och äventyr?

Vad vill sonen?

• Anonym (Ansök)

Om det är struligt i samarbetet mellan två vårdnadshavare kan barnet gynnas av att endast ha en vårdnadshavare. Detta behöver i sig inte påverka umgänget alls. Ni kan gemensamt anmäla om enskild vårdnad och detta kan familjerätten hjälpa mer med. Om pappan inte går med på detta får du agera på ett annat sätt. Det du då gör är att du vänder dig till ett juridiskt ombud och ansöker/stämmer om enskild vårdnad. Går inte pappan med på detta blir det rättsliga förhandlingar. Om pappan vägrat att skriva på papper och det drabbar/drabbat barnet negativt är chanserna stora att du får enskild vårdnad.

h8him skrev 2012-04-09 18:21:19 följande:
    Har du pratat med pappan? Har han bett att få ta med sonen på utlandsresor och äventyr inom Sverige?

Hur tänker du när du tror att enskild vårdnad ska hjälpa? Umgänget kommer son och pappa att ha rätt till oavsett vårdnadsform. Kanske behöver umgänget utökas så även er som kan få följa med på resor och äventyr?

Vad vill sonen?
    Pappan vil INTE prata med mig... han har ringt till William två gånger på två år... Han är inte itresserad av sonen överhuvudtaget. Det har tom hans föräldrar nämnt...
    Hans pappa VET oxå att jag aldrig satt mig emot om han velat ha med honom... jag har försökt i många år att de ska ha kontakt & försökt förklara för honom att det är WILLIAM som mår sämst av detta & INTE jag (som han verkar tro) Har förklarat åtskilliga gånger att William behöver sin riktiga pappa men utan att han bryr sig.
    Jag kommer ALDRIG sätta käppar i hjulet för att de ska ses! Jag hade blivit mer än glad om de hade fått ngn någorlunda bra kontakt.
    William säger inte ens pappa till honom utan kallar honom vid hans namn.
    William har två yngre syskon hos mig oxå & deras pappa säger han pappa till FAST vi separerat för ett halvår sedan. Han har funnits vid hans sida sen han var 2 år så William ser upp till honom. Det är han som satt gränser, rutiner & gett honom kärlek. Jag har ändå alltid varit mån om att William ska ha kontakt med sin biologiska pappa, dock utan gensvar.
    Sen kan inte umgänget utökas när han inte VILL träffa sin son!!!
    Jag vill ha ensam vårdnad pga att jag vill kunna skaffa ett pass till William till sommaren, jag vill kunna flytta utan att massa pappersarbete plus utredningar ska fixas... jag känner att William är mer min än hans faktiskt!
    Låter kanske konstigt men det är jag som ser till att min son har kläder, är ren & mätt, kommer till & från sin fotboll & scouter, ser till att han mår bra & gör sina läxor...
    VAR FINNS HANS PAPPA DÄR???
  • h8him
    Anonym (har är bara MIN) skrev 2012-04-11 10:12:32 följande:
    Pappan vil INTE prata med mig... han har ringt till William två gånger på två år... Han är inte itresserad av sonen överhuvudtaget. Det har tom hans föräldrar nämnt...
    Hans pappa VET oxå att jag aldrig satt mig emot om han velat ha med honom... jag har försökt i många år att de ska ha kontakt & försökt förklara för honom att det är WILLIAM som mår sämst av detta & INTE jag (som han verkar tro) Har förklarat åtskilliga gånger att William behöver sin riktiga pappa men utan att han bryr sig.
    Jag kommer ALDRIG sätta käppar i hjulet för att de ska ses! Jag hade blivit mer än glad om de hade fått ngn någorlunda bra kontakt.
    William säger inte ens pappa till honom utan kallar honom vid hans namn.
    William har två yngre syskon hos mig oxå & deras pappa säger han pappa till FAST vi separerat för ett halvår sedan. Han har funnits vid hans sida sen han var 2 år så William ser upp till honom. Det är han som satt gränser, rutiner & gett honom kärlek. Jag har ändå alltid varit mån om att William ska ha kontakt med sin biologiska pappa, dock utan gensvar.
    Sen kan inte umgänget utökas när han inte VILL träffa sin son!!!
    Jag vill ha ensam vårdnad pga att jag vill kunna skaffa ett pass till William till sommaren, jag vill kunna flytta utan att massa pappersarbete plus utredningar ska fixas... jag känner att William är mer min än hans faktiskt!
    Låter kanske konstigt men det är jag som ser till att min son har kläder, är ren & mätt, kommer till & från sin fotboll & scouter, ser till att han mår bra & gör sina läxor...
    VAR FINNS HANS PAPPA DÄR???
    Stackars barn. Jag blir ledsen av att läsa om hur frånvarande hans pappa väljer att vara. Har du varit i kontakt med familjerätten för samarbetssamtal om vårdnaden? Det kan vara en bra väg att börja.
    h8him skrev 2012-04-11 10:27:09 följande:
    Stackars barn. Jag blir ledsen av att läsa om hur frånvarande hans pappa väljer att vara. Har du varit i kontakt med familjerätten för samarbetssamtal om vårdnaden? Det kan vara en bra väg att börja.
    Nej jag ska ta itu med detta så snart jag orkar!
    William & jag går just nu på samtal på BUP... kan säga VI har en sån med mycket käsnlor som JAG får ta... & självklart tar jag det oxå.
    Synd hans pappa inte kan se vad han missar i en helt underbar pojke som William...
    Tror dock William kommer sätta sin pappa på plats när han blir äldre & kan säga vad han tycker & tänker..

Måste oxå få skriva att när jag den dagen får ensam vårdnad som kommer jag ändå vilja att VÅR son ska träffa sin pappa...
    jag är själv uppväxt utan min biologiska pappa & vet vad det innebär!

Så jag är ingen bitch som ska TA honom ifrån honom... utan vill att han ska vara MIN på papper men att självklart ska hans pappa även få träffa honom HUR MYCKET HAN VILL!!!

Svar på tråden Ensam vårdnad, hur gör jag?!