-
-
Svar på tråden 3 månaders som börjat med ersättning
-
Men behöver hon äta större mål då?
-
Undrar samma som kixan? Varför försöka få i henne mer?
-
Förstår jag dig rätt om du vill att hon ska äta större mängd för att äta mer sällan?
Min unge slukade 210 ml varannan timme i den åldern , barn är olika och din enda uppgift är att tillgodose ditt barns behov. Hon behöver äta mindre mål, men ofta. Punkt. -
Alltså, alla barn orkar inte äta så stora protioner i taget. Min äldsta föredrog att äta pytteportioner en gång i timmen dygnet runt när han var bitteliten. Ge henne så mycket hon orkar och håll koll på att hon får i sig tillräckligt under ett dygn istället. I takt med att hon växer kommer hon att orkar större portioner.
Huruvida de sover bättre är individuellt. Ersättning är en smula mer svårsmält än bröstmjölk och kan ge en längre mättnadskänsla, men det kan också vara lite tuffare för magen och ge lite magknip i början. Jobba med regelbunden magmassage så hon inte blir förstoppad och ge Minifom om de märker att det bildas stora rapar som hon behöver hjälp med. Använd en anti-kolikflaska.
Tänk på att det kan ta lång tid innan små barn sover större delen av nätterna. En tremånadersbebis är fortfarande väldigt liten.
-
ja, jag hade gärna sett att hon åt mer åt gången och lite mer sällan. Hade jag lyckats få i henne mer till natten så hon hade sovit lite längre, så hade hon fått en mer utvilad mamma oxå, som hade varit lite piggare, det är väl inget större fel att tänka så?
Hon har varken problem med förstoppningar eller magknip. -
Vi har också försökt med det där.. Försökte "dra" lite på maten för att han skulle äta mer och hålla sig mätt längre, men det har motsatt effekt. Då blir han så hungrig att han har svårt att få tag om flaskan, han blir bara hysterisk. Så vi har lagt ner. Han får när han är hungrig och på kvällen betyder det en gång i timmen. Har läst att det ger med sig självt när de är redo för det så håll ut!
Snart kan din bebis börja äta gröt på kvällen och då kommer det nog sova längre. -
Fast det viktigaste måste ju vara att hon mår bra och får äta så som passar henne, inte att det ska vara praktiskt för dig? Eller?Thezzie skrev 2012-03-21 13:38:22 följande:ja, jag hade gärna sett att hon åt mer åt gången och lite mer sällan. Hade jag lyckats få i henne mer till natten så hon hade sovit lite längre, så hade hon fått en mer utvilad mamma oxå, som hade varit lite piggare, det är väl inget större fel att tänka så?
Hon har varken problem med förstoppningar eller magknip. -
Natulcien skrev 2012-03-21 13:47:02 följande:Fast det viktigaste måste ju vara att hon mår bra och får äta så som passar henne, inte att det ska vara praktiskt för dig? Eller?
vadå praktiskt för mej???? Om jag får sova bättre så blir jag väl en bättre mamma, eller är hon inte värd det???? ville bara höra om där fanns tips och råd på om man kunde göra något...... -
Jag är helt med TS, det är absolut inte fel att tänka så. För det är väldigt svårt att vara en bra mamma om man inte får sova. Det måste funka för alla. Kan inte din partner hjälpa dig om nätterna då? (en av fördelarna med ersättning) Vi fick tipset av BVC att jag skulle sova en natt i ett annat rum bara för att kunna ta igen mig när det va som värst så fick min sambo ta allt den natten.Natulcien skrev 2012-03-21 13:47:02 följande:Fast det viktigaste måste ju vara att hon mår bra och får äta så som passar henne, inte att det ska vara praktiskt för dig? Eller?
-
Men varför måste hon äta större mål och mer sällan på dagen då? Hur hänger det ihop med sömnen?Thezzie skrev 2012-03-21 13:51:34 följande:vadå praktiskt för mej???? Om jag får sova bättre så blir jag väl en bättre mamma, eller är hon inte värd det???? ville bara höra om där fanns tips och råd på om man kunde göra något......
-
Det ger sig när hon blir större. Det är hemskt att aldrig få sova, men fördelen med att ge flaska med ersättning (eller bröstmjölk) är att de vuxna kan dela på matansvaret om nätterna så att även mamman får några timmars sammanhängande sömn.Thezzie skrev 2012-03-21 13:51:34 följande:vadå praktiskt för mej???? Om jag får sova bättre så blir jag väl en bättre mamma, eller är hon inte värd det???? ville bara höra om där fanns tips och råd på om man kunde göra något......
Risken med att tratta i barnet för mycket är att det kommer upp igen eller att hon får ont i magen. Håll ut lite till så kommer hon att växa ikapp portionerna så småningom. -
Fast äter hon varannan timme på natten också? Klart det är roligare med en pigg mamma, men argumentet "om mamma mår bra så mår bebisen bra" håller inte riktigt. Mår hon dåligt av att du är trött?