• Maren

Ni som haft bruna flytningar i tidig graviditet

Du ska bara veta att det är fullt friskt att reagera känslomässigt, särskilt när du har dåliga erfarenheter sedan tidigare. Kroppen minns och själen minns... självklart att rädslan är stor för att mista igen om man gått igenom det förut. Det visar mer på att du har kontakt med ditt känsloliv, tänker jag.

Förra våren var jag gravid och fick bruna flytningar som sedan slutade i missfall. Jag hade nåden att bli gravid igen snabbt efteråt, och även den gången hade jag bruna flytningar. Jag minns än idag rädslan när de kom. Alla sa till mig att " det är normalt och många kvinnor har vanliga mensblödningar under graviditeten", men det spelade ingen roll vad de sa; i min värld kände jag igen tecknen och tänkte att det bara kan betyda en sak. Tänkte att det inte kunde gå bra. Jag kunde inte slappna av och släppa rädslan förrän jag hade gjort ett VUL och själv fått se att hjärtat slog. Hursomhelst gick allt bra och nu är tösabiten 4 månader gammal. Nu vet jag också att det är vanligt och att det KAN gå bra och säger till dig det alla sa till mig. Men jag vet att det förmodligen inte är till någon tröst. När man vet vad som kan hända så finns rädslan där i vilket fall. Ta hand om dig och hoppas, hoppas, hoppas att allt går bra! 

Svar på tråden Ni som haft bruna flytningar i tidig graviditet