Lära barnet gå
Hejsan
Undrar om någon som har tränat sitt barn till att gå?
Hur gjorde ni?
Hejsan
Undrar om någon som har tränat sitt barn till att gå?
Hur gjorde ni?
Ja vad ska man säga. Jo jag tränade nog min stora till att gå, i och med att jag ofta höll hennes händer och på så sätt stöttade henne när hon visade intresse för att gå. Hon var en sån där bebis som gick först och hittade balansen senare så att säga. Andra lär ju sig stå först, och tar första steget långt senare.
Det ingår väl rätt naturligt i samspelet mellan mig som förälder och barnet att man gör saker tillsammans mest hela tiden, t ex att låta barnet prova att stå och gå när det börjar bli redo för det? Därmed inte sagt att det är någon form av gångträning för att lära barnet att gå tidigare än det annars skulle klara det...
Man kan inte lära sitt barn att gå . De grovmotoriska momenten kommer när barnet är redo fysiskt och mentalt. Barn som har specifika svårigheter kan hjälpas av att träna muskelstyrka etc. men för barn som inte har den typen av svårigheter så kommer det när barnet är redo .
Nej, han lärde sig själv...
hostlycka.blogspot.se/2010/11/det-viktiga-maglaget-ur-ett_24.html
Här menar bloggaren att det är ett kulturellt fenomen när ett barn lär sig gå. Så på ett sätt kan man nog lära dem. Jag menar att mycket av barnens utveckling beror på hur man umgås med dem. Därmed anser jag inte att man ska sätta sin bebis i hårdträning bara för att lära hen att gå. Det kommer när det kommer, såvida barnet inte har ett funktionshinder och behöver specifik träning.