Måste bara hoppa in i diskussionen med min egen upplevelse (som är liten men det har gjort stort intryck).
Ser att ni diskuterar PRE och spanska hästar, och just dessa hingstar är överlag väldigt fina och jämna i temperament och psyke, därför behålls de också som hingstar i Spanien till en mycket högre grad än vad halvblod etc görs här i Sverige.
För ett gäng år sedan åkte Robert Bronett (cirkus Scott) runt med en hästshow som hette Levade Noble Horse Gala, där det främst var fokus på spanska hästar, han hade en spansk ryttare utbildad på hovridskolan i Jerez med, med ett 30-tal av hans egna andalusier (PRE) med. Jag var och tittade på showen, men fick även höra att man kunde få rida privatlektion på en av hans hästar. Vilket jag inte kunde motstå, och det är nog det häftigaste jag varit med om, alla massa och energi i hästen, med en nacke som jag knappt nådde att krama om! :) Piaff, spansk skritt, galopp som var så samlad att han var nästintill stillastående... Hingsten var jättefin och lugn i temperamentet, och mest fascinerad blev jag i stallet efteråt, jag och min väninna blev tillfrågade om vi ville stanna kvar och hjälpa till innan showen. Självklart tackade vi ja, jag tycker att andalusiern är en helt magisk ras, och att få pyssla med dem i timtal var underbart. ALLA var hingstar och stod i samma stall, vi ledde utan problem två, tre hingstar tillsammans. Så vansinnigt väluppfostrade, vi var helt chockade. De var som någon tidigare skrev riktiga gentlemän! Det stod ett sto i stallet, ändå var det inget tjafs och bråk. Tror det var en hingst som var lite stökig, men han användes till avel, och var lite hetsigare i humöret (han var även den som utförde de svåraste rörelserna som capriol etc). De andra var helt underbara, väldigt... kungliga nästan. Det kändes som att man var lite på samma nivå, respekterar du mig respekterar jag dig. Har aldrig känt att en häst sett rakt igenom mig innan jag träffat på andalusiska hingstar.
Det som är skillnaden i hingsthållning är nog att man som spanjorerna (majoriteten män) inte får "dutta" med hästarna för mycket, det är ömsesidig respekt som gäller. Något som väl är en förutsättning för att hingsten inte försöker ta över, utan "vet sin plats".
Vilket väl har lett till att om jag nånsin skaffar en egen häst så blir det en spansk import! En hingst, såklart! Det är verkligen en helt annan slags häst jämfört med andra jag träffat på... :) Jag brukar sitta och dregla inne på www.andalusitano.com , en sida en svensk tjej som bor i Spanien har, som förmedlar spanska hästar. Brukar sitta och titta på videor och foton och tänka "en dag så! "