-
Jag hade bett sambon att städa undan det värsta ikväll och be honom fundera på vad det ska bjudas på för mat.
-
Måste bara få gnälla lite... Sablans vilket tryck jag har i bäckenet och neråt, det ömmar i hela underlivet och värker i blygdläpparna. Har även fått ont i ljumskarna. Minns inte att det kändes så med de andra men minnet är ju som en guldfisk i och för sig.
-
Ja visst är det så mycket smidigare med bil än att behöva passa buss och tågtider. Jag har inte åkt kommunalt speciellt många gånger sedan jag tog mitt körkort för hundra år sedan, man blir lat och bekväm men vad är det för fel med det egentligen.
Idag har familjen varit på shoppingrunda och självklart blev det även en rejäl hög med kläder till lillemannen i magen. -
Vad trist att ni har sådant väder. Vi har solsken och blå himmel här på västkusten men det blåser en del.
Har mycket "mensvärk" idag och trots att det inte är det trevligaste så är det ändå skönt att känna att kroppen förbereder sig. Denna veckan går jag in i vecka 35. -
Usch att du har det så jobbigt med fogarna. Själv så känner jag bara av dem när jag varit igång en längre stund eller på kvällarna när jag sätter mig ner i soffan efter en lång dag. Jag har också mycket sammandragningar/förvärkar och hoppas att han vill komma lite tidigare men tror tyvärr inte det då de andra trivts så bra i min mage, 3:an kunde sträcka sig till att komma en dag innan bf men de andra stannade några extra dagar. Ja fy sjutton, sammandragningarna blir mycket värre när man är kissinödig.Ann Lis skrev 2012-04-17 09:11:03 följande:Här snöar det som tusan vinterväglag igen. Tur vi inte bytt till sommardäck än hörde på radion i morse att ingen får böter som åker med vinterdäck april ut för att byta den 15:e var tydligen alldeles för tidigt.
Vi har inte haft nå flyt på jobbfronten eftersom min sambo ringde igår och har blivit varslad,företaget han var anställd åt ska läggas ner, han har jobb 3 mån till sen är det slut, jobbigt att tänka på de där jäkla pengarna när man är gravid och har fullt i hormoner som gör livet jobbigt ändå, känns extra kämpigt eftersom jag går hemma obetalt och han är den enda med inkomst... Men man får tro det löser sig i alla fall.
Ska in på konrtoll på torsdag och få lyssna på lilla de ser jag mkt fram emot och för varje kontroll hos BM så är det ju ett steg närmare förlossningen....
Kia82: va härligt att gå in in i v35 det börjar ju verkligen dra i hop sig då längtar tills jag kommer dit. Jag går in i v 33 på torsdag så bebis får ju inte komma än på ett bra tag..... Och det känns ju lite frustrerande för visst vill jag att bebis kommer ut när den är helt klar, vill självklart inte få ett prematur barn meen samtidigt önskar man ju varje dag att det är sista dagen som gravid eftersom det är så otroligt jobbigt nu och gör så ont i fogarna att jag blir tokig snart varje dag är en kamp att klara av. Usch jag gråter varje dag för att det gör så ont när jag går, förstår inte hur jag ska orka alla veckor som är kvar!!!
Jag känner oxå ett tryck neråt vet att huvet har legat neråt ett bra tag nu men bebis kommer ju inte att fixera sig eftersom jag fått så många innan, har mkt sammandragningar varje dag nu värst är det när jag gör något tex är ute vid djuren eller går i trappen eller håller på me tvätt mm mm. Men även på nätterna när jag byter ställning eller är kissnödigt då får jag jämt värsta sammandragningarna.
I morste låg jag med magen mot sidan på sambon och han fick sig några rejäla kickar, hehe verkar vara en riktigt livlig busunge i magen :D
Nu börjar det att regna här och solen försvann, vad sjutton, jag som skulle bege mig ut nu. -
Ja jisses, tiden går fort och nu har vi startat projekten renovera köket och hallen bara för att ha något att göra de kommande veckorna. Tänk att det är bara är två veckor kvar av april och sen är vi inne i maj då bebisen kan få komma om han nu skulle vilja det, den 17/5 är jag i vecka 38.
-
Grattis till bebisen efter allt kämpande!Javisst skrev 2012-04-17 19:09:41 följande:Jag följs gärna åt med er nu mot slutet Är nu i v 34 med BF 4 juni, första barnet.
Jobbar sedan ett par veckor tillbaka endast halvtid pga mycket sammandragningar. Har även sökt och fått beviljad havandeskapspenning men valt att inte ta ut något ännu, tycker det är skönt att komma till jobbet och träffa kollegorna ett par timmar om dagen.
Är det bara jag som tycker det känns helt overkligt att det är så kort tid kvar?! Vi har försökt få barn i 2 ½ år och har tre missfall i bagaget men så nu snart är vi föräldrar! Det känns jätteoverkligt och väldigt, väldigt konstigt. Njuter av magen och sparkarna, känns nästan lite sorligt att den här tiden är snart förbi...
På fredag ska jag till BM igen och mäta magen då den inte växt enligt sin kruva de senaste veckorna. Har hela tiden legat över översta kurvan men nu har jag halkat ner mellan "mellankurvan" och "överkurvan". Om magen inte växt sedan sist ska vi på TUL. Vore kul att se lillan en gång till men det vore såklart skönt om allt såg bra ut på fredag!
Ja, det är helt sjukt kort tid kvar nu, tänk om bebisen bestämmer sig för att komma två veckor tidigare då har vi bara en månads väntan kvar nu. Syskonen här hemma tycker att det borde bli dags nu och det är ett ständigt frågande om när han där inne ska komma ut, jag och mannen är alltså inte ensamma om att vara otåliga nu. Känner precis som du att man kommer att sakna den lille i magen men samtidigt ska det bli skönt att bli sig själv igen, det känns som att jag har gjort mitt på barnafronten med fyra småttingar.
En riktigt jobbig sak är att man vaknar jättemånga gånger varje natt. Bortsett från de 3-4 nattliga toalettbesöken så tycker jag att jag är vaken i ett vilket måste innebära att jag vaknar till vid minsta lilla spark i magen eller så fort man ändrar ställning litegrann. Halsbrännan tar också kål på mig, har blivit en riktigt pillerknaprare av Novalucol. Har fått för mig att halsbrännehistorien måste vara en pojkgrej för det var likadant med förra sonen men inte alls i lika stor utsträckning med flickorna.
Hur mycket har ni andra gått upp nu? Jag vägde mig igår (vecka 34) och har sedan inskrivningen gått upp knappt 12 kg så jag kommer nog inte att gå upp mycket mer än vad jag gjort de andra gångerna då det varit 15-16 kg. Har dock en hel del vätska i kroppen främst benen framför allt på kvällarna. Mitt tidigare matbegär har nästan helt stannat av, är knappt sugen på mat längre och måste nästan tvinga i mig det och då är det lätt mat så som frukt, yoggi och cornflakes som är lättast att få ner och vatten att dricka. Varm mat och skräpmat som jag älskat under mina tidigare graviditeter går knappt att få ner.
Nästa vecka, tror att det var den 24/4 är det dags för bm-besök igen och det ska bli spännande att få veta hur stor man har blivit nu, midjemåttet har åtminstonne ökat en hel del. Jag har tidigare legat mitt emellan mittenkurvan och den övre så det har varit normal ökning av sf-måttet. -
Ja soppa är jättebra, det har ju jag också ätit mycket av, soppa och knäckebröd med ost har det blivit till lunch ofta de sista veckorna. Det finns ju inte så mycket plats kvar i magen nu så några normalstora portioner blir det inte tal om utan lite men ofta. Äter jag för sent på kvällen så har jag ofta fått gå och spy upp det efter att jag har gått och lagt mig för det pressas liksom upp igen, jobbigt men man ska ändå vara glad för det lilla, kroppen tar ju ändå upp näringen.Julia82 skrev 2012-04-18 09:08:22 följande:Kia82
Jag vägde mig nu imorse och har gått upp 9 kg, är i början av v 32 nu. Jag har också fått svårt för att äta, det är inte mycket jag är sugen på till lunch/middag. Det blir gärna lättare mat, typ soppa, grönsaker och fisk etc. Jag får inte i mig en normal portion heller, får sitta och äta jättelänge så det blir väldigt långa matstunder. Känns som att det inte får plats så mycket i magen... men frukost och mellanmål går ner som vanligt. Brukar bli fil, musli och banan på morgonen, frukt på dagen och kanske lite nötter kvällstid. Lite mörk choklad och annat slinker gärna ner också ;) Vad äter ni andra?? Jag brukar tycka om att laga mat i vanliga fall, men nu känner jag inte alls för det längre. Skulle hellre leva på frukt och fil typ. -
Det låter som att du har bra koll på bb-väskan. Jag har packat ner handdukar alla gånger förut men sen har det ju ändå funnits på patienthotellet. Filt till den lille kan också vara bra och lite blöjor. Kanske några tidningar att fördriva tiden med alt. att mannen får springa och köpa.Cherish skrev 2012-04-19 09:22:56 följande:Vi har oxå satt upp sängen och till och med bäddat men det var mest för att se hur slutresultatet skulle bli :) Ska ta och tvätta sängkläderna oxå de är helt nya så de är lite stela. Har monterat ihop en byrå till den lilla full med små söta kläder :) En del är efter stora tjejen så det är tvättat sen jag packade upp det men kläderna som är nya är inte tvättade ännu. Gör det ca 1-2 v innan BF. Vagn är införskaffad, den står i vardagsrummet just nu :) vi ska göra plats för den i hallen men först måste en del möbler bort. Väskan packar vi inte förrän senare, men den kommer väl innehålla kläder till den lilla, nappar, kläder till mig och sambon, tofflor, smink, hygienartiklar, tandborstar till mig och sambon, hårborste, laddare till telefon, mobil med kamera, större bindor, amninginlägg/kuddar eller vad de nu än heter ;) Hur är det med handdukar? Minns inte om det är nåt man behöver ta med?? Frukt, godis och festisar fick jag tips om förra gången av min BM. Har jag glömt nåt tjejer??? (babyskyddet får stå i bilen tills precis innan vi åker hem) Usch jag börjar faktiskt bli lite nervös inför förlossningen nu. Slutade med akut snitt förra gången vilket jag helst inte vill gå igenom igen, men samtidigt så skrämmer det mig lite hur det kommer att vara att klämma ut barnet normal väg...Ni som fött normalt innan...Hur känns det på ett ungefär när den lilla är på väg ut? När den är halvvägs ut? Är det läskigt? Hur sjutton får bebisen plats att komma ut?? För att vara öppen 10 cm känns ju inte som så mkt :S
Jag har fött på "normal" väg tre gånger hittills och det känns ju såklart rejält men efteråt är man väldigt tacksam ändå för man återhämtar sig väldigt snabbt och jag har alltid varit pigg och uppe på benen nästan direkt. Det är svårt att beskriva känslan av hur det känns att krysta ut ett barn men lite kan jag försöka. Först och främst så är det ett jäkla tryck neråt, det känns som man ska bajsa på sig för barnets huvud tar ju upp stor plats i bäckenet och det blir ett enormt tryck emot ändtarmen, sen blir det en töjande och brännande känsla när huvudet står och trycker och man blir strechad till max men sen när huvudet är ute så följer kroppen med väldigt lätt. Det gör ju väldigt ont såklart men det går ju galant för de allra flesta och jag skulle aldrig föredra t.ex kejsarsnitt nu framför vaginal förlossning just för att du återhämtar dig så snabbt efteråt.
Läskigt vet jag inte om jag ska beskriva det som, det är mer som en befriande känsla att få krysta på efter att ha gått med värkar så länge. Sen så glömmer du smärtan direkt när barnet är framfött för att några minuter menare bli påmind igen när moderkakan ska ut men det är ju också det allra sista som sker och brukar gå väldigt fort. -
Idag har jag 43 dagar kvar till bf +/- 14 dagar, vilket innebär att det kan vara så lite som 29 dagar kvar.