Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Ermenegildo skrev 2012-03-22 15:00:28 följande:
    "Arbetslösheten är stipulerad av politkerna". Herregud, vilken konspirationsteoretisk verklighet lever du i? Låt mig gissa, din medicin är att Staten på gammalt sovjetmanér ska massanställa personer för meningslösa uppgifter. Jag vet inte vilken 80-talskris du pratar om. Problemen med Sveriges statsfinanser - som ledde till en finanskris i Sverige i början av 90-talet - föranleddes av en alldeles för hög och krånglig beskattning som uppmanade till skuldsättning samt en hårt reglerad finansmarknad. Det är både höger och vänsterpolitiker överens om idag (utom möjligen några kommunistmuppar som fortfarande inte fattar någonting av nationalekonomi).
    Dessvärre är det inga konspirationsteorier utan hur verkligheten ser/såg ut.
    Du hade ingen aning om den ekonomiska kris som var på 80-talet som ledde bla till betydande devalvering...
    Det säger allt.

Läs lite och återkom innan du gapar som den 4-åring utan tankeverksamhet som du uppträder som just nu.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Åsa skrev 2012-03-22 15:17:30 följande:
    Det har det väl? Ingen bestämmer (väl?) vad någon gör med sina pengar ("har rätt till") vare sig de bestär av lön eller bidrag. Vari består en diskussion om "rätt till nöjen" om det inte handlar om att avsätta mer bidrag till nöjena ifråga?

En kompis till mig som gått på kompletterande socialbidrag det mesta av de senaste sex åren går för övrigt på både lekland och simskola med sin dotter vartill flickan går på så gott som gratis (kommunsubventionerad) körsång och blockflöjt samt frekventa biblioteksbesök.  
    Såvida man bor där det finns aktiviteter som går rimligt lätt att ta sig till till fots eller kollektivt tror jag knappast att just försörjningsstöd är det största hindret att gå på dem. När det inte handlar om riktigt dyra aktiviteter går den ekonomiska skillnaden vad gäller fritidsaktiviteter snarare  mellan dem som har någonstans att semestra utanför den egna bostaden eller ej. Om man inte har vänner eller släktingar att  hälsa på kan det vara svårt att göra något annat än "hemester", som iofs är underskattat, åtminstone i stan.
    Jag anser att de har det men alla gör inte det, därav den spinoffen.
    Det handlade öht inte om bidrag utan definitionen fattigdom.
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-03-23 08:27:46 följande:

Det har allt med soc att göra eftersom ”fattiga” i det här fallet inkluderar alla som mottagit socialbidrag någon gång under året.

Även om man tar emot socialbidrag så finns det inberäknat i summan ”fritid och lek” vilket alltså antas gå till just sådant som biobesök.  Så ja, som ”fattig” pga socialbidrags-mottagande  har du både möjligheten och anses ha rätten att gå på bio.

Det är inte helt okänt att du har problem med läsförståelsen och att du alltsom oftast viftar med armarna mot väderkvarnar.

Detta var något jag diskuterade med en helt annan person, dvs inte dig (gå gärna tillbaka och kolla eftersom du är osäker). Jag har försökt förklara vad vår diskussion handlade om men du väljer i vanlig ordning att hoppa in mitt i och att missförstå (med flit?)

Vill du diskutera detta med mig så lägger du av med att lägga dig i spinoffer och påstår vad den handlade om utan du startar en alldeles egen liten spinnoff.

Frågor på det?
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-03-23 09:28:07 följande:

Det var DU som lade dig i ett samtal där jag svarade på ena annan signatur, om vi nu ska tala om bristande läsförståelse. 

Med tanke på dina övriga prestationer under egen signatur så antar jag att det var du som tidigare i tråden var den ”anonym” som bland annat skulle rätta mig genom att förklara att ”här talar vi inte om armod här talar vi om fattigdom”. Rätt eller fel?

Har du någonting att lägga till i sakfrågan? Kanske något om RB:s fattigdomsbegrepp och hur det relaterar till socialbidrag och beräkningen av exempelvis faktorn ”fritid och lek”?

Nu har dina konspirationsteorier gått lite väl långt.
    Hur mår du?
  • Regnig måndag
    Dr Mupp skrev 2012-04-12 08:40:08 följande:
    Jobbskatteavdraget finns för att det ska löna sig att arbeta. Det ska vara mer lönsamt att få 10 000 i lön än 10 000 i bidrag. 
    Och eftersom vi har inbyggt i systemet en viss arbetslöshet plus att vi har en del människor som inte är arbetsföra av andra anledningar så straffar vi de som inte kan, de får skylla sig själva helt enkelt.

Livets ord har predikat det här sedan många år men inte i min vildaste fantasi att jag kunnat föreställa mig att de skulle ha sån framgång.  Säga vad man vill men deras hjärntvätt har varit synnerligen effektiv!
  • Regnig måndag
    Dr Mupp skrev 2012-04-12 07:13:15 följande:
    Nån som läst Rädda barnens rapport eller har ni bara läst snyfthistorierna i aftonblaskan?

”Det finns inget entydigt vedertaget sätt att mäta hushållens materiella levnadsstandard på. Alla försök att dra en gräns – ett fattigdomsstreck – mellan fattiga och icke-fattiga utgår från dels samtidens normer och värderingar och dels de empiriska möjligheter som föreligger för att kunna mäta detta. Därför är det inom denna forskning centralt att noggrant redogöra för de normativa överväganden och konkreta metodval som ligger till grund för olika sätt att mäta den ekonomiskadimensionen i hushållens välfärdsförändringar.” - Rädda barnen - Barns ekonomiska utsatthet 2012

Enligt SCB är fattigdomsgränsen 11 424 SEK/månad för ett hushåll med en vuxen och ett barn och 17 470 SEK/månadför en familj med två vuxna och två barn , detta är NETTO alltså och efter alla bidrag. Förstår ni hur många som helt plötsligt blir fattiga. 

Iaf kan man läsa sig till att den fattigaste 10% haft en ganska stabil inkomst som gått upp lite fram till 2008 då den gick ner lite (ni glömmer väl inte vad som hände då) De fattigaste har det med andra ord inte fått det sämre utan har det lika bra/dåligt hela tiden. Däremot har de rikaste 10% ökat sina inkomster vilket även dragit upp medianvärdet (p60) vilket gjort att klyftorna ökat och eftersom ett mått på relativ fattigdom är att hushåll som har 60% eller mindre av medianinkomsten är fattiga så ökar andelen fattiga när de rikaste blir rikare, detta utan att de fattiga blir fattigare eller till och med när de för ökade inkomster.

Men nu stämmer inte det där vilket man inser om man kan läsa på fler webbsidor än wikipedias.
    Bla definierar inte SCB fattigdom utan ekonomiskt utsatta och kriterierna är inte den inkomst du drar till med.
    SCB mäter öht inte fattigdom.

Se till att ha på fötterna nästa gång!
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:38:57 följande:
    Fast om du exempelvis jobbar på kontor så behöver du inte samma kläder som när du jobbar och du har inga resor till o från jobbet.
    Är du sen sjuk länge så kan du passa på att handla när du mår lite bättre och då hitta mycket kort datum m.m. på förmiddagarna. Du kan även göra mer mat från grunden och behöver inte äta ute på grund av tidsbrist.
    För mig är det en självklarhet att de som jobbar ska ha mer.
    Det där var dagens mest korkade inlägg.
    Det är oftast inget som hindrar dig att gå i lodiskläder bara för att du "jobbar på kontor". Det är ett ytterst fåtal som tvingas till aka hotas med sparken om de inte håller en viss standard på kläderna.

Som sjuk har du oftast en hel del merkostnader, bla i form av läkemedel.
    Att handla på det sättet förutsätter att man har ett visst utbud. Tror du att alla bor i städer med en 5-6 affärer i närområdet?

Är man så pass frisk att man  kan springa runt i affärer och jagar priser innebär att man inte är sjukskriven längre.

Kan du nu komma med något substantiellt argument varför den som jobbar ska ha mer pengar jämfört med den som är sjuk som oftast har högre kostnader?
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:44:54 följande:
    Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 
    Vad ligger minimilönen på idag i Sverige?

Vad tjänar en undersköterska i kommunen som nyanställd?
    Vad tjänar samma undersköterska med 15 års erfarenhet?

Hur många undersköterskor finns det i Sverige?
    Och hur skulle vi som nation klara oss om samtliga undersköterskor skulle överge sina jobb en dag för att bli ingenjörer, ekonomer osv?
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 17:56:44 följande:
    Jag jobbar som underskörterska och eftersom min lön är låg så behöver jag heller inte betala så mycket i försäkringarna. Jag har både betalat A-kassa o försäkringar i massor av år för jag bryr mig om min framtid och litar inte på att någon annan ska försörja mig.
    De som går sjukskrivna (gått mer än 5 år) som jag känner  orkar minsann åka o shoppa på lördagar och åka till Ullared minst 4ggr/år. En orkar till och med åka runt på loppisar/marknader sen driva egen loppis svart på sommaren.
    Däremot har jag aldrig varit utomlands. 
    Sedan flera år tillbaka är det FK som godkänner ev sjukersättning och det borde vara rätt välbekant att det inte är lika enkelt att bara bli sjukskriven längre?
    Jag litar mer på att  FK´s experter fattar rätt beslut om de nu har varit sjukskrivna så länge än dig som bara andas förakt plus att du inte håller dig till sanningen. (Se nedan)
  • Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 18:05:50 följande:
    OBS!!! Detta var Exempelsiffror. Långt över vad jag tjänar/betalar i försäkringar.
    Det var exempelsiffror?

Du skriver i jag-form, vad du tjänar och hur mycket du lägger undan. Och det bästa av allt - slutknorren är att det är ett aktivt beslut att vara fattig.

Påminner dig om vad du skrivit så du kanske förstår varför jag svarade som jag gjorde i inlägget ovan.
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:44:54 följande:
    Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 

• Regnig måndag
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 19:54:53 följande:
    Skrev "Du" också och har inte en aning om vad du tjänar eller betalar. Det jag ville ha fram är att man väljer själv vad man lägger pengar på när man har dom sen får man ta konsekvenserna.
    Har inget emot att lägga pengar till en riktigt sjuk person men flera i min omgivning låter som du och har tid o ork för betydligt mer än jag orkar efter en dag på jobbet. 
    Det är bara det att det är en alltför enkel förklaringsmodell där du bortser från precis allt som du inte har personlig erfarenhet av. Man kan helt enkelt inte kategorisera människor på ett sådant enkelt sätt som du försöker göra.
    Så ska du ta till exempel berättar du antingen om rella saker i ditt lev eller så tar du siffror från statistik från seriösa källor. Dina antaganden är mao helt substanslösa som inte tillför något annat än att du berättar om dina egna fördomar.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-12-11 13:23:36 följande:
    Varför är det så många som skaffar barn när det inte är ekonomiskt lämpligt? Jag väntade väldigt länge med barn för att ha en trygg ekonomisk situation (hade den aldrig kommit hade jag inte heller övervägt barn). Jag har ingen lust alls att försörja alla olämpliga föräldrar och deras barn.
    Varför är det så många som bara inte fattar att många hamnar i ekonomiskt trångmål efter att de redan har barn? Du vet, sånt som kallas livet...

Skulle alla vänta tills de har 1 000 000 på banken innan de skaffade barn skulle Sverige stanna! Observera att det är en miljon per barn.

Att ta sig själv som norm som du gör är riktigt obildat...
  • Regnig måndag
    fiori84 skrev 2012-12-11 20:29:55 följande:
    Hur kan du kalla det för "fattig"? vad ska man då kalla alla människor och barn som lever i tex indiens slummar? eller afrikas svältande barn? dessa barn äter inte en tugga mat ibland på flera dagar för att dom inte har något att äta. Dom går omkring i trasor som täcker kanske 10% av kropppen för att dom inte har råd med kläder, deras fötter ät såriga,blödiga och smutsiga för att dom inte har skor osv, vad kallar det för då om det finns "fattigdom" i sverige? Jag kan garantera dig att dessa människor skulle GLADELIGEN leva på 4kr/portion och tycka att dom lever i lyx då. VAKNA och se att sverige är ett hyffsad bra land med trygghet och ingen dör av hunger i detta land, det kan man inte säga i många delar av världen! Skrikandes så ska man vara hjälpsam och strecka ut en hand så gör det till dom som verkligen behöver hjälp.
    Felet du gör är att tro att det öht går att jämföra Indien med Sverige. Det gör det inte.
    Enda anledningen att du kommer dragandes med det är för att förtrycka.
  • Regnig måndag
    fiori84 skrev 2012-12-12 15:23:52 följande:
    Varför skulle jag vilja förtrycka? jag ville bara påpeka att i sverige har vi det bra gemfört med andra länder och att vi ska vara tacksamma för det vi har för det kunde ha varit mycket värre, sen att det finns fattigdom i sverige är en annan sak men inte i närheten som i andra länder.
    Du "påpekar" inte, du "informerar" inte ens utan du använder "de stackars svältande Indierna" som ett medel att daska i andra i skallen så de slutar gnälla och förblir oändligt tacksamma över att... de inte är födda i indien. Det är förminskande och det är fatt förtrycka. Tänk lite längre än näsan räcker.

Fattigdom är relativ, att folk svälter i Indien är irrelevant.
  • Regnig måndag
    fiori84 skrev 2012-12-12 16:49:47 följande:
    vi tänker helt enkelt olika så vi får helt enkelt komma överens om att inte komma överens.
    Du får tycka vad du vill men sanningen är att även experterna anser att fattigdom är relativ.

Sen att folk på FL anser att man ska jämföra med Indien och Afrika är en helt annan sak som i själva verket handlar om att trycka ner andra och ignorera de problem som finns utanför den egna farstun.
  • Regnig måndag
    Ermenegildo skrev 2012-12-12 23:46:30 följande:
    Say what? Om jag påpekar att den som inte har mat för dagen eller tillgång till rent dricksvatten har större problem än den som inte har råd att köpa en ny mobiltelefon så "trycker jag ned" den senare?

Av vilket skäl skulle jag vara moraliskt tvungen att känna större solidaritet med den med mycket mindre allvarliga problem? 
    Att du gärna tar till överdrifter fattar man redan vid jämförelsen med svältande. Det handlar knappast om att köpa mobiler men å andra sidan tror jag inte att du har ambitionen att vara seriös utan är mest intresserad av att tjafsa och hoppa på andra...

Vill du diskutera världssvälten gör du naturligtvis det i en egen tråd för rent krasst har du inget att komma med ditt gnäll över skattekronorna, det är ju enligt dig ett icke-problem eftersom det finns de som har det värre (svälter).

Solidaritet har ganska lite med saken att göra utan det handlar om att se saker i sitt sammanhang. Träna på det.

• Regnig måndag
    Ermenegildo skrev 2012-12-13 09:36:07 följande:
    Din indignation och upprördhet blir fånig när det var du själv som påstod att jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". 

Jag diskuterar fattigdom, det är trådens ämne. Jag tar ingen hänsyn till vad du vill läsa.
    Jag är varken upprörd eller indignerad. Din läsförmåga uppvisar med överdriven tydlighet att det finns mycket stora brister.
    Gör om, gör rätt.

Men för att vara extra tydlig (eftersom du behöver det) var jämförelsen till för att visa hur fel det blir. Alla med en gnutta läsförståelse fattar det. Men inte du. Ok...

• Regnig måndag
    Border skrev 2012-12-14 08:45:32 följande:
    Jag har en liten tanke, som egentligen inte behöver innebära någon fattigdom.
    Jag jobbar i butik, och i går kom det in en kvinna. När hon skulle betala satte hon i kortet och det pep till. Hon tog ut kortet och satte i det igen, men det pep. Då blev hon orolig och undrade: "Men vad är nu detta?"
    Jag bad henne att ta ut kortet igen och gnugga chipet med fingrarna. Sedan funkade det. Hon berättade då att hon fick kortet i går och att hon först blivit orolig att kortet inte fungerade och att det var därför apparaten pep.
    Förra torsdagen skulle hon ta ut pengar och då drog bankomaten in hennes kort, som bara var några månader gammalt. Hon gick då in på banken för att ta ut pengar. Hon är som många andra, och har aldrig kontanter på sig. Hon berättade att hon dessutom alltid veckohandlar på torsdagar.
    Hon fick gå in på banken, men där gick det ju inte att ta ut några pengar. Swedbank har inga kontanter inne på banken, åtminstone inte i stan där jag bor. I en vecka fick den här kvinnan vara utan tillgång till pengar.
    Det här kan hända vem som helst, när som helst. Hur hade du gjort i samma situation? 
    Vad har det med fattigdom att göra? Jag fattar inte alls hur du tänkte nu, kan du försöka knyta ihop säcken så att jag förstår hur du tänkte nu?
  • Regnig måndag
    Border skrev 2012-12-14 11:26:49 följande:
    Jag började mitt inlägg med att säga att det inte behöver ha med fattigdom att göra alls.
    Dock kan det bidra till att man under några dagar eller mer blir "fattig" då man inte har tillgång till pengar.
    Det pratas så mycket om att man ska se till att ha pengar, att man ska spara osv, men vad gör man om man hamnar i en situation som den kvinnan? 
    Jo jag läste att du skrev, jag undrade mer hur det hade med varandra att göra men nu vet jag.

Jag har alltid en nödkassa i kontanter hemma. Visst kan det bli omak om man upptäcker det först i affären men jag står inte helt utan möjlighet.

(Anledningen att jag skaffade det från början var att veterinären jag gick till för några år sedan bara tog emot kontanter. Hon hade dessutom mottagning långt från allt vad bankomater hette. Det var inte kul den gången jag kom dit med mitt bankkort och en starkt smärtpåverkad katt. )

• Regnig måndag
    Ermenegildo skrev 2012-12-14 14:55:10 följande:
    ?? Läs #2628.
    Du får backa tillbaka mer än så istället för att bara hoppa in i en spin-off-diskussion.
    May-Aden har uttryckts sig klart och redigt hur jag menade och jag har inget att tillägga där.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?