Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Ok, jag testar gärna! Det handlar ju lika mycket om vad som passar mig som vad som passar hästen. Om den ligger bra på henne men inte passar mig, så kan jag lika gärna behålla den nuvarande skogsluffarkudden.

• Pallas

Äh, nu har vi bokat tid för sadelutprovning på Glada Hästen i Spiltan i Västerås på torsdag. Få se om det kan leda till något. 

• Pallas

Shit, vilken dag! Men nu är jag med dressyrsadel - en Santa Cruz Arhtur Deluxe blev det. Skitskön! Nu återstår att rida lite mer i den, den ligger jättefint på hästen och den ger mig fint stöd i sitsen. Även min medryttare tyckte om den.

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-05 21:11:36 följande:
    Vad roligt. Santa Cruz är en blygis som står sig väl bland dyrare konkurrenter men denna är till ett bättre pris. Vad låg denna på i pris?
    9900:-  Köpte en begagnad lädergjord till också. Jag fick precis det stöd jag behövde för min sits och kalvskinnet gjorde att jag liksom sögs fast på ett bra sätt. Jag red i oskodda ridbyxor i dag, ska försöka prova med helskodda och se hur det känns. Risken finns att det blir för "klibbigt".

Provade 6 olika sadlar, som alla låg bra på hästen, men det var bara denna som kändes hundra för min kropp. En var för platt, en var för bred, en krossade blygdbenet, en hade för stora knästöd osv. Jag fick bra stöd, utan att vara låst. 
  • Pallas
    Hon o Han skrev 2012-04-05 21:18:30 följande:
    du kan få köpa min! cliff barnsby normal till smal bom, 17,5 tums sits, djup och bra stöd fram =)

pris 6500kr ink stigläder och byglar samt gjord.   
    Haha, läste du ens vad jag skrev? "Normal till smal bom" ligger rättså långt ifrån "vid till x-vid". Dessutom har jag hittat en sadel nu.
  • Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-05 23:05:13 följande:
    Låter bra, o hoppas att du inte fastnar för mycket. Alternativet är å köpa ett gäng nya- oskodda ridbyxor
    Man kan aldrig ha för många ridbyxor!

Men jag kommer ha lite ångest för sadeln - jag har aldrig haft en ny sadel och det är ju inte ett endaste litet märke på denna. Kommer ju knappt våga sitta i den! 
  • Pallas
    Hon o Han skrev 2012-04-05 22:11:02 följande:
    jaha då fick jag det helt fel :P
    Ingen fara, lycka till med försäljningen! Vad ska du ha istället?
  • Pallas

Det lär jag göra, haha! Helt otroligt vad det kändes skillnad på olika sadlar. Detta var den sista jag satt i och jag sade direkt när jag satt upp: "den här är det!". Den låg jättefint på henne också. Hon har ju lång och rak rygg och den här sadeln har ganska lång anläggningsyta (17,5"), så det gick fint. Bossorna är också breda och kanalen är rymlig. Tror att detta är en väldigt prisvärd sadel. Som jag fattar det är det en Jacson?

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel