-
Aha, den såg skön ut på bild, men sånt vet man ju inte förrän man provat. Ska ringa till en kvinna i trakten som provar ut Amerigo-sadlar och se vad hon har.Marlin16 skrev 2012-03-27 16:27:54 följande:Jag har inte koll på just den, men dom sadlarna överlag tilltalar inte mig alls. Dom är ofta breda i sätet och känns hårda och inte så anatomiska för ryttaren.
-
Ja, Amerigo ligger högt. Något över min budget, men det skadar väl inte att kika, tänkte jag.Marlin16 skrev 2012-03-27 16:34:34 följande:Smaken är som baken
Amerigo ligger väl rätt högt i pris även begagnat.. -
Jag är lite fettig, haha! Vill nog inte ha en trång sadel. Bäst vore ju att hitta en utan stöd och grejer, men där man ändå hamnar i helt korrekt position automatiskt.Marlin16 skrev 2012-03-27 16:38:27 följande:Absolut, kostar inget att kolla!!
Albion har du ju med som ett bra alternativ. Kanske även Edingburg/wellington, jag tycker dock de sistnämnda två är för smalare ryttare.. Lite lite trånga för min smak både i säte och bakom vulstrena. Men det är ju smaksak med. Jag är normal i storlek så jag är inget fetto som "tycker till" -
Vad ligger Kieffer Lech på i pris?
-
Kollar Blocket på Kieffer Lech nu, de verkar ligga mellan 3 och 5 000 kr. Det står att bommen är omvärmningsbar?
-
Den här såg tex väldigt fräsch ut: http://www.blocket.se/osby/Dressyrsadel_17__Normal_39232888.htm?ca=10&w=3
-
Jodå, jag ska ta ut en sadelprovare för slutgiltlig utprovning, men jag kan tillräckligt mycket för att bilda mig en uppfattning om en sadel ligger tillnärmelsevis ok. De övriga kan man ju skala bort helt. Om en sadelutprovare kommer med 10-15 sadlar är det ju ingen idé om 95% få sorteras bort för att jag angett fel uppskattning av hästens kropp. Så tänker jag.bonsai skrev 2012-03-27 17:13:54 följande:Även om du får låna hem sadlar är det ju svårt som outbildad sadel provare att se att sadeln verkligen passar. Därför rekommenderar jag att kunnig sadelprovare ser dig o hästen med sadeln. Bor du i Uppsala tar det 1 timme till mustang vilket det kan vara värt. Men det är bara min åsikt. Hoppas du hittar en sadel som passar!
-
Tack! Det är ju en djungel utan dess like detta. Ska kika lite på iberiska sadlar också, jag är bra sugen på en sån...
-
Nu har jag hittat en Masterback, en bomlös sadel med "spanskt" utseende. Den ser trevlig ut, är det någon som har klämt på eller ridit i en sådan?
Provade en dressyrsadel jag lånade av grannen härom dagen, en märkeslös sadel som föreföll ligga ok i skritt och trav, men efter galoppen blev hästen jätteöm i musklerna där sadeln klämt.
Det lutar åt att jag lastar henne och åker till Mustang, så jag får chans att prova rida i några olika direkt. -
Jättegärna! Vad är det för bomvidd på den?Cornette skrev 2012-04-01 20:14:29 följande:Jag har en Edinburgh som jag hade till fuxstoet hängande. Vill du prova den så säg till!