Musen skrev 2012-04-17 12:02:11 följande:
Cajsasmamma... Om du går in i denna tråd igen och orkar svara så har jag några extra frågor :) hur länge håller en travhäst? Alltså på tävlingsnivå? Det pratas mycket (när jag var liten) om att hästar som inte presterar tillräckligt bra inom traven blir kött för att dom mår dåligt att göras om till ridskolehästar. Är det bara nå skitsnack eller är verkligheten så inom traven?
Sådär nu är jag hemma efter en 14,5timmars arbetsdag , så det kan blir lite luddigt när jag skriver
Hur länge en travare håller på tävlingsnivå är väldigt olika ifrån häst till häst . Men jag har märkt att sista åren har hästarna blivit mer hållbara dvs med mindre skador då främst senskador . Sen om det beror på avel där man har tagit in mer franska hästar som i regel är grövre och mer uthålligare eller om det beror på att banorna är av bättre matrial kan även finnas andra osaker men jag tror att det är en blandning av dessa två orsaker.
Men det jag tycker är en viktig orsak till hållbara hästar är unghästträningen , jag har som regel att unghästarna ska tränas minst 10 månader för vagn innan man börja köra snabbt med dom. Tex om fölet föddes mars 2012 så börjar jag tömköra den september 2012 och sätter den i vagn oktober-november skrittar och travar varannan dag lite tills maj då hästen släpps på bete och där kör jag hästen ett par gånger i veckan för att den inte ska glömma bort allt. sen brukar dom få helledigt i 4-6veckor och på hösten i oktober körs dom motion med träningsschema 2dagar träning 1dag vila osv.
Årsskiften 2013-2014 börjar dom gå lite intervaller med sikte på börja snabbjobba efter 2-3månader och ev premie och kvallopp under tidighäst 2014.
För kördes hästarna in som 1,5åringar och sen skulle dom starta efter bara ett halvår.
Och som studier visar så ska man träna på varierande underlagg ibland på mjukare och ibalnd på hårdare underlagg.
Sen har vi också åldersgränser på våran travhästar
Varmblod
ston 2-10år (monte 4-10år)
hingstar/valacker 2-12år (monte 4-12år)
Kallblod
2-15år för alla könen (monte 4-15år)
Ponnytravare
3-18år (monte 4-18år)
Sen det där om en hästar mår dåligt att göras om till rid(skole)hästar är nog lite bullshit. Men det ska göras av kunnigt folk!! Inte av småtjejer som bara har ridit på ridskola i 4-5år!!!
Hoppas att du har fått svar på dina frågor , och det är bara och fråga mer så ska jag försöka svara så gott som jag kan eftersom jag tycker att alla som håller på med hästar ska arbeta mot samma mål nämligen hästens välmående!