Jätte intressant läsning! Här kommer några följdfrågor :) skriver från mobil så allt blir och sitta ihop så set är lite rörigt. Jag skrev fel tidigare när jag skrev att göra om travare till ridskolehäst, jag menar vanlig ridhäst förstås :) 1. När det gäller ponnytrav, vilka raser inom ponnyn använder man då? 2. Vid vilken ålder börjar man rida in en montehäst? 3. Avlar man så att travhästar föds tidigare? Mars är ju rätt tidigt att födas, i varje fall där jag bor för vi har snö i mars. 4. När räknas en travhäst som gammal? Och vad händer med hästarna då? Man läser ibland att de bortskänkts som sällskap. 5. När en travare är 12 år och gjort sitt, går det att rida in eller blir det för mycket för hästen? (en granne avlivade nyligen en 10 vallack för att den presterade inte tillräckligt bra och hans barn barn ville ha en häst att pyssla med så han köpte en travare igen fast en 1 åring som som skall ridas in. Han menade att den gamla hästen inte klarade av att bli inriden så sent, den var dock väldigt lugn och snäll och ett åringen dom har nu är mer vild än tam... Min erfarenhet av travare är det han säger så det är inte så mycket :) 6. Hur kommer det sig att åldergränsen är olika för kallblod och varmblod och att det är lägre för ston i den ena kategori? Det var nog mina sista funderingar, min ändra dotter har börjat fråga lite om travare och jag har ingen aning om vad jag skall svara :)