Inlägg från: framsteg |Visa alla inlägg
  • framsteg

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Nu hoppar jag in här också!

Har en nr 2 på gång, beräknad 22 juni. ...det vill säga midsommarafton! Har mått bra även denna graviditet precis som förra och inga större åkommor eller krämpor. Det är väl typ ischiasnerven som spökar och låser sig, men annars är det "lätt".  

Alla andra verkar tycka att magen växer varje vecka också, själv växer jag ju med den och tänker inte på det riktigt... ...förutom när man ser sig i speglen

Blivande storasyskonet är snart 3 år och har nog sina förväntningar på bebisen. Men som tur är har vi en liten hyfsat nyfödd i nära bekantskapskretsen så det har nog gått in att bebisen mest ligger still i början och inte pratar.

Ang mvc besök så har jag sedan rUL varit på ett besök i slutet av februari och skall på nästa efter påsk. Sen börjar det (äntligen) rulla på med typ 3 v mellanrum på de två inbokade därefter och sen varannan vecka fram tills sista veckan då det blir 1 gång/veckan. (tror jag det var iaf). Det var betydligt fler besök med första barnet.

...ja och så skall jag in på den äckliga och vedervärdiga glukosen igen *bläää* men nu skall jag ha med måååånga citronklyftor och pressa i. Det var min smala "lycka" sist för att få i mig slisket.           

Skall bli kul att få följa er andra också dessa veckorna framöver.

• framsteg
    Ann Lis skrev 2012-03-28 23:32:00 följande:
    Framsteg: Urk ska jag oxå jue har aldrig gjort någon förrut men har hört att det är rena rävgiftet  och så gruvar jag mig för att sitta och vänta i 2 timmar på MVC oxå..... Hur högt värde hade du eller gör dom glukosbelastningar som rutin sak där du bor?
    Det var nog snarare att jag inte blivit av med lite överflöd sedan storasyskonet och är för kort i rocken till dem som jag åkte på det

Jag gjorde mitt första i oktober och kan jämföra det som typ koncentrerad saftglögg. Rejält koncentrerad. :-/ Men en annan som hade gjort det förut som var där också hade med sig citron som vi fick lov att pressa i och det underlättade något även om det nog hängde på sekunderna för mig att få i det hela... 

Finns tydligen två smaker - den ena är marginellt bättre än den andra säger de som prövat båda. Citronen skall vara marginellt bättre.... Jag tror vi fick vänta 2,5 timmar. Men å andra sidan fick vi sova om vi ville och det gjorde jag ganska lätt ...och hade jag inte fått sova så hade jag nog varit under stor risk att få upp det hela igen...  (Det är också ändrat här nu, kompisen som gjorde sitt 2010 pga diabetesrisk fick inte sova, möjligen ligga ner och vila.)   
  • framsteg
    Esco skrev 2012-03-28 23:41:49 följande:
    Jag ska försöka vara lite gladare för det :)

Hur mycket sparkar känner du? Jag tycker bebis har blivit allt lugnare med tiden. Oroar mig järnet för det också ibland. Dock jag har MK i framvägg och jag känner ju att han rör på sig men snarare med buffar och puffar än rejäla sparkar. Jag har aldrig, som många beskriver det, sett en hand eller fot sticka ut någonstans.

Har också i framvägg denna grav. men bakvägg förra. Det var dock inga händer eller fötter som stack ut men ett par små knän buktade ut ett par gånger och hela magen såg ut som hela havet stormar. Det känns (än) lite lugnare nu...
  • framsteg

Ett litet inhopp från mig också. 

Har full cirkus i magen. Eller just nu är det lugnt, men hej vad det rör sig på kvällarna!

Sitter och tittar på tapeter på nätet. Som om det inte räckte med en liten till så har vi lyckats tajma in en renovering med tillhörande flytt. Lagom bra planerat Kul, men lite mycket på en gång. Så nu försöker jag hitta hyfsat prisvärda, inte allt för exklusiva och lagom tapeter för sovrum och ett "vi-vet-inte-vad-det-skall-vara-för-rum-kanske-arbetsrum-eller-lekrum-eller-gästrum-eller...". Det är inte lättaste. Två rum kommer vi bara måla rakt av till en början och kanske tapetsera om några år.

Men puh! Det är en del meck. Det finns ju fler saker att göra än bara tapeter....

Nåja, lite ot. Nästa vecka är det äntligen dags för mvc igen! Då är jag i v 30. Har börjat få halsbränna igen på sen kvällstid. Lite jobbigt, men det går ju över iaf.

Dags att hoppa i säng!  

• framsteg

Ann Lis - skönt att det gick bra med glukosen. Jag gör min om ca två veckor... *blärk*

Butterflie: Hade ett sådant avlastningsband förra graviditeten, och minns att jag då tyckte det hjälpte mycket. Nu har jag testat att ha det någon gång för att se om det hjälper, ena gången gjorde det mer ont men andra gången hjälpte det till lite grand iaf.

• framsteg

Hej alla!

Har idag vart på bm-koll (v30) och allt såg bra ut.  

Jag har också börjat inse att jag snart får försöka packa lite bb-väska och även fixa i ordning kläderna till bebisen. Vi har ju en flytt att fixa också innan, så det lär vara kaos nog och då är det nog bra att ha koll på sakerna hyfsat. Förhoppningen är ju att vi har ca 3-4 veckors marginal, möjligen upp til 6-7 veckor, om bara bebisen behagar hålla sig runt BF-datumet.    (I mitt landsting får man gå upp till 3 veckor över tiden, och jag är hellre inställd på att gå över tiden än inte alls, det blir så mycket lättare då om man gör det insåg jag med nummer 1).

Nästa besök där blir glukostesten. Blä.

Förresten: Någon mer som har problem med ischiasnerven (troligen sk falsk ischias)? Har någon nåt bra tips på hur man gör för att det inte skall hålla på att dra så illa mycket? Det känns ju rätt friskt... Vore tacksam!   

• framsteg

Jisses vad ni skriver!!

Humörsväningingar... Jo, jag tackar! Sen om det beror på vårt renoveringskaos som (inte förvånande, men tröttsamt) blivit större än vad vi tänkt, eller att jag sitter uppe längre på kvällarna nu när jag är ledig denna veckan och försöker hitta inspiration, eller allt på en gång... Har haft en sådan riktig pissdag på många sätt idag. Kännt mig helt urlakad och haft gråten i halsen hela dagen. Nu sitter jag helt själv, stora barnet sover och sambon i nya boendet och njuter! Nog gladaste stunden på hela dagen!  

Ann Lis - hoppas att foglossningarna är lite bättre!  

Julia82 - hrm... K-vitaminsprutan? Den har jag glömt... Får nog fråga sambon om han minns något av den. 
    BB-väskan. Det jag inte var beredd på var min hunger! Inte på förlossningen utan just på BB, när amning osv satt igång (det funkade för mig förra gången iaf). Jag har inte varit uppe vare sig denna eller förra graviditeten och ätit på nätterna, men då - på BB! Jag tog det jag hade till hands - inte helt nyttnigt, men det fick bli både bullar, kexchoklad och bananer mitt i nätterna *skrattar* Så denna gång tänker jag se till att jag har lite ätbart med mig!
    Tidningar eller en bok är bra om det blir tid över. En del åker ju hem ganska snabbt, andra får stanna längre. Vi fick stanna längre sist pga gulsot och då var korsord och en bok guld värd! 
    När det gäller kläder till bebisen så finns det iaf att låna på vårt sjukhus, härligt sjukhusgröna eller vita tror jag det var. Vi hade egna, men de gick ju åt de också, så vi lånade deras också Mitt tips är att satsa på kläder (bodys) med omlott/dragkedjor eller knappar så man slipper hålla på att bråka med huvudet första tiden. Man inser plötsligt hur svårt det är att försöka få igenom ett sådant litet huvud i ett ännu mindre tröjhål
    Babyskydd - det är svårt att råda. Vi hade vårt babyskydd tills första barnet var ca 9 månader. Det är ju lite beroende på hur stort barnet är när man skall byta till nästa stol och det kan man ju inte veta innan (Dvs vi lyssnade inte på en stor kedja med barnprylar som höll på att bli skogstokiga för att vi inte bytte senast vid ett halvår. Vi lyssnade på en liten fristående butik om att det är bättre att avvakta och se hur barnet växer osv och byta när barnet är stort nog i växten istället.)
    Föräldradagar - du behöver, som andra skrivit innan - inte ta ut en dag innan barnet fyller ett! Vill du skydda din SGI sen efter ettårsdagen så måste du börja plocka då. Detta innebär ju också att pappan till barnet kan ju ta ut föräldradagar och vara hemma tillsammans med dig om ni så vill under första året om du inte tar några dagar alls. Man får ju spara dagar tills barnet är 8 år, och bra saker att tänka på när man sparar dagar som jag tipsat andra om är när man har barn i förskoleåldern att de har ca 4 stängningdagar per år som man får ta semester på annars.
    Amingen - se det som en positiv effekt om det funkar att amma, annars funkar ersättning super också! Pappan kan bli mycket mer delaktig om det blir ersättning. Har en kompis som inte kunde amma något av sina barn och det gick kanon med ersättning!

Butterflie - du har inte funderat på att be och få ett sk Aurorasamtal? Ibland kan det ju hjälpa att bara få prata ut lite med någon!? Har en kompis som fick det och konstaterade att förra förlossningen var jobbig, men det gick bra! Det räckte för henne att bara få ur sig lite funderingar så var hon på banan igen så att säga. 

Kia82 - ang din psykologkontakt att vara eller icke vara, det borde ju vara upp till dig. Om du nu väljer att inte göra det, så se till att prata med din sambo framförallt att om han ser minsta lilla tecken på nåt efter förlossningen så skickar han dig (med våld om det behövs ) till psykolog! Har lärt mig att har man fått det en gång efter förlossning så är det stor risk att man får det även nästa gång om man skaffar fler barn. Så, minsta lilla din sambo ser nåt, så se till att du får nån att prata med i tid! Med erfarenheterna jag har fått genom släkt och vänner så har jag lärt mig att läkarkåren är väldigt måna om att få löst sådana här saker så omgående som möjligt för att det inte skall eskalera. 

• framsteg
    SaJoH skrev 2012-04-13 09:25:12 följande:

Kommentarer efterlyses:

Jag är i vecka 31, vi ska renovera toaletten till helgen. Min mans föräldrar ska hjälpa till. Känner att jag varken har tid eller lust att leka "värdinna" med mat och ståhej. Jag jobbar väldigt mycket och har knappt varit hemma en kväll den här veckan, huset ser ut som ett bombnedslag och jag kommer hem först sent ikväll, de kommer imorgon på morgonen.

Fråga: Ska man behöva känna sig dålig för att man inte städar, fixar, donar och lagar mat (hos oss gör vi allt det där tillsammans, vi är nog ett extremt jämställt par, vilket hans föräldrar förundrar sig över) för att de kommer på besök? Visserligen för att renovera, så det kommer vara stökigt ändå. Men jag bara orkar inte stressa för detta!

Jag är där typ nu också. Eller har varit hela veckan - undantaget att vi inte bor i huset som renoverar, men svärföräldrarna gör det. 

Som någon annan skrev - låt sambon göra lite röj innan. Mat - är det bara över helgen? En dag med pizza eller annan hämtmat som finns där ni bor är heeeelt okej. Man får göra det lätt! Vi körde McDonalds idag... Någon dag kan ju vara nåt lätt som makaroner och köttbullar eller liknande. Eller burksoppa.

Jag meddelade sambon innan att jag inte tänker laga mat eller diska i renoveringsträsket och han är helt införstådd med det, så den frysen är fylld med snabbmat och matlådor. Micron är det närmsta matlagning vi kommer där...

Ta det lugnt och stressa inte!      
  • framsteg

Hej alla!

Har haft lite annat för mig ett tag, men nu kikar jag in igen Har dock läst allt ni skrivit under tiden, bara inte haft möjligheten/tiden att logga in.

Här växer det tydligen - det säger iaf alla andra Folk verkar tycka man är stor och undrar hur i hela friden jag skall fixa två månader till medan jag själv inte har några större problem med det mer än att svara "nej, det är inte tungt" "nej, jag mår bra" osv. Lite tjatigt.

Dock fick jag åka in på ctg-koll igår då jag lyckades ramla. Hade lite sammandragningar och så, men nu är det lugnt igen! Hurra! För vi har inte tid med bebis innan BF, och det får den allt förstå

Förstår inte alls vad folk menar med hormonspel *ironisk* Lägg till en härligt trotsig treåring... Mumma vad sambon får höra saker...

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?