• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Butterflie, då har jag nog tur för min verkar vara lagom för folk i min omgivning ;) haha! Jag tycker själv att den är lite större än andra i som är i min vecka, men det är ju så olika. Min mage kom som över natten i v 20, och sen har den hållt sig i ungefär samma storlek fram tills nu i v 29. Jag Märker inte att den växer så mycket iaf. Men visst är det mysigt att se sig själv gravid! Jag hade massa aha-upplevelser förra veckan när jag såg min spegelbild i skyltfönster på stan etc och såg mig själv med en kula på magen. Haha, har fortfarande inte fattat att det här äntligen händer mig :) 

Det går ju inte jämnföra sig med någon annan, alla ser olika ut och får såklart olika stora magar. Tycker man att det är jobbigt att få kommentarer om sin stora/lilla mage så är det nog bäst att säga ifrån. Att man blir sårad och tycker att det är jobbigt att höra om det hela tiden.

Hoppas ni andra haft en lika fin helg som vi haft här i Borås-området. Helt otroligt när solen strålar från en klarblå himmel, och det är närmre 20 grader varmt i mitten av mars!! Så härligt, fler såna dagar vill jag ha :)

• Julia82
    Butterflie skrev 2012-03-28 09:03:35 följande:
    Ja men klart man e glad över magen =) I början såg man bara otränad ut men nu kan man ha linnen och visa upp den =) jo vet att man behöver säga ifrån men är så trist bara att en av de närmsta ska jämföra sig så hela tiden och alltid vara värst. Sen självklart tycker ja synd om henne som har så ont hela tiden.
    Min sambo skrev en dag på fl att nu e det 90dagar kvar, givetvis var hon tvungen och kommentera att hon minsann bara hade 68 dagar kvar. Jaha? Vi ville ha ett sommarbarn och det fick vi ju =) Men ändå ska det skrytas att hon ska ha först.. Menar det är ingen tävling, vi skaffar barn för vi vill ha det inte för att vara värst liksom. Sen är jag alltid trött för ja sover max 5h varje natt, kan inte sova mer och kan inte vila på dagen.. ja men då sover hon bara 3h säger hon, men ändå så sover hon middag 2-3ggr varje dag så kanske inte så konstigt då att hon inte sover på natten.

Hihi det har varit lika fint här i Ulricehamn området, och som det ser ut nu så kanske även denna helg bli varm och fin =)

Oj, det låter som att din vän verkligen måste vara "värst" och "bäst" hela tiden. Jobbigt!!! Jag har ingen annan gravid vän, så jag slipper bli jämnförd och det kanske jag ska vara tacksam över nu när jag läst hur du har det.

Så du bor i Ulricehamn, då bor vi inte långt ifrån varandra :)    
  • Julia82

amanda02 och Esco, Välkomna hit och stort grattis till era graviditeter :)

Jag är i v 29 nu och har gått upp 7 kg, men vågen har stått still den sista månaden. Jag läste nånstans att man brukar gå upp ca 5 kg till efter v 28 men det tror jag inte på... bebisen ska ju ändå gå upp minst 2 kg till. Jag skulle tro att det kommer bli en kraftigare viktuppgång den sista perioden, iaf för min del. Jag har problem med foglossning så jag har svårt att hålla igång, brukar ta mig ut på kortare promenader men det lär ju knappt göra varken till eller från ;)

• Julia82

Va tacksamma och glada att ni mår så bra :) Det är ju lika vanligt att man mår bra hela graviditeten som att man får problem med foglossning etc. Jag hade och har fortfarande en jättesmidig graviditet, hade aldrig nått illamående eller besvär i början. Det enda är foglossningen, men annars mår jag jättebra :)

• Julia82

Hej allihop, här trycker det också på lite här och var. Jag var hos BM idag och insåg att min mage tydligen har växt endel sista månaden. Mitt förra SF mått var 24 (i v25) och nu 29, hon mätte om några gånger för hon tyckte att det var lite väl stor skillnad. Hon var inte orolig än men om jag ökar lika mycket till nästa möte om tre veckor så skickar hon mig på TUL. Men 29cm måste väl vara rätt normalt, jag går in i v 30 imorgon.

Vilka fina bilder ni lagt ut här :) Jättekul att se era goa magar!!

Kram på er

• Julia82
    Ann Lis skrev 2012-04-11 09:53:51 följande:
    Hej på er!! Här är det jobbigt  värre har åkt på foglossning, så de gör ont som h-vete både i ljumskarna, blygbenet och värst är ju så klart i ryggslutet Rynkar på näsan. Ibland när jag går så hugger de och gör så ont att jag inte kommer ett steg till och ibland måste jag sätta mig, går och stöttar mig mot olika möbler. På nätterna värker det i både ryggen och ljumskarna så jag nästan inte kan vända mig tar jätte lång tid att sommna sen vaknar jag flera ggr per natt.

Har börjat känna av lite smärtsamma sammandragningar nu  speciellt på kvällarna och sen har jag mkt sammandragningar som inte gör ont också men jag tycker magen är hård så gott som hela tiden nu...

Känner att huvet ligger neråt nu och har gjort det ett tag men kan ju ändras än, jag är  på toa Hela tiden usch en natt var jag upp 6 ggr och kissade  och tillråga på allt så har vi toa på övervåningen och trappor är INTE kul att gå i med foglossning,    

Har delade kännslor en del av mig vill att förlossningen ska starta NU medans en del av mig självklart INTE vill det pga att jag bara är i v 32 i morgon och barnet behöver ju ligga kvar några veckor än, men är ju så less och skulle  bara vilja gå i ide nu och vakna i slutet av maj..

Hoppas verkligen att denna bebis också tycker att den ska komma ut i v 36/37 som de två senaste barnen gjort!! Då är det ju inte såå långt kvar men ändå för länge.....

Känner mig super duper gnällig nu men det är så här det känns för mig!!      

Ajaj, det är inte kul med foglossning. Jag har vart sjukskriven pga det sen i februari. Kan tipsa dej om små grejer som kan hjälpa litegrann under natten. Ha ett par extra kuddar och stoppa under där det gör ont. Tex under knäna om du ligger på rygg, eller mellan benen om du ligger på sidan. Det gör iaf att jag kan somna i en ställning som inte gör ont, men sen vaknar man ju lätt av smärta när man vänder sig... Tänk dej för när du rör dej på dagarna, ta små steg och sätt/ställ dej så försiktigt som möjligt. Jag använder ett stödband, men vet inte hur mycket det hjälper. Annars är det tyvärr bara att härda ut och tänka på att det inte är så jättelång tid kvar tills du blir av med foglossningen och får en gosig liten bebis att mysa med.
  • Julia82

Det var längesedan jag gjorde nått inlägg här, men jag har följt tråden hela tiden. Nu är jag i v 31 och börjar fundera på saker som

* BB-väskan (vad ska man ha med sig?!)

*  Ska jag tacka ja eller nej till K-vitaminsprutan som bebisen ska få direkt efter förlossningen?

* Ska jag köpa eller hyra barnskydd till bilen? Vilka märken är smidiga och bra?

* Att jag kommer bli helt knäckt om jag inte kan amma... vill så gärna, men har genomgått en bröstförminskning och vet inte om det kommer fungera. 

* Får man vara hemma första halvåret utan att ta ut några föräldradagar? Jag har sparat pengar som jag kan leva på ett tag, så att jag kan spara dagar till senare. Jag vill gärna vara hemma till barnet fyllt 2 år. 

Har förmodligen tusen tankar till, men min hjärna verkar ha krymt under graviditeten så just nu får det inte plats så mycket på en gång ;) För ärligt talat, jag har noll minne nu... kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en timme sen... nån mer med det problemet??  

• Julia82

Butterflie, tack för ditt svar :) Skönt att få tips från er som vart med om detta förr!!

Jag skickade in mitt intyg redan efter RUL så runt v 20 tror jag det kom till FK. Det är för att dom ska hinna kolla upp din ersättning och sånt. Det bör du nog skicka in snarast, moderskapsintyg tror jag det heter. Hur gör männen förresten, min man kommer ju ta 10 dagar efter förlossningen. Ska dom skicka in några uppgifter om lön innan??

• Julia82

Framsteg, tack för dina svar! 

Det som får mig att tveka till K-vitaminsprutan (som alla bebisar som föds får automatiskt utan att föräldrarna blir tillfrågade) är att jag läst och hört endel negativt om den. Ni kan själva läsa om det här:

http://www.alternativjournalen.se/obesprutat/kvitaminet-3467767

http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/sluta-bespruta-spada-barn-kronika-september-2010

Jag har inte bestämt mig än, det är ett svårt beslut. Men mina tankar lutar åt att avstå från sprutan om förlossningen går bra och bebisen mår bra. Men jag har ett tag till att fundera och läsa på om för och nackdelarna.

Sen har jag även bestämt mig för att propsa på sen avnavling, i Borås där jag ska föda är dom tydligen väldigt snabba med att klippa navelsträngen. Jag vill vänta minst 5-10 minuter så att allt blod med viktiga stamceller hinner föras från moderkakan till bebisen innan dom klipper. Har ni andra funderat på det??     

• Julia82

Javisst

Välkommen hit, och grattis till din graviditet!! Jag och min man har också kämpat för att bli gravida, det tog ca 2,5 år för oss också. Jag blev gravid efter ett års försök men fick mf i v13. Sedan hände det inget på över ett år, och då fick vi äntligen starta vår ivf-behandling. Sorgen och smärtan att försöka bli gravida utan resultat, och att få missfall går nog inte förstå om man inte vart med om det själv. Jag känner precis som du skriver, en känsla av att det är ofattbart att vi faktiskt ÄR gravida och snart ska få vårt efterlängtade barn!! Jag älskar att vara gravid (trots att det är jobbigt med foglossning, halsbränna etc) och känner mig inte alls redo att bli av med magen och allt mysigt det medför att vara gravid. Jag är i v 32 och har bf 18 juni, så jag har ju ett tag kvar och jag längtar ju enormt efter bebisen så jag kommer nog vara redo när det är dags. Jag tror att det är normalt för kvinnor som fått kämpa och längta länge att känna såhär.

Hoppas du får göra TUL och se din bebis igen. Jag ska till BM på måndag och har mitt mått fortsatt öka i samma takt som förra perioden så blir det TUL för mig med.

Lycka till!

• Julia82

Kia82

Jag vägde mig nu imorse och har gått upp 9 kg, är i början av v 32 nu. Jag har också fått svårt för att äta, det är inte mycket jag är sugen på till lunch/middag. Det blir gärna lättare mat, typ soppa, grönsaker och fisk etc. Jag får inte i mig en normal portion heller, får sitta och äta jättelänge så det blir väldigt långa matstunder. Känns som att det inte får plats så mycket i magen... men frukost och mellanmål går ner som vanligt. Brukar bli fil, musli och banan på morgonen, frukt på dagen och kanske lite nötter kvällstid. Lite mörk choklad och annat slinker gärna ner också ;) Vad äter ni andra?? Jag brukar tycka om att laga mat i vanliga fall, men nu känner jag inte alls för det längre. Skulle hellre leva på frukt och fil typ.

• Julia82

Hej allihop, jag vet att jag vart rätt frånvarande här trots att jag startade tråden! Jag hänger mest med i min gamla ivf-tråd där vi hållt ihop sen innan våra små embryor skapades. Jag har läst inläggen här titt som tätt och har märkt att många av er har det jobbigt och är trötta på att vara gravida. Jag känner tvärt om och försöker verkligen att njuta av varje dag. Därför har jag inte haft så mycket att tillföra det sista och har hållt mig tyst ;)

Nu är det inte långt kvar tills småknoddarna föds. Här hemma är nog allt klart. Vi har hunnit få hem vår barnvagn, som står färdigbäddad i hallen. Alla kläder är tvättade och ligger fint i garderoben. Barnkammaren är färdiginredd och redo att användas... Jag är i v 34 och har ju ett tag kvar, men älskar att pyssla och har inte kunnat låta bli!! Jag har haft all tid i världen eftersom jag vart sjukskriven pga ryggproblem och foglossning. Så nu är bara frågan vad jag ska hitta på dom sista veckorna när allt är redan är klart!!

Hoppas ni alla har en mysig helg!! Tänk att det redan är maj, herregud va veckorna går fort!!

Kram Julia

• Julia82

Här är två bilder på vår lilla barnkammare. Det ser lite tomt ut än, men kommer nog upp lite tavlor och mer prylar i skötbordet så småningom. Jag vet inte om vi kommer att använda rummet så mycket nu i början, tanken är att bebisen ska sova mellan oss i vår säng på nätterna men nån liten sovstund på dagen kanske det blir i spjälsängen. Vi får se hur det blir... Det är så otroligt skönt att ha övervåningen färdig nu innan bebisen kommer. Det har vart några jobbiga månader då tre rum har reglats och gipsats om, ny el-dragning, nya golv etc etc. Det skräpar ner nått så fruktansvärt i hela huset!

Hur har ni förberett för era små? Skulle vara kul att se lite bilder på andra spjälsängar, skötbord och barnvagnar. Sånt ger bra inspiration :)

• Julia82

Haha, nu har vi vart och hämtat hem en vagga från svärfar också. Min man och hans syskon och syskonbarn har alla sovit i den så det får väl våran bebis också göra nån gång iaf. Vaggan står nu färdigbäddad i vårt sovrum, så just nu har jag tre färdigbäddade sovplatser... spjälsäng, vagga och barnvagn. Jag kommer nog få bädda rent innan bebisen kommit ut, allt hinner väl samla damm tills dagen D är här ;)

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?