Anonym skrev 2012-03-17 20:54:08 följande:
Jag har fått hjälp av soc(försörjningsstödet) i några månader nyligen innan jag fick jobb. Kan intyga att man lever fattigt, även om man inte svälter till döds. Man behöver skilja på relativ och absolut fattigdom.
Jag fick 6200kr i månaden av Soc. För utom den inkomsten hade jag 3200kr i bostadsbidrag, 1050 i barnbidrag och 636 i underhåll.
Total inkomst = ca 11000.-
Mina utgifter: Hyra 5900 + el 400 + hemförsäkring/barnförsäkring 250 + mobil 600 (ja, dumt att ha tecknat en sådan dyr utgift) + Busskort 500. Totala utgifter = 7600 ca.
11000 - 7600 = 3400 kr. Det GÅR absolut, men det är inte enkelt. Några fritidsaktiviteter får man nästan glömma. Vi brukade åka till "Busfabriken" någon gång i månaden men för utom det hade vi inte råd. Att ha råd med nya ytterkläder är uteslutet, men turligt nog har jag en väldigt generös mamma som gärna handlar second hand.
Det jag märkt av mest är att det är svårt att ha råd att få i sig protein. Min dotter har dessutom otroliga problem med eksem och mjölkallergi, och medicinerna kostar ganska mycket och hamnar av någon anledning inte under högkostnadsskyddet. Det samma gäller mig själv, jag har haft ångestproblem men har inte haft råd att gå till den psykolog jag blev remitterad till. Mina mediciner har inte soc heller velat hjälpa mig med.
Så det är väl egentligen så att man klarar sig bra på det man får från försörjningsstödet, om man inte behöver köpa ytterkläder eller medicin. Man kan ju faktiskt köpa ägg som är ganska billigt och äta ett sådant till maten...
vill bara fråga avser det en vuxen summan,eller är det för en vuxen o ett barn