Inlägg från: Plupp73 |Visa alla inlägg
  • Plupp73

Hingst/valack

Jag tycker att hingstar oftast är roligare att rida, eftersom de ofta har så mycket energi, musklar och bär sig väl. Men otroligt komplicerat att få stallplats till en hingst. det finns otroligt många godkända hingstar till salu just nu, med höga utställnings- och förvärvningspoäng. Men de blir inte sålda därför att många upplever att det är svårt att ha hingst. Inte heller bra om ens icke-godkända hingst tar sig ut och betäcker grannens arabston...

• Plupp73

Jag bor granne med ett stort russtuteri där hingstarna går på lösdrift med varsin stoflock hela sommarhalvåret. På vinterhalvåret går de på lösdrift med varandra. Upplever inte de hingstarna som stressade eller särskilt hingstiga utöver när de betäcker. 

Arbetade på ett ridläger/stuteri på 80-90-talet som hade 4 st hingstar av olika raser. De fick aldrig gå utomhus, stod alltid i box. Dem upplevde jag som oerhört hingstiga i sitt beteende, och ganska stressade och jagade när de träffade andra hästar, eftersom de enbart gjorde det då de skulle betäcka. Så jag tror att hästhållningen av hingsten spelar jättestor roll. Känner många hingstar som körs i par med ston, går i hagar precis bredvid ston osv och som sköter det klanderfritt.

Men hingstar är roliga rid- och körhästar. Upplever dem inte som mer oberäknerliga än andra hästar, men ofta mer energiska.  Och om en hingst kommer ut får det ju större konsekvenser, än med andra hästar.

Svar på tråden Hingst/valack