Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?

Catalyst skrev 2012-03-18 10:54:04 följande:
    Det låter som en bra ide. Jag skulle inte få fast jobb direkt. Om jag söker jobb på ett äldreboende så blir jag först timanställd och måste jobba ca 1000 timmar på olika ställen innan jag blir fast anställd. Jag söker helst jobb själv utan arbetsförmedlingen eftersom det är lättare och går snabbare.
    En av mina kompisar gick till arbetsförmedlingen och har inte fått jobb eller praktik på ett år nu och en annan av mina kompisar sökte jobb själv och blev provanställd redan efter 3 månader :)
    Nej så behöver det inte alls bli. Det är kanske så i Halmstad om det är jätteont om jobb men om du har gått omvårdnadsutbildning finns det inget som säger att du måste vara timanställd och jobba 1000 timmar för att får tillsvidare, var har du fått det ifrån? Jag vet många som fått tillsvidare som usk direkt efter studenten.

Om du inte är berättigad a-kassa kommer du troligen inte få så mycket hjälp av AF till en början och naturligtvis ska du alltid söka jobb själv och inte bara de du blir uppmanad av AF att söka - din kompis, söker hon/han inga jobb på egen hand utan bara de AF anvisar? Då är det ju inget konstigt att personen inte får jobb... Man får ju söka allt man hittar, AF kommer ju inte och ger folk jobb - varsågod gapa nu så har vi ett finfint jobb till dig, nä knappast. Men självklart  bör du absolut skriva in dig på AF snarast möjligt. Och du bör inte flytta förrän du har jobb. Har du jobb kan man vara flexibel med en tillfällig bostad tills man får något bättre, men tvärtom går ju inte för hyran ska ju betalas direkt. Och ställ dig i bostadskö imorgon!
Svar på tråden Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?