• Guldg

BF oktober göteborg 1a barnet

Hahaha! Det kan nog bli en del, snälla eller inte, för de små liven! Men nu är det över för den här gången, så gott nytt år! :)

Skönt med en terräng vagn! Skönt med en praktiskt vagn! Buggan är grym o köra o svänga, lite bökigt var det med snön, finns dock terräng hjul att köpa till! Det tråkigaste med den är förvaringen under, iaf när liggdelen är på, helt omöjligt att komma åt! Men.. Finns ju mängder med vagnar på blocket om man behöver en ny!

Lurigt med dessa virus! Man får undvika folksamlingar, förkylningar är ju nästan omöjligt att undvika, bara det stannar där! Men skönt ni är friska nu!

Ska gå lite på din bms linje, inte analysera för mkt.. Inte alldeles för mkt iaf. Har ändå inte haft ngt mer grönt bajs, utan istället väldigt löst.. Och just nu, som värre är, ingenting.. Fast han kämpar med det. Stackarn. Fast så har det varit hela tiden. Lite svårt och med några dagars mellanrum.

Däremot mkt luft, så undrar om det är ngt jag äter eller för mkt lättmjölk som är orsaken. Jobbar på att amma längre och mer sällan. Går sådär.. Han somnar, tröttnar bara leker :) när jag var på bb fick jag "order" om att hålla han lite ifrån mig, så bröstet sträcks ut typ, eller sträcka på ryggen, så det inte kommer in luft? Fick du några tips från amningshjälpen?

Nej, tyvärr inget rum. Finns ett rum för lite i min lght! Så måste på sikt flytta! Längtar ut från stan och till lite mer gröna områden. Men inte i år, än så länge är det inga problem, men va kuuulllll att ha ett barn rum o inreda! Berätta gärna vad du tänkt dig!

Vad har du för babyskydd? Vi har en besafe izi sleep, fin och bra, går att fästa på barnvagnen MEN den är så tung att bära, och har får knappt plats min lilla stora kille, börjat se mig om efter ett annat redan.

Och som sagt! God fortsättning :)

• Guldg

:) inte så smakligt kanske, men det är numera en viktig komponent i ens liv, bebisbajs! Vi har haft lite nytta av pysventil, bra grej, men verkar inte hjälpa längre. Kanske han helt enkelt bara tänker plutta varannan eller var tredje dag! Och då gärna ända upp i nacken! Gärna på natten, så mkt pyjamasombyten.

Det där rovdjuret, det har jag med sett! Vekar ibland som han inte kan släppa taget? Men oftast är han gullig och "klappar" mig, väljer att se det så iaf, även om det är okontrollerat! Kärlek :)

Min kille var väldigt frustrerad och bestämd när vi bodde på bb, så fick en hel del hjälp med amningen och hur den skulle gå till. Det var en äldre variant av bm, med mörkt hår lagt i snygg frisyr, jag minns det tydligt för ingen annan hade samma ide om amningsteknik som hon. Kul om det tipset kunde hjälpa dig!

Önskar också jag kunde ge samma uppväxt som jag själv hade till mitt barn. Med gräsmatta, djur och grannbarn att leka med. Men en gräsmatta är iaf målet! Jag har ju en liten uteplats nu iaf, suck.. :)

Var på BVC i dag, 3 månaders dagen. Fick också vaccin. Och också här följdes det av lite tårfyllda ögon och högt skrik. Men det gick snabbt över, och har inte märkt någon skillnad nu på kvällen heller, * han tog det som en man ;) *.. Vi är uppe i 7,8 kg och 65 cm, också vi har nästan klarat en dubbling på 3 månader! Bra jobbat! Och det blir vara mer och mer leende.. Och vad gör man inte för ett! Och blickarna jag får! Ooohhhh lycka!

Märker också den skillnaden att han nu kan tänka sig ligga i vagnen och vara vaken, titta runt en stund. Det gick absolut inte förut! Vaknade han var det kris direkt. Och han napp vägrar ju också, så då var det bara o plocka upp! Inte heller kräver han mat i samma sekund som ögonen öppnas. Det är ett skönt framsteg! Så mkt offentlig, gående och stående amning som jag sysslat med, ja.. Det hade jag aldrig trott om mig själv!

Ha det bra hos sväris!

• Guldg

Äsch! Skrev jätte långt.. O råka trycka bort det. Bläää. Skriver imorgon ist!! :)

• Guldg

Så, börjar om :) hoppas din solstråle är på bättre humör! Antar att det kommer komma perioder då det är så, av någon kanske inte helt synlig anledning?!

Skönt.. Tycker jag att hela jul-nyårs karusellen är över för i år! hoppas på det här året, som börjat med denna lyx tillvaro, skönt att vara hemma så här. Saknar inte alls att jobba, som jag trodde jag skulle, bara när jag går förbi jobbet eller har något ärende där, så känner jag att jag gärna skulle ta ett handtag!

Känner igen allt det där, massor med dregel framförallt! När han ligger på mage börjar han oftast kämpa med bakbenen, vilket inte har någon som helst hjälpsam effekt, stackarn, men antar att de som vi lär sig genom sina misslyckande. Dom där "halvskratten" är underbara!! Han älskar att stå på benen, med hjälp såklart, då blir han helt upphetsad och ivrig. Har nyligen börjat peta ner han i barnstolen, den där vita Ikea-standard varianten, med en hjälpkudde så sitter han rätt bra där en stund. Jag är också helt klart favoriten! Och det är underbart.

Vad gäller amning, så har den minskat, iaf dagtid. Han tröttnar fort, börjar "slarväta" smacka, och leka med tungan, skratta, "dra" eller vara helt ointresserad efter någon minut. Efter läggdags däremot, verkar han hungrig som ev varg! Han lägger sig runt 19, jag någon gång efter midnatt. Men han ropar flera ggr och verkar uppriktigt hungrig. Lägger jag mig brevid (så som nu) så är det dock tyst! Ha, kanske vill han bara ha sällskap, hjärtat.

Har återträff på BVC på måndag, tror inte vi har mammagrupp alls? Hittade ändå ingen där, kanske för att jag missade alla ggr utom sista, då vi höll på med någon pinsam andningsövning som inte alls passade mig. Tror de flesta är tacksamma om någon tar på sig ansvaret att prata hela tiden, haha. fördelen är ju att alla iaf har ngt, eller mkt gemensamt, underlättar ju! Var det en bra mamma grupp?

Skulle gärna gå på babycafet på tisdag! Trevligt där! Men ja misstänker redan nu att jag kommer missa det. Men jag ska försöka.

Har du letat info på nätet, som du sedan frågat bm på BVC om? På gott och ont googlar jag rätt ofta upp saker om amning, bajs, och allt sådant.. Hittar info och frågar sen bm, som i regel alltid säger, äsch, tänk inte på det, igen fara, det är normalt! Det är ju skönt iof!

Ha en fortsatt skön helg! :)

• Guldg

Ja, litegrann i bakhuvudet fantiserat jag om en till knatte, snart. Men vi får se hur det blir med det. Hade helst fått 4 barn, eller iaf 3. Men minst 2!! :)

Rastlös som jag är, trodde jag att jag skulle tycka mamma ledigheten var tråkig, men inte. Som sagt, lyx liv!

Trivs du bra på Eriksberg? Eller saknar du masthugget? Ser du! En fråga som rör dig, hehe.. för du har rätt i att man lätt glömmer bort sig själv, andra och allt annat som rör annat än just bebisrelaterat!

Amning amning.. alltid denna amning :) Min lilla knatte, känns som att han inte äter ngt alls längre, förutom på nätterna! men på dagarna, en minuts ordentligt ätande eller möjligen 2. Sen lek, titta runt, dra, pipa.. Kanske naturligt att börja äta mindre, får se vid nästa BVC besök hur det går med vikten! Och just ang det där med för och eftermjölk, var en sådan sak bm sa att det var inget jag skulle tänka på, det är så olika från bröst till bröst och barn till barn.. Nehe?!

Hur ofta badar ni och gillar hon att bada din flicka? Vi badar mest när det är bajsdag, alltså typ varannan eller var tredje dag. Iaf sväris tycker man ska bada varje dag, men jag tycker det verkar onödigt och kanske inte heller så bra, även om det är mysigt och kul att plaska. Nog mest jag som tycker det är kul dock. Min knatte varvar mellan att se helt förskräckt ut, spänna sig som en pil eller plaska järnet och ibland faktiskt se ut att njuta av det.. :)

Nu ligger jag i sängen och håller bebisen sällskap, verkar inte kunna vara utan mig i dag. Ropar strax efter att jag går, och när jag kommer tillbaka ligger han där halvvägs inne i sömnen med två utsträckta armar och knorrar. Gulleplutt, nöjd om jag är nära.

Ha en bra helg! :)

• Guldg

Oohhh.. Va kyligt det är nu, fint men kallt! Gäller att det inte blir några gråtkriser i vagnen nu, nu är det bara att ligga där.

Eriksberg är ju väldigt fint! Jag bor mitt i ombyggnaden vid Vågmästareplatsen, väldigt tröttsamt med byggljudet det medför, men.. Det kommer bli så bra, särskilt som det byggs en saluhall typ utanför dörren. Mest kul är det förstås för det höjer värdet på lght så man kan flytta någon gång o få en trädgård att leka i! :)

Barnvagnsbio, nje.. Det pratades lite om det när jag var på öppna förskolan och biblioteket var på besök. Undrar om de inte hade bio där? Kan ha helt fel i det? Hörde iaf att the hobbit skulle visas någonstans på mamma bio, hade gärna sett den.. Fast den är väl 3 timmar lång och det är att ta i. Men det är allt jag vet, så också nyfiken.

Babysim, jag gick på det när jag var liten, och gillade tydligen det. Tycker på ngt sätt fet verkar läskigt, inte funderat ngt på det. Nu när det är så kallt också. Men det är säkert jättemysigt. Om inte babysim så kanske man skulle testa att gå o bada iaf! Fast det blir nog lite längre fram.

Hoppas ni sover bättre nu, så du inte känner dig trött. Tycker jag får sova hur mkt som helst. *ta i trä* men jag har inga problem med att vakna och somna om, van med oregelbunden och störd sömn sen många år tillbaka. Sova lite här och där och när som helst.

Bra du blir lite avlastad med läggningen om du dessutom är trött! Min kille är en hejare på att roa bebis, leka och busa. Men annars är det mest jag som gäller. Jag är dessutom fortfarande ngt av hans levande napp, så vid sovtid är det absolut jag som gäller!

Kram på er!

• Guldg

Ok, så bär du henne en bit då? Och drar vagnen. Min bebis blir oftast väldigt olycklig när jag lägger ner han i vagnen, men så fort vi kommer ut brukar det bli tyst. Ibland går det inte alls, då är det bara att kliva in i svalen och rädda han från den hemska hemska vagnen och sen försöka igen (det är då jag verkligen önskar att han gillat napp) Brukar kalla han skojare då, när fruktansvärd hjärtskärande gråt upphör på ett ögonblick!

Vi har varit ute trots kylan. Solen har ju lyst iaf! :) han sover så bra då, 1- 1,5 timme kan vi gå. Hemma sover han kanske en kvart 20 minuter och det räcker inte!

De senaste dagarna har hans humör varit sådär. Vet inte om det är magen? Vi har inte använt pysventil ngt nu. Hjälpte inte de senaste gångerna vi försökte. Har mest tryckt med benen mot magen för att locka ut lite luft och masserat magen. Tror hans "bajs-rytm" helt enkelt är med några dagars mellanrum.

Dreglar, dreglar, dreglar, spyr och biter hårt med sin tandlösa mun på sina fingrar eller mina, det är det som händer nu. I dag har så mkt mat kommit upp igen, att jag oroar mig att han inte får någon näring i sig!? Skulle inte förvåna mig om han får tänker i förtid!

Tillväxtperiod.. Har vi nog inte haft vad jag märkt?! Han är ju rätt stor ändå iof. Jag tycker istället han äter dåligt. Men förut åt han just hela tiden, så kanske därför det känns så lite nu, längtar till viktkontroll, så man vet! Jag däremot! Jag är hungrigare än någonsin!!

Älskar också sagan om ringen och allt annat "overkligt", (som gör att man får vila från verkligheten) synd man inte kan gå på hobbit på bio, tror det är en film som gör sig på bio. Mammabio, med lågt ljud och ledsna barn gör den nog inte rättvis ändå!

Förut ammade vi till sömns liggande i sängen. Det går inte längre. Nu är vi där att jag sjunger, samma låt varje dag "visan om Cecilia lind o Fredrik åkare" haha, passande vaggvisa, gungar han (ordentligt) ståendes och ammar eller snuttar till o från samtidigt.. och en filt på! Kanske inte det smidigaste sättet att vänja han vid!!! Men det bara blev så! Någon flaska eller ersättning, Nopp! Tanken har inte ens slagit mig, varför liksom?

Ok, virus fortfarande farligt! Mm.. Vi håller oss undan folksamlingar. Kanske ska besöka någon bebis aktivitet i morgon, har inte gjort ngt sådant sedan en bra bit innan jul! Oooh, va tiden rusar iväg!!

Elen.. Har det pratats mkt om det senaste åren. Elen är dyr. Jag märker ingen skillnad. Men vid husköp måste man ju verkligen väga in hur huset värms upp! Kylan är dyr, och mammapengarna blir man inte rik på!

Jag hoppas det börjar någon bra film nu, efter att favo lyxfällan tagit slut :)) ha en bra kväll!

:))

• Guldg

Haha, Google fällan! Ja, hoppas hon höll sig frisk. Det gjorde hon säkert! Jag är faktiskt oväntat o-nojig vad gäller sjukdomar, konstigt, för allt annat oroar mig. Kanske för att jag själv aldrig (ta i trä) blir sjuk?!

Var också på öf här i brämaregården i går, men jag kom efter sången istället, lagom till kaffet! :) hade inte planerat att gå, för det var lite oroligt, så vi gick o la oss istället, men då kom en stor gul i blöjan, och med den försvann pipet också, så vi sprang iväg!

Använde nyss pys ventil faktiskt, för han vaknade nu mitt i natten och kämpade och kämpade med den lilla magen. Och nu hade den fantastisk effekt på både plutt och prutt, så nu sover han gott!

Ja, texten är ju sådär.. Men gillar också melodin, så lätt o sjunga. Funderar på att ändra orden.. Eller lära mig en ny sång. Gillar att ha en att älta, som förhoppningsvis sedan förknippas med sömn.

Jag kan ha mina kläder, men jag ser hemsk ut. Mjuk och slapp, blää.. Vill ut o springa. Var ju inte spinkig innan direkt, men inte så här.. Men det finns tid :)

Kanske kan vara en bra idé att bära en bit, eller iaf flytta packandet ut i svalen. För det hinner bli så jäkla varmt!! Och värre blir det om han skriker en stund innan vi kommer ut.

Älskade bebis, världens bästa sovkompis, vill aldrig flytta honom till sin egen säng. Men saknar samtidigt att ligga bredvid mannen. Man kan inte få allt! :) nu ska jag också sova, vi har hela sängen för oss själva, gäller att passa på att njuta av platsen!

Trevlig fortsatt helg!

• Guldg

Jasså!! Mest hört attan går upp i vikt när man slutar amma! Låter mkt bättre om man skulle gå ner, eller "hårdna" :) brösten lät bli en sorglig historia dock :(

Haha, klart det var normalt :) , som allt annat! Hoppas pys ventilen hjälpt dig, eller hoppas såklart hon inte haft ont, så du inte behövt den! Ett tips är väl att inte göra som jag, stå med ansiktet mitt i vägen, för pys ventilen kan släppa lös andra krafter än bara ljud och luft :)

Det ändras så fort med de små. Alldeles nyss åt han dåligt, nu äter han bättre igen. Alldeles nyss sov han från 19-09, nu är det 19-07.. Går knappt att sägs "han är sådan" för veckan efter är det något nytt, man hinner inte ens vänja sig!

Skönt att det inte är så kallt längre! Så kan man gå ut utan att oroa sig. Egentligen skulle jag vart iväg på konferens tors-lördag, men hoppade det.. För folkmassor och onda virus. Skönast hemma!

Håller på att jaga nytt babyskydd på blocket! Hittar, Mailar, men sen släpper jag det, och så säljs det.. För jag tar mig inte iväg att hämta det! Måste ha ett nytt, det är för trångt. Mår dåligt varje gång jag ska någonstans och måste pressa ner honom i det trånga jag har! Nu jäklar, ska jag inte låta nästa glida mig ur händerna!..

Du har rätt! Krama bebis i sängen mesta möjliga! Hur går det för din kille, har han koll på henne när han sover?

Kram kram

• Guldg

Hej.. Vi blev sjuka, så jätte kul helg! jag skulle aktat oss mer. Men det verkar vara omöjligt att komma undan förkylningar för de små, förutom i min svärfamiljs ögon, dom tror han fryst sig sjuk... Och det här barnet fryser inte, ingen chans! Hur som helst, feber och elak hosta. Febern höll bara i sig några timmar, och nu är han nästan helt bra, lite snorig bara. Varit mkt vaken tid, svårt att sova snorig! Fick avboka BVC.. Får vara nyfiken på vikten en vecka till!

Hans säng står fint oanvänd bredvid våran säng. Jag har ställt den nära mig, med tanken att lägga honom där.. Men, det har inte blivit så. Ammar också mycket på natten, så har tänkt om o tänker nog inte lägga honom där för ens vi slutar amma.

Min kille har inte eller någon koll på sig själv på natten. Men han vill gärna ha honom nära. Han ligger alltså mellan oss, men alldeles intill mig. Min kille far runt på sin, och större delen av min, sida. Jag vaktar på dem båda, och det har gått bra. Även att jag får motta bort en arm eller ett ben ibland. Jag är så lätt väckt och ligger blixt still på vänster sida med vänster armen ovan/runt och benen böjda upp mot hans fötter!

Större delen sv graviditeten kunde jag bara ligga på vänster sida och sova. Jag var så trött på det, längtade till jag skulle kunna sova på mage! Men.. Här ligger jag fortfarande, på vänster sida! Haha

Har alltså också natt jour, och trivs med det.. Det där med jämställdhet.. Ska man inte veta för petig med.

Nej, man tänker inte rationellt, logiskt eller särskilt smart, från och till. Kan tycka jag är som en ny människa ibland, på gott och ont.

Dags att sova, efter alla dessa nysningar, rakt i mitt ansikte, så är jag också smått förkyld!

God natt hoppas helgen var bra! I dag (måndag) fyllde han 4 månader !

Kram

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet