Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

Hur gammalt var ditt barn när det lärde sig cykla?

Vi plockade bort stödhjulen förra sommaren när dottern var 5,5år gammal. Hon kan inte cykla ordentligt än men vi hårdtränar Hon är 7år i november. Hon nämner då och då att hon vill ha stödhjulen men det är en falsk säkerhet och då lär hon sig aldrig.

Jag var nog runt 5år gammal när jag började cykla utan stödhjul

• Ruggugglan
    Kicks71 skrev 2012-03-18 20:25:45 följande:

Bästa tipset är att strunta i 3-hjulingar och stödhjul. Vi hade en sk 'balanscykel' som man liksom sparkar sig fram med. Den är på 2 hjul precis som en vanlig cykel (fast utan trampor) vilket gör att barnet lär sig balansen och hur en riktig cykel faktiskt känns och funkar.

Vår äldsta började på en vanlig cykel med stödhjul, men efter tre veckor på balanscykeln kunde hon cykla utan stödhjul på sin vanliga cykel då var hon 4 år. Lillsyrran som fick börja direkt på balanscykeln cyklade på sin vanliga cykel 12"  första gången när hon var 2 år och 8 månader.

Balanscykelns märke heter Puky och vi köpte den på Tradera. Rekommenderas!

Håller med! Min dotter, 6år, fick börja med trehjuling och sen cykel med stödhjul. Hon kan inte cykla ordentligt än.
    Men sonen som är 2år fick en balanscykel istället och det har gått fort för honom att hitta balansen! En toppengrej!
Svar på tråden Hur gammalt var ditt barn när det lärde sig cykla?