• Kia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

SaJoH skrev 2012-04-06 10:53:24 följande:
    Hej! Har precis gått in i tredje trimestern! TÄnkte fråga med er om vattniga flytningar - är det någon som upplevt ökade flytningar nu? Det ser ut som flytningar typ men de är väldigt vattniga! Någon som haft samma eller någon som trott att det var flytningar när det i själva verket var fostervatten? Hur skiljer man de två från varandra?
    Ökade flytningar är väldigt vanligt när man är gravid och jag har fått det med samtliga barn. Jag tror ju inte att du kan missa om det skulle vara fostervatten som läcker, det borde ju komma betydligt större mängder än vid flytningar. Blir du osäker ring förlossningen.
  • Kia82

Jag har också blivit gravid på både p-piller och med spiral så eftersom detta är sista barnet nu så har jag starka tankar om att sterilisera mig, ska undersöka det lite närmre och prata med min bm nästa gång jag ska dit.

• Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-07 14:21:36 följande:
    Enligt min bm så kunde man inte bli gravid med hormonspiral, men jag är helt hundra.. mensen försvann, ömmande bröst, illamående å sen fick ja ont å blödde massor.
    Men tänk om du ångrar dig då? Om du steriliserar dig menar jag.
    Jag hade kopparspiral och tydligen så hade den satt sig helt konstigt på snedden eller vad hon sa så då hade det lyckats smita förbi någon liten spermie. Ja jag vet, min man säger också så emellanåt när jag pratar om att göra det. Tänk om... Helt ärligt så vet jag inte om min kropp pallar en femte graviditet och det är ju inte bara att sätta barn till världen, dem kräver mycket också, både tid och pengar och vi vill gärna kunna ge barnen det som dem behöver och även få egen tid till att träna eller vad man nu vill göra så det känns faktiskt helt rätt att sätta stopp för fler barn nu.
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-07 00:11:24 följande:
    Min äldsta fyllde nyss 7 och min yngsta blir 6 i höst så ja vet vad du menar när du säger att du ville vänta..
    Var helt själv med mina då deras far inte ville hjälpa till alls..
    Blir ändring på det denna gången, min sambo vill vara pappaledig, gå upp om nätterna, byta blöjor och allt annat som hör till.. Kommer kännas konstigt då ja inte fick den hjälpen med de andra 2. Men antar att det kommer att underlätta och vara en enorm trygghet. Känns ial skönt att man har någon att dela allt med =)

Jaha okej, kan inget om preventivmedel. Utan ja har 2 p-piller barn och min bm då sa att detta var det mest säkraste jag kunde ha. En hormonspiral. Blev inte ledsen å så men däremot hade jag konstant huvudvärk den första månaden, mensen blev aldrig normal under de 3åren ja hade den och den ömma då å då, eller trådarna. Svårt å förklara men vissa ggr fick man skaka rumpa ^^ för att det skulle sluta ömma..
    men Cerazette det är p-piller eller minipiller då eller?
    Finns väl p-spruta man kan ta var 6mån med?
    Kanske är dags att kolla upp sådant så man kan börja direkt sen när det är återbesök efter förlossningen.
    Får nog ta upp det med min bm på ons.
    Cerazette är ett minipiller som jag har användt efter alla barnen under tiden som jag ammat. Jag ska prata om att få Cerazette utskrivet redan nästa gång då jag ska till bm för vem pallar vänta med sex ända fram tills efterkontrollen liksom eller behöva ränna dit bara för att få ett recept utskrivet?  Vi vill kunna "komma igång" med samlivet så fort jag slutat blöda och kondom existerar inte ens i vårat förhållande, är ju det mest avtändande som finns ju.

Det finns en massa olika preventivmedel men jag tycker bäst om p-piller, mycket för att man har stenkoll på när man ska ha mens men det negativa är att jag får ganska så kraftiga humörsvängningar av dem. Kopparspiral fungerade inte för mig, jag småblödde till och från hela menscykeln och blev trots den gravid. P-spruta verkar krångligt med alla besök, tror att det är var tredje månad man får gå då och p-stav tycker jag verkar lite otäckt att ha under huden. När man är färdig med barnafödandet så anser jag att man lika väl kan sterilisera sig som att springa och trycka i sig en massa hormonpreparat.
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-08 19:35:47 följande:
    Jo det e ju så sant så, men hur fungerar det med allt annat? har du fortfarande mens då eller slutar den helt med? Vissa som tagit bort allt får väl äta nåt bara för å inte odla skägg å annat..
    Haha, nej man blir inte man bara för att man kapar äggledarna eller täpper till dem alltså är det ingen risk för att man får skägg.  Mens får man som vanligt (tyvärr). Man tar ju inte bort allt utan trixar ju bara med äggledarna (typ två små rör) så allt annat förblir orört och som vanligt.
  • Kia82

Hade onda sammandragningar igårkväll och efter att vi sexat blev det ännu mer, längtar efter ännu fler förvärkar. Det drar ganska bra i ligamenten nu och bebben har legat med huvudet neråt de sista dagarna. Är vansinnigt trött på att vara tjock och vill bara ha ut ungen nu.:-P Är i vecka 34 på fredag och det känns som att det är megalångt kvar trots att jag ju vet att det kommer att gå fort. Om två veckor är det dags för nästa bm-besök.

Har slängt in de minsta bebiskläderna i tvättmaskinen här nu och har börjat plocka ihop lite smått med vad som ska vara med i BB-väskan, tycker inte att jag har något vettigt att ha på mig efter förlossningen och måste se till att köpa några fler amningstoppar. Hade även tänkt att köpa en midjegördel, har inte haft det tidigare gånger men har hört att det kan påskynda att livmodern drar ihop sig och det kan ju vara skönt att kunna ha lite midja i sommar innan kilona på magen försvunnit så en sådan ska jag börja använda så fort vi kommit hem.
    Någon som har erfarenhet och kan tipsa om någon bra?

• Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-10 10:42:08 följande:
    oj då, ja hoppas det är på gång nu då hihi =)
    Vill med sexa, saknar vårat sexliv.. Visst vi försöker men de går inte riktigt. Känns som om jag krymp där nere =(

Har länge väntat på å tvätta upp kläderna nu och vika in dem i byrån, även packa bb-väskan men får ta det till helgen. Ska till bm i morgon på UL å hoppas det då går å se könet =) Sängen och vagnen är ial färdigbäddade å klara nu saknas bara bebis =) Går in i v.33 i morgon och ja det känns som om det e en evighet kvar!!

Här e det tvärt om, har massor att ha på mig så fort magen försvunnit lite men har däremot inget att ha på mig just nu, känns inte lockande att köpa nya mammakläder heller när det är så kort tid kvar.. Förut kunde man ha taits, långt linne eller klänning. Nu slutar de långa linnena precis under magen och en del knälånga klänningar slutar strax nedanför rumpan. taitsen är på tok för trånga över bäckenet =(
    Och det jag saknar mest av allt är mina gamla jeans.. Älskar att gå i jeans men nu kan ja inte ens ha knappen öppen med en toffs i för höfterna blivit för breda.. Känner mig som en flodhäst, är lika vig som en med =(

haha får nog lägga 2kg i en ryggsäck å ha på ryggen så det blir jämvikt hihi ^^ Känner även att knäna tar stryk, har trasiga knän sedan innan å det blir inte bättre av graviditeten.. Pust, ne e en riktigt gnällkärring idag.
    Ja, hoppas gör man ju men det känns inte som att den här lille kommer att komma så tidigt heller för det har inte de andra gjort. Sista tittade ut i v. 39+6 och de två första gick jag över 3 resp. 5 dagar. Hoppas dock att han ska vilja titta ut några dagar tidigare.
    Vi hade inte klarat oss utan sex, vi är lite galna på den punkten och ja, på mig stämmer det också att man blivit strängre där nere, tror att det beror på den ökade blodmängden i kroppen som gör att man svullnar.

Jag syftade ju mest på vad man ska ha för kläder med till sjukhuset att ha på efteråt. Har ett antal kilon som jag ska gå ner efter att den här lille är ute, sen har mannen min lovat mig en ny garderob så det ser jag fram emot. Är också en jeans-människa så det lär bli dyrt för honom.
    Ja, man har blivit bredare över höfterna och rumpan känns enorm, är faktiskt ganska deppigt att se men det hör ju till, blir som sagt hårdträning sen. Har också fått ont i knäna och man känner sig en aning framtung ja, vissa dagar har man väldigt ont i korsryggen. Fotmassage är numera det bästa jag vet, slänga upp fötterna i soffan på kvällen och låta gubben jobba lite, den extra tyngden gör ju sitt. Vet inte riktigt hur mycket jag har gått upp nu men för två-tre veckor sedan var det 11 kg så det är väl en aning mer nu.

Har åkt på en fruktansvärd trötthet, känns nästan som i början på graviditeten. Idag har jag sovit 3 h från lunch och framåt och jag är fortfarande så trött att ögonen går i kors. Har börjat så smått med middagen här nu och det är precis att jag orkar med det, längtar tills jag kan få krypa ner i sängen och sooova.:-P
  • Kia82

Jag har sovit dåligt inatt, hade en liten som levde rövare och försökte klämma sig in under revbenen så idag är jag lite lagom öm och hela magen känns mörbultad ihop med mensvärk (växtvärk).
    Har fortsatt att plocka ihop bb-väskan så nu är bebisens saker färdiga och det mesta av mitt eget också, får ta en titt i sambons garderob också och plocka ihop mjukisbrallor, t-shirt, kallingar och strumpor också. Sen får det nog handlas hem lite godis och dricka och packa ner också (gömmas undan) i ovetskap av någon annan för annars har sådana saker en tendens att snabbt försvinna i våran familj.

5-8 veckor kvar för jag accepterar inte att gå över mer än max en vecka, har ju bara gått över max 5 dagar förut.

• Kia82
    Julia82 skrev 2012-04-11 10:23:21 följande:
    Det var längesedan jag gjorde nått inlägg här, men jag har följt tråden hela tiden. Nu är jag i v 31 och börjar fundera på saker som

* BB-väskan (vad ska man ha med sig?!)

*  Ska jag tacka ja eller nej till K-vitaminsprutan som bebisen ska få direkt efter förlossningen?

* Ska jag köpa eller hyra barnskydd till bilen? Vilka märken är smidiga och bra?

* Att jag kommer bli helt knäckt om jag inte kan amma... vill så gärna, men har genomgått en bröstförminskning och vet inte om det kommer fungera. 

* Får man vara hemma första halvåret utan att ta ut några föräldradagar? Jag har sparat pengar som jag kan leva på ett tag, så att jag kan spara dagar till senare. Jag vill gärna vara hemma till barnet fyllt 2 år. 

Har förmodligen tusen tankar till, men min hjärna verkar ha krymt under graviditeten så just nu får det inte plats så mycket på en gång ;) För ärligt talat, jag har noll minne nu... kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en timme sen... nån mer med det problemet??  

Börja plocka ihop bebisens saker, det brukar vara lättast. Kan ju berätta vad jag packat ner.

-2 pyjamasar
    -2 bodysar
    -strumpor
    -velourset (byxor + munkjacka)
    -hjälm-mössa
    -filt
    -babyskydd
    -lite blöjor
    -våtservetter
    -ett par tvättlappar
    -napp (inte för att jag tror att vi kommer att använda den men den tar ju så liten plats)

Kom nu också på att jag ska lägga ner babyolja för om bebisen bajsar så är den första bajsen som tjära och är väldigt svår att få bort utan olja, minns att det störde mig att jag inte packat ner det förra gången.

Till dig själv ska du packa bekväma kläder och andra saker att ha efter förlossningen

-mysbyxor
    -t-shirt, linne
    -amningsbh + inlägg
    -stora trosor
    -bindor
    -neccesär -tandkräm, tandborste, schampo, balsam, lactacydtvål, deo lite smink om man vill kunna piffa till sig lite, hårborste + snoddar, lypsyl, hudkräm, funderar på egna handdukar, har haft det med de andra gångerna trots att det funnits på patienthotellet.

Till mannen kan det vara bra att packa ihop lite myskläder också samt tandborste, deo osv. Vet att han tycker att den där duschen är ganska skön efteråt.

Godis och dryck typ Mer ska också inhandlas och packas ner. Sen så är ju tidningar alltid bra men jag låter nog gubben springa ner handla det beroende på hur länge vi blir kvar.

Ja, jag är övertygad om att du kan gå hemma utan att plocka ut fp under den första tiden, det är först efter 1-årsdagen som den sjukpenninggrundade inkomsten kan sjunka om du inte plockar ut dagar, innandess gör man som man vill. Jag vill också kunna gå hemma länge så kommer att snåla rejält på dagarna.

Vi höggravida är nog alla ganska virriga och glömska, det hör till. Jag minns sällan vad jag gjort under dagen när man frågar mig på kvällen.
  • Kia82
    Julia82 skrev 2012-04-11 10:54:17 följande:
    Butterflie, tack för ditt svar :) Skönt att få tips från er som vart med om detta förr!!

Jag skickade in mitt intyg redan efter RUL så runt v 20 tror jag det kom till FK. Det är för att dom ska hinna kolla upp din ersättning och sånt. Det bör du nog skicka in snarast, moderskapsintyg tror jag det heter. Hur gör männen förresten, min man kommer ju ta 10 dagar efter förlossningen. Ska dom skicka in några uppgifter om lön innan??
    Precis så är det ja, moderskapsintyget ska in så fort som möjligt så får du hemskickat papper från Fk sen.

Det finns flera tillvägagångssätt för pappan, antingen går han in via Fk hemsida via bank-id och anmäler pappadagar eller så skickar han ett sms eller ringer Fk så fort som möjligt efter att den lille kommit till världen. All info finns ju på Fk hemsida och efter anmälan får även han hem papper alt. blir uppringd och får delge info om lönen. Det brukar dock ta ett tag innan ersättningen blir utbetald.
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?