Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Donum skrev 2012-03-18 14:21:25 följande:
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
    Hur ska man transportera en 8 åring till ett bibliotek 18 kilometer från hemmet menar du?
  • Anonym (vakna!)
    Wittra skrev 2012-03-18 14:23:07 följande:
    "Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende"

men fortfarande HAR Sverige en bra mkt bättre sjukvårdsmöjlighet, utbildningsmöjlighet etc än vad många andra europeska länder har. Man behöver liksom inte jämföra med Bangladesh. Ta bara England, barnomsorgen betydligt stramare där och inte alls självklar som i Sverige.   
    Alla länder har gränser anpassade till sina länder.
    Jag skrev om de två fattigdomsgränserna och absolut fattigdomsgräns går vid försörjningsstödsnormen.
  • Anonym (vakna!)
    Wittra skrev 2012-03-18 14:24:57 följande:
    Med bil? Med cykel? Kanske någon granne kan skjutsa? etc etc. Kan berätta för övrigt att det var 4 km in till vårt samhälle när jag växte upp. Det cyklade man, oftast. Eller gick, dock inte ensam
    Cykel? Du är rolig. Ska en 8 åring cykla längs en hårt trafikerad 90 sträcka på vintervägar i totalt 3.6 mil för att kunna göra läxan? Tack och lov finns det människor som inser att det är en omöjlighet. Även människor som saknar försörjningsförmåga är värda ett bättre liv än så.

Du jämför det med att promenera eller cykla 4 kilometer... imponerande.
  • Anonym (vakna!)
    modesto skrev 2012-03-18 15:12:43 följande:

min pension är 5280 före skatt och jag betalar 1124 i skatt på det men man har rätt till bostadtillägg som är 93% av bostadskostnaden om man har pension under 105 tusen/år. 

visst blir det lågt under den normen ändå, det blir lägre än socialbidrag eftersom man betalar el och medicin själv. men jag varken svälter eller fryser, jag är inte hemlös och har en dator med internet

Vad har du för hyres och elkostnad då? Om du inte berättar det så kan ingen bedöma om du är under normen eller ej. Med försörjninsstöd ska en ensamstående ha 3840 kr/månad. Du har kvar 4156 kr efter skatt. 7% av en hyra på 3000 blir 210 kronor. Kvar är då 3946. Så med den beräkningen hamnar du strax under normen. Tanken med försörjningsstöd är varken att man ska vara hemlös eller svälta.

Jag undrar varför så många verkar ha den åsikten att de som har det sämst borde få ha det ännu sämre?
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 15:07:51 följande:
    enligt riksdagen 9535kr före skatt...
    Nej, när man lever på normen för försörjningsstöd. jag har citerat det tidigare.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 17:32:02 följande:
    De flesta är inte insatta i vad som betraktas som fattigdom i dagens Sverige. Och ändå fler har inte en aning om vad Riksnormen är och hur man använder den, för tex beräkning av underhållsstöd. Vad en skälig bostadskostnad och bostadsstorlek i olika delar av Sverige kan vara, baserat på familjens storlek, är något som få känner till, men som används då man beräknar bostadsbidrag.
    Det är mycket inte många vet och med okunskap följer också fördömanden, fördomar och påhopp.
    Alla borde i skolan lära sig ekonomi, hushållsekonomi, hur myndigheter använder olika kostnadsmallar och vad som gäller.
    Hade vi den sortens utbildning i skolan skulle ett program som Lyxfällan inte ha några deltagare.
    Man använder inte riksnormen för att beräkna underhållsstöd. Man använder sig av KPI för den beräkningen. Som du skriver så följer fördomar och påhopp med okunskap. Det är tråkigt att människor inte vill bli mer insatta.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 17:51:35 följande:
    Jag kan gärna ställa upp och hjälpa de fattiga som själva gör någonting för att förändra sin situation.
    Tyvärr så träffar jag inte så många sådana, utan mest de som skyller sin olycka på någon annan och frånsäger sig allt eget ansvar för sin situation.

Nyckeln till ett bättre liv är att resa sig upp och ta sitt ansvar för att livet blivit som det blivit, för i de allra flesta fall hamnar du där du hamnar på grund av dina egna val.

Men nej, det är alltid " någon annans fel" att X inte har jobb, osv...
    De som inte kan resa sig då? Alla de som tvingas leva på försörjningsstöd efter att ha blivit utförsäkrade, påstått för friska för Fk men för sjuka för Af efter diverse tester och arbetsprövningar. Vad ska vi göra med dem?

Vad ska vi göra med de som kommer från andra länder och som verkligen inte får en chans att komma in på arbetsmarknaden, trots en stark vilja att göra rätt för sig?

I Röda Korsets rapport används begrepp som ekonomisk utsatthet, knappa ekonomiska omständigheter, ekonomisk fattigdom etc. som synonymer till barnfattigdom. Här följer huvudresultaten i årets rapport i sammandrag:
    Skillnaderna mellan barn med svensk respektive utländsk bakgrund är markant. Barnfattigdomen är mer än fem gånger så hög bland barn med utländsk bakgrund  (29 ,5 procent) som bland barn med svensk bakgrund ( 5 , 4 procent). Bland barn till ensamstående föräldrar är barnfattigdomen mer än tre gånger så hög ( 24 ,7 procent) som bland barn till sammanboende föräldrar ( 8 ,1 procent).  Nästan vartannat barn (49  procent) till ensamstående föräldrar med invandrarbakgrund lever i ekonomisk fattigdom, men endast 2,3 procent av alla barn till svenskfödda par med barn. Barnfattigdomen varierar starkt mellan Sveriges kommuner, från 3 procent (Täby) till  31  procent  (Malmö). Genomgående är barnfattigdomen högst i landets storstadsregioner och lägst i välmående kranskommuner till storstäderna. Mellan stadsdelarna är variationen ännu större, från Torslanda i Göteborg ( 2, 0 procent) till Rosengård i Malmö ( 61 , 4 procent).
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (päppel) skrev 2012-03-18 18:08:45 följande:
    Och hur relateras detta till den utbildningsnivå och arbetslivskompetens som dessa personer har, tycker jag vore intressant att få svar på?

Det är väl t ex inte så konstigt om man som bilmek är utan jobb om man är van vid att meka med egyptiska taxibilar som kan vara 40 år gamla, jämfört med den bilpark vi har i Sverige idag som kräver kunskap om diagnosverktyg och datorer? Bara för att ta ett exempel i högen. Man kan ha både utbildning och kompetens utan att för den skull vara anställningsbar utan ganska omfattande uppgradering.

Sen borde vi säkert bli ännu bättre på att stötta med utbildning och framförallt språkkunskaper, men då måste man ju vilja lära sig svenska också. Jag tror inte på att alla vill det, när jag vet de som fortfarande efter 15-20 år i landet inte talar språket.
    Det är knappast deras fel att de har utbildning från fel land. Har vi tagit emot dem måste de även få utbildning så de kan försörja sig, det håller jag med om. Tyvärr har jag sett alltför många invandrar-/flyktingkvinnor vars livsuppgift är att serva hushållet. Det skulle vara önskvärt att få en förändring där kan jag tycka. Men vi måste ge dem en vettig chans att komma ut på arbetsmarknaden istället för att döma dem.
  • Anonym (vakna!)
    AlreadyBurning skrev 2012-03-18 18:17:22 följande:
    Tja...allt är ju relativt. I den Svenska normen så finns det def fattiga, i en internationell standard så not so much.
    Det är inte vad som diskuteras i tråden. Att människor svälter ihjäl i delar av världen är inte relevant för diskussionen om hur vi tar hand om alla som bor i landet. Man kan vara fattig i Sverige också.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:23:32 följande:
    oj bara 11månader
    när jag gick till soc för RÅDGIVNING skulle jag sälja bilen och få 40.000kr och använda i 1,5år!!!!
    Du hade kanske viss inkomst själv?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?