Jisses vad ni skriver!!
Humörsväningingar... Jo, jag tackar! Sen om det beror på vårt renoveringskaos som (inte förvånande, men tröttsamt) blivit större än vad vi tänkt, eller att jag sitter uppe längre på kvällarna nu när jag är ledig denna veckan och försöker hitta inspiration, eller allt på en gång... Har haft en sådan riktig pissdag på många sätt idag. Kännt mig helt urlakad och haft gråten i halsen hela dagen. Nu sitter jag helt själv, stora barnet sover och sambon i nya boendet och njuter! Nog gladaste stunden på hela dagen!
Ann Lis - hoppas att foglossningarna är lite bättre!
Julia82 - hrm... K-vitaminsprutan? Den har jag glömt... Får nog fråga sambon om han minns något av den.
BB-väskan. Det jag inte var beredd på var min hunger! Inte på förlossningen utan just på BB, när amning osv satt igång (det funkade för mig förra gången iaf). Jag har inte varit uppe vare sig denna eller förra graviditeten och ätit på nätterna, men då - på BB! Jag tog det jag hade till hands - inte helt nyttnigt, men det fick bli både bullar, kexchoklad och bananer mitt i nätterna *skrattar* Så denna gång tänker jag se till att jag har lite ätbart med mig!
Tidningar eller en bok är bra om det blir tid över. En del åker ju hem ganska snabbt, andra får stanna längre. Vi fick stanna längre sist pga gulsot och då var korsord och en bok guld värd!
När det gäller kläder till bebisen så finns det iaf att låna på vårt sjukhus, härligt sjukhusgröna eller vita tror jag det var. Vi hade egna, men de gick ju åt de också, så vi lånade deras också Mitt tips är att satsa på kläder (bodys) med omlott/dragkedjor eller knappar så man slipper hålla på att bråka med huvudet första tiden. Man inser plötsligt hur svårt det är att försöka få igenom ett sådant litet huvud i ett ännu mindre tröjhål
Babyskydd - det är svårt att råda. Vi hade vårt babyskydd tills första barnet var ca 9 månader. Det är ju lite beroende på hur stort barnet är när man skall byta till nästa stol och det kan man ju inte veta innan (Dvs vi lyssnade inte på en stor kedja med barnprylar som höll på att bli skogstokiga för att vi inte bytte senast vid ett halvår. Vi lyssnade på en liten fristående butik om att det är bättre att avvakta och se hur barnet växer osv och byta när barnet är stort nog i växten istället.)
Föräldradagar - du behöver, som andra skrivit innan - inte ta ut en dag innan barnet fyller ett! Vill du skydda din SGI sen efter ettårsdagen så måste du börja plocka då. Detta innebär ju också att pappan till barnet kan ju ta ut föräldradagar och vara hemma tillsammans med dig om ni så vill under första året om du inte tar några dagar alls. Man får ju spara dagar tills barnet är 8 år, och bra saker att tänka på när man sparar dagar som jag tipsat andra om är när man har barn i förskoleåldern att de har ca 4 stängningdagar per år som man får ta semester på annars.
Amingen - se det som en positiv effekt om det funkar att amma, annars funkar ersättning super också! Pappan kan bli mycket mer delaktig om det blir ersättning. Har en kompis som inte kunde amma något av sina barn och det gick kanon med ersättning!
Butterflie - du har inte funderat på att be och få ett sk Aurorasamtal? Ibland kan det ju hjälpa att bara få prata ut lite med någon!? Har en kompis som fick det och konstaterade att förra förlossningen var jobbig, men det gick bra! Det räckte för henne att bara få ur sig lite funderingar så var hon på banan igen så att säga.
Kia82 - ang din psykologkontakt att vara eller icke vara, det borde ju vara upp till dig. Om du nu väljer att inte göra det, så se till att prata med din sambo framförallt att om han ser minsta lilla tecken på nåt efter förlossningen så skickar han dig (med våld om det behövs ) till psykolog! Har lärt mig att har man fått det en gång efter förlossning så är det stor risk att man får det även nästa gång om man skaffar fler barn. Så, minsta lilla din sambo ser nåt, så se till att du får nån att prata med i tid! Med erfarenheterna jag har fått genom släkt och vänner så har jag lärt mig att läkarkåren är väldigt måna om att få löst sådana här saker så omgående som möjligt för att det inte skall eskalera.