Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Hingst/valack

För mig spelar det ingen roll om det är en hingst eller valack som jag har. Jag går efter personlighet och vad som passar mig för tillfället. men visst är det lättare att ha en valack i ett stall med en massa brunstiga ston. 

Har själv ett inackoderingsstall/travstall samt ponnystall(dottern har ponnyer)

Och vi har 3 hingstar( 2inhyrningar som vart jätteglada att det fanns ett stall som tar in hingstar) 6 valacker och 3 ston.

Letar efter en egen gård nu och där kommer det att byggas ett stall enbart för hingstar samt ett stall för ston och valacker.

• cajsasmamma
    Musen skrev 2012-04-16 18:03:20 följande:
    Cajsas mamma.... Märker man någon skillnad på kön i traven? Dvs får ston, valacker eller hingstar bäst resultat?
    Jag tror att valacker är dom som tävlar mest, men elithästarna är hingstar. Men dom hästarna har ett underbart psyke, vilket många av dom som ligger på en normalnivå inte alltid har. 

Dock finns det flera exemplar av hingstar som har blivit kastrerade och tagit ett steg in i eliten. 
  • cajsasmamma
    Musen skrev 2012-04-17 12:02:11 följande:
    Cajsasmamma... Om du går in i denna tråd igen och orkar svara så har jag några extra frågor :) hur länge håller en travhäst? Alltså på tävlingsnivå? Det pratas mycket (när jag var liten) om att hästar som inte presterar tillräckligt bra inom traven blir kött för att dom mår dåligt att göras om till ridskolehästar. Är det bara nå skitsnack eller är verkligheten så inom traven?

Återkommer med en mer utförligare svar!

Men kan säga att mycket är skitsnack vad man få höra om travare och oss som håller på med trav! 
  • cajsasmamma
    Musen skrev 2012-04-17 12:02:11 följande:
    Cajsasmamma... Om du går in i denna tråd igen och orkar svara så har jag några extra frågor :) hur länge håller en travhäst? Alltså på tävlingsnivå? Det pratas mycket (när jag var liten) om att hästar som inte presterar tillräckligt bra inom traven blir kött för att dom mår dåligt att göras om till ridskolehästar. Är det bara nå skitsnack eller är verkligheten så inom traven?
    Sådär nu är jag hemma efter en 14,5timmars arbetsdag , så det kan blir lite luddigt när jag skriver  
    Hur länge en travare håller på tävlingsnivå är väldigt olika ifrån häst till häst . Men jag har märkt att sista åren har hästarna blivit mer hållbara dvs med mindre skador då främst senskador . Sen om det beror på avel där man har tagit in mer franska hästar som i regel är grövre och mer uthålligare eller om det beror på att banorna är av bättre matrial kan även finnas andra osaker men jag tror att det är en blandning av dessa två orsaker.
    Men det jag tycker är en viktig orsak till hållbara hästar är unghästträningen , jag har som regel att unghästarna ska tränas minst 10 månader för vagn innan man börja köra snabbt med dom. Tex om fölet föddes mars 2012 så börjar jag tömköra den september 2012 och sätter den i vagn oktober-november skrittar och travar varannan dag lite tills maj då hästen släpps på bete och där kör jag hästen ett par gånger i veckan för att den inte ska glömma bort allt. sen brukar dom få helledigt i 4-6veckor och på hösten i oktober körs dom motion med träningsschema 2dagar träning 1dag vila osv.
    Årsskiften 2013-2014 börjar dom gå lite intervaller med sikte på börja snabbjobba efter 2-3månader och ev premie och kvallopp  under tidighäst 2014.
    För kördes hästarna in som 1,5åringar och sen skulle dom starta efter bara ett halvår.
    Och som studier visar så ska man träna på varierande underlagg ibland på mjukare och ibalnd på hårdare underlagg.
    Sen har vi också åldersgränser på våran travhästar
    Varmblod
    ston 2-10år (monte 4-10år)
    hingstar/valacker 2-12år (monte 4-12år)
    Kallblod
    2-15år för alla könen (monte 4-15år)
    Ponnytravare
    3-18år  (monte 4-18år)

Sen det där om en hästar mår dåligt att göras om till rid(skole)hästar är nog lite bullshit. Men det ska göras av kunnigt folk!! Inte av småtjejer som bara har ridit på ridskola i 4-5år!!! 

Hoppas att du har fått svar på dina frågor , och det är bara och fråga mer så ska jag försöka svara så gott som jag kan eftersom jag tycker att alla som håller på med hästar ska arbeta mot samma mål nämligen hästens välmående! 
  • cajsasmamma
    Musen skrev 2012-04-20 11:13:22 följande:
    Jätte intressant läsning! Här kommer några följdfrågor :) skriver från mobil så allt blir och sitta ihop så set är lite rörigt. Jag skrev fel tidigare när jag skrev att göra om travare till ridskolehäst, jag menar vanlig ridhäst förstås :)
    1. När det gäller ponnytrav, vilka raser inom ponnyn använder man då?
    2. Vid vilken ålder börjar man rida in en montehäst?
    3. Avlar man så att travhästar föds tidigare? Mars är ju rätt tidigt att födas, i varje fall där jag bor för vi har snö i mars.
    4. När räknas en travhäst som gammal? Och vad händer med hästarna då? Man läser ibland att de bortskänkts som sällskap.
    5. När en travare är 12 år och gjort sitt, går det att rida in eller blir det för mycket för hästen? (en granne avlivade nyligen en 10 vallack för att den presterade inte tillräckligt bra och hans barn barn ville ha en häst att pyssla med så han köpte en travare igen fast en 1 åring som som skall ridas in. Han menade att den gamla hästen inte klarade av att bli inriden så sent, den var dock väldigt lugn och snäll och ett åringen dom har nu är mer vild än tam... Min erfarenhet av travare är det han säger så det är inte så mycket :)
    6. Hur kommer det sig att åldergränsen är olika för kallblod och varmblod och att det är lägre för ston i den ena kategori? Det var nog mina sista funderingar, min ändra dotter har börjat fråga lite om travare och jag har ingen aning om vad jag skall svara :)
    1. När det gäller ponnytrav, vilka raser inom ponnyn använder man då?  

Vanligaste är att man använder shetlandsponnyer(kat A) och Gotlandsruss(kat B) men man kan även tävla med andra raser och kosrningponnyer men dock måste man ha känd härstamning i 3led.

Kat A max 107cm
    Kat B 107,1-130cm   

2. Vid vilken ålder börjar man rida in en montehäst?  

Man rider in oftast in som 3åring, men då har hästen vart körd och tränad i 2år oftast. Men det händer att man rider in senare. och in vanliga fall så är det lätt att "rida in" en travare till monte, det svåra med ridningen kommer sen när ska rida dom i dressyr och hoppning.

3. Avlar man så att travhästar föds tidigare? Mars är ju rätt tidigt att födas, i varje fall där jag bor för vi har snö i mars.

Man försöker att dom ska födas februari-april, för att få så tidiga föl som möjligt. Men i USA där det är varmt så tror jag att fölnings periorden är mitten av januari-februari.
    Det är ju stor skillnad på ett föl som tex födds i februari mot en som födds i juni om man ska börja jobba med den i september-oktober. Och nu menar jag inte att det ska jobbas så att det tränas hårt utan tömkörs, handskas med, duschas, lasttränas mm.

4. När räknas en travhäst som gammal? Och vad händer med hästarna då? Man läser ibland att de bortskänkts som sällskap

Man börja väl tycka att en travare är gammal när den är 5-6år , men sen är det inte sagt att hästen är slut. Men tyvärr så är rycktet och andra handsvärdet inte så bra på travarna. Vilket jag tycket är synd. Det är enligt mitt tycke väldigt snälla och välhanterade om man skulle satsa på deras ridutbildning lite mer.

5. När en travare är 12 år och gjort sitt, går det att rida in eller blir det för mycket för hästen? (en granne avlivade nyligen en 10 vallack för att den presterade inte tillräckligt bra och hans barn barn ville ha en häst att pyssla med så han köpte en travare igen fast en 1 åring som som skall ridas in. Han menade att den gamla hästen inte klarade av att bli inriden så sent, den var dock väldigt lugn och snäll och ett åringen dom har nu är mer vild än tam... Min erfarenhet av travare är det han säger så det är inte så mycket :)   

Oftast ridtränas och galopptränas travarna så dom är ju ridna när dom slutar att tävla. Men återigen( med risk att bli tjattig) så behöver dom duktiga beridare för att rida till dom!  

6. Hur kommer det sig att åldergränsen är olika för kallblod och varmblod och att det är lägre för ston i den ena kategori? Det var nog mina sista funderingar, min ändra dotter har börjat fråga lite om travare och jag har ingen aning om vad jag skall svara :)

Kallblod är mer hållbara( springer saktare och är senare i utvecklingen)  så jag kan tänka mig att det är därför dom får tävla längre.

Och ston ska användas till avel så därför bör man inte vänta längre med betäcka dom första gången.

Men svaren på sista frågan är bara vad jag tror, tyvärr kan jag inte ett bättre svar på det.

Ett tips är att låta din dotter och ev du själv ts går en prova-på-kurs en banan nära dig. Nästan alla travbanor har egna travskolor ditt både barn och vuxna är välkomna och jag vågar nästan lova  att dom har prova-på-kurser på tex 5ggr. Där man få läras sig grunderna i travsporten.

Idag startar Årets Vinstrikaste travare på V75 och han har blivit bra efter att man börja dressyrträna :)              

• cajsasmamma
    Musen skrev 2012-04-21 19:40:55 följande:
    Jättetack cajsasmamma för alla svar!

Varsogod!!!

Svar på tråden Hingst/valack