• Annaïck

Hur gammalt var ditt barn när det lärde sig cykla?

Min dotter blir 6 år i april och vill inte höra talas om att ta bort stödhjulen.. Hur gamla var era barn när de lärde sig cykla? Själv var jag 5 år, minns jag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammalt var ditt barn när det lärde sig cykla?
  • N o H

Dottern var 4 och sonen knappt 3 när de lärde sig cykla utan stödhjul.

• Idelia

Min son lärde dig meddetsamma häromdagen. Han är 3,5 år full med vilja!

• jozelyn

Min dotter började cykla strax före sin 5,5-års dag. En helg tog det med springande bakom  o sen kunde hon :)

Balanscykel rekommenderas starkt till andra som inte lärt sig än! Stödhjul bara förstör mer än det gör nytta, barnen lutar åt fel håll när de svänger etc...

• emma enhörning

Min äldsta var 2,5 år, mellan knappt 4 och liten tränar nu, nyss fyllda 3. Känns som det är långt bort men denna gång har vi valt att skippa stödhjul!

• Ruggugglan

Vi plockade bort stödhjulen förra sommaren när dottern var 5,5år gammal. Hon kan inte cykla ordentligt än men vi hårdtränar Hon är 7år i november. Hon nämner då och då att hon vill ha stödhjulen men det är en falsk säkerhet och då lär hon sig aldrig.

Jag var nog runt 5år gammal när jag började cykla utan stödhjul

• Ruggugglan
    Kicks71 skrev 2012-03-18 20:25:45 följande:

Bästa tipset är att strunta i 3-hjulingar och stödhjul. Vi hade en sk 'balanscykel' som man liksom sparkar sig fram med. Den är på 2 hjul precis som en vanlig cykel (fast utan trampor) vilket gör att barnet lär sig balansen och hur en riktig cykel faktiskt känns och funkar.

Vår äldsta började på en vanlig cykel med stödhjul, men efter tre veckor på balanscykeln kunde hon cykla utan stödhjul på sin vanliga cykel då var hon 4 år. Lillsyrran som fick börja direkt på balanscykeln cyklade på sin vanliga cykel 12"  första gången när hon var 2 år och 8 månader.

Balanscykelns märke heter Puky och vi köpte den på Tradera. Rekommenderas!

Håller med! Min dotter, 6år, fick börja med trehjuling och sen cykel med stödhjul. Hon kan inte cykla ordentligt än.
    Men sonen som är 2år fick en balanscykel istället och det har gått fort för honom att hitta balansen! En toppengrej!
  • Sisisisi

Han lärde sig några månader innan han fyllde 5. Försökte på en 16" först som passade hans längd men det var lite läskigt. När han fick en 12" så lärde han sig direkt.

• Mamma SL

Sonen var fyra när han lärde sig. Året efter var dotter 3,5 och jag sa till maken att det  finns inte en chans att hon lrä sig år för jag tyckte hon var så flamsig och okoordinerad. Hehe, sa han och gick ut med henne, fem minuter senare kom han in och sa titta, hon kan cykla. Hon hade bara tagit cykeln och sprungit ett par steg och sedan slängt sig upp i farten och cyklat iväg. Båda två hade stödhjul innan de lärde sig.

• To små

Båda var fyra år.
    Äldste hade inte använt stödhjul, men haft en balanscykel. Han kunde bara cykla direkt när han provade en riktig cykel.
    Yngsta hade använt stödhjul och hon var tvungen att träna lite innan cyklande utan stödhjul satt. 

• Annaïck

Min dotter blir så nervös. Vill inte prova. Hon är lite harig av sig i allmänhet. Vi kanske börjar i sommar om jag kan övertala henne...

Det är sant att de lutar fel när de har stödhjul. Inte så bra..

• YokohamaNr2
    Annaïck skrev 2012-03-19 15:18:22 följande:
    Min dotter blir så nervös. Vill inte prova. Hon är lite harig av sig i allmänhet. Vi kanske börjar i sommar om jag kan övertala henne...

Det är sant att de lutar fel när de har stödhjul. Inte så bra..
    Min son hade stödhjul först och var också lite harig men jag tror det beror just på stödhjulen för när vi tog bort dem så var det helt plötsligt inte alls lika läskigt och han lärde sig på en eftermiddag. Han var aldrig särskilt intresserad av att cykla heller med stödhjulen, det var för tungt liksom. Jag tror att stödhjulen gör cykeln så tung och otymplig att det känns läskigare faktiskt.

Min son var då 4.5 och hade inte haft balanscykel men däremot en sparkcykel så han kanske hade tränat upp balansen med hjälp av den.
  • CeeJay

Min yngsta har precis lärt sig att cykla "ordentligt" dvs utan att ramla stud i kvarten och hon är 6 år. Tror min äldsta var runt 5-6 år också.

• Sanningsdan

Sonen var 2,5 när han cyklade utan stödhjul. Vi tränade aldrig. Han satte sig i princip på storasysters cykel (som han hittade i garaget och släpade ut) och cyklade iväg bara. Utan stödhjul. Vi fick aldrig användning för den nyinköpta trehjulingen. Han hade en otrolig balans och har aldrig kört omkull. 

Stora dottern var 5 när hon cyklade utan stödhjul.

Lilla dottern, knappt 2, ska få en balanscykel i sommar är det tänkt. Såna fanns inte när de andra var små. Det blir spännande :) 

• Litet My

3 år var han, så jag kunde inte rösta.

• cruz

Finns det balanscykel för större barn. Min 5 åring skulle behöva en, men de som jag har sett har varit alldeles för små.

• Dissan

Min dotter var två år o tio månader. Då hade hon haft balanscykel ca 6 månader innan...
    Sen bor det bara större barn på vår gata och vår dotter är rätt envis: kan dom kan jag:)
    Vi har köpt en 16 tums cykel nu i helgen som hon cyklar på utan problem, hon är nu 3 år och 10 månader.

• Guldtrollsmamman

Min äldsta dotter kan inte cykla än och hon är 8½, tror det kommer att dröja minst ett par år innan hon lär sig.

Lillasyster lärde sig förra sommaren då hon var 5. 

Svar på tråden Hur gammalt var ditt barn när det lärde sig cykla?