• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 21:23:33 följande:
    Vad använder du för kortisonkrämer och antihistamin??

Jag har alltid fått mina kortisonkrämer och antihistamin på högkostnadsskyddet.

Emovat, mildison bl a. Antihistaminen var... Bara därför kommer jag inte ihåg. Hon får Atarax nu, men fick något annat "vanligt" antihistamin tidigare, och det har inte fallit under högkostnadsskyddet, och soc har inte gett ersättning för det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 21:23:33 följande:
    Vad använder du för kortisonkrämer och antihistamin??

Jag har alltid fått mina kortisonkrämer och antihistamin på högkostnadsskyddet.

Tavegyl! Den fick vi betala själva utan ersättning från soc.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 21:25:45 följande:
    Emovat, mildison bl a. Antihistaminen var... Bara därför kommer jag inte ihåg. Hon får Atarax nu, men fick något annat "vanligt" antihistamin tidigare, och det har inte fallit under högkostnadsskyddet, och soc har inte gett ersättning för det.
    Konstigt för jag har Emovat sen 1987 och Atarax sen 1990 och har bägge på högkostnadsskyddet. Ta upp det med läkaren och säg till h*n att du SKA ha de på högkostnadsskyddet. Jag har även "vanlig" antihistamin Loratadin/Clarityn och bägge går på högkostnadsskyddet. Gå på läkaren för det är h*n som har gjort fel när h*n skrev receptet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 20:54:08 följande:
    Jag har fått hjälp av soc(försörjningsstödet) i några månader nyligen innan jag fick jobb. Kan intyga att man lever fattigt, även om man inte svälter till döds. Man behöver skilja på relativ och absolut fattigdom.

Jag fick 6200kr i månaden av Soc. För utom den inkomsten hade jag 3200kr i bostadsbidrag, 1050 i barnbidrag och 636 i underhåll.

Total inkomst = ca 11000.-

Mina utgifter: Hyra 5900 + el 400 + hemförsäkring/barnförsäkring 250 + mobil 600 (ja, dumt att ha tecknat en sådan dyr utgift) + Busskort 500. Totala utgifter = 7600 ca.

11000 - 7600 = 3400 kr. Det GÅR absolut, men det är inte enkelt. Några fritidsaktiviteter får man nästan glömma. Vi brukade åka till "Busfabriken" någon gång i månaden men för utom det hade vi inte råd.  Att ha råd med nya ytterkläder är uteslutet, men turligt nog har jag en väldigt generös mamma som gärna handlar second hand.

Det jag märkt av mest är att det är svårt att ha råd att få i sig protein. Min dotter har dessutom otroliga problem med eksem och mjölkallergi, och medicinerna kostar ganska mycket och hamnar av någon anledning inte under högkostnadsskyddet. Det samma gäller mig själv, jag har haft ångestproblem men har inte haft råd att gå till den psykolog jag blev remitterad till. Mina mediciner har inte soc heller velat hjälpa mig med.

Så det är väl egentligen så att man klarar sig bra på det man får från försörjningsstödet, om man inte behöver köpa ytterkläder eller medicin. Man kan ju faktiskt köpa ägg som är ganska billigt och äta ett sådant till maten...     
    vill bara fråga avser det en vuxen summan,eller är det för en vuxen o ett barn
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 21:32:06 följande:
    Tyvärr räknar de med att du har en gammal telefon och kontantkort
    Men det är väl inte så konstigt om man ser till vad man minimum behöver?
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 21:35:47 följande:
    nej det vet jag, men man kanske skaffat sig ett abonnemang innan man behövde soc. De flesta är ju på 24månader
    Absolut. "Om jag hade fått bestämma" så hade jag nog önskat soc hade möjligheten att gå in och bryta dyra abonnemang i det läget, men samtidigt sätter ju det företagen i en dålig sits så jag förstår att det inte går. 
  • Anonym

Det är lätt att klanka ner på fattiga när man ej är i den sitsen själv men faktum är att om du lever på socialbidag / försörjningsstöd så hamnar du allt mer back och kan till slut ej byta ut saker som går sönder och som ej kan anses vara någon lyx.

För övrigt så har den relativa fattigdomen ökat kraftigt sedan 2006 och idag är 1,1 -1,2 miljoner personer fattiga enligt den definitionen som för övrigt är den mätmetod som används inom hela oecd / eu förutom i sverige där valde alliansen att börja mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom. Att alliansen gått över till att mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom beror på att man ej vill skylta med att klyftorna ökar i snabb takt mellan de med jobb och de utan jobb vilket hela deras politik bygger på men de vågar ej stå för det öppet utan väljer istället att mörka detta när det blir allt för besvärande och negativt ur deras synvinkel.

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:18:14 följande:
    jag trodde att existensminimum ska motsvara en minimilön!?

Säger du att det lägst betalda heltidsarbetet genererar högre inkomst än socialens existensminimum?
    Ja så är det kanske dags att vakna och inse detta eller har du gått på myten att de utan jobb har ersättningar högre än de med jobb?
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 16:49:46 följande:
    är man fattig i sverige när det för att man är en klant.
     Så enligt dig är sjuka och handikappade som ej kan jobba klantskallar och på ren svenska en bunt idioter som får skylla sig själv likaså folk som blir arbetslösa och som ej kan fixa ett jobb inom skälig tid. Verkligen fin människosyn vissa har
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:47:55 följande:
    oj, du vet väl vad ordet "överlevnad" betyder?

Att betala 42000:- per år för boendet är inte en grundförutsättning för "överlevnad", du kan bo i en husvagn för en bråkdel av det priset 
    Varför inte dra till med lerhydda eller grotta när du ändå är igång
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?