• modesto

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-18 14:59:55 följande:
    alla verkar ha olika åsikt om fattigdom och att klara sig..

själv är jag ju en vuxen fattig på 35år...har 6.700kr efter skatt.

jag skäms inte ett dugg för att handla extraprisvaror,halva prisetvaror osv.
    jag handlar mycket secondhand,men då frächa och snygga saker.

angående regeringen fattigdomsbegrepp på 9535kr,är det INNan skatt.
    isåfall ligger jag UNDER det för jag har 8.500kr INNAN skatten dras...
    jag betalar på min sjukpension 2.000kr i skatt varje månad.

min pension är 5280 före skatt och jag betalar 1124 i skatt på det men man har rätt till bostadtillägg som är 93% av bostadskostnaden om man har pension under 105 tusen/år. 

visst blir det lågt under den normen ändå, det blir lägre än socialbidrag eftersom man betalar el och medicin själv. men jag varken svälter eller fryser, jag är inte hemlös och har en dator med internet

• modesto
    Donum skrev 2012-03-18 15:09:30 följande:
    Ja, och anledningen till att de har betalningsanmärkningar är väl relevant i sammanhanget?
    Om man t ex har ADHD och har svårt med ekonomisk hushållning (inte en helt ovanlig kombination) så handlar det inte om pengarna i sig utan hur man hanterar pengar. I ett sådant läge hjälper det inte att ge mer pengar - det blir inte bättre hushållt för det.  
    i så fall lösniningen ligger i stödperson eller kurser på att lära sig hantera pengar
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 15:27:39 följande:
    Jag är 35 år och har erbjudits 223 kr/ dag för praktik och det blir väl ca 4600 före skatt. Jag har då inte rätt till bostadsbidrag osv eftersom jag inte har barn. Jag vet ingenstans där man kan bo så billigt att man som ensamstående klarar sig på detta, utan man är ju tvingad att ha anhöriga eller en partner. Eller skaffa sig barn att försörja sig på då.
    socialen fyller upp till normen
  • modesto
    Donum skrev 2012-03-18 15:22:58 följande:
    Exempelvis, ja. Att ha som utgångspunkt att ge mer pengar till någon som inte kan hushålla med pengar, oavsett mängd pengar, förstår jag mig inte på. 
    när man ser på "lyxfällan" har de oftast hyfsade inkomster men ändå katastrofal ekonomi och en massa skulder, jag brukade titta förut just i början och skratta att de har så mycket och klarar sig inte på det. I familjer med missbruk skulle matkuponger kunna vara en lösning, också ge barn alla kläder de behöver från begagnade affärer som Röda Korset och ge familjer begagnade datorer som inte går att sälja och ingen vill ha, risken men att ge kuponger för nya kläder och datorer att de säljer de sakerna och får knark/alkohol för pengarna
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 15:45:02 följande:
    Hur gör man för att välja annorlunda när man väl lever på existensminimum?
    Hur får man ny bostad, har råd med flytt osv?

Nu menar jag utan att man har anhöriga eller vänner som kan hjälpa till, utan man har bara sin lilla ekonomi att klara det på. 
    då är det klart billigare att hitta en begagnad dator men bredband
  • modesto
    modesto skrev 2012-03-18 16:00:13 följande:
    då är det klart billigare att hitta en begagnad dator men bredband
    med
  • modesto
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 17:22:26 följande:
    så du tycker inte att någon med 6.700kr och en hyra på 4.000kr är fattig???
    jag tycker att det går lugnt att leva på det utan problem. Dessutom om du är sjukpensionerad har du rätt till bostadstilllägg som kan vara upp till 93% av din hyra om du får mindre än 105 tusen om året, helt ok enligt mig.
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:18:28 följande:
    Hade det inte varit bättre om inkomsten (sjukersättningen) varit tillräcklig hög istället för att det ska läggas till bidrag?!
    jag vet inte, men det går att leva utan att svälta även med nuvarande system
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:31:59 följande:
    För en del, inte för alla.
    för dem som har den även den lägsta pension som jag 5200 och de som får social bidrag tycker jag går det att leva på, de som har stora skulder eller missbrukarproblem är det en helt annat sak.
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 19:35:57 följande:
    Det är ju så att bostadstillägget förändras nästan varje år eftersom det bygger på bostadskostnaden och schablonkostnader för vatten, el, sophämtning och värmekostnader.

Alla som har sjukersättning får ju inte bostadstillägg.

nej de som har högre än 105 tusen per år eller låga bostadskosntader får inte det, men då har de hyftat ändå
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    då fördelar du dina pengar fel, läs tråden noga, det finns många bra tips hur man överlever utan att vara undernärd på mindre än 1500 till mat
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 19:40:05 följande:
    Du menar högre än 105 000 efter skatt?
    före skatt
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:37:14 följande:
    Jag håller inte med men det kanske beror på hur man bor, om man är singel eller ej, om man har barn eller ej
    man brukar få bidrag och underhållstöd för varje barn
  • modesto
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 19:42:21 följande:
    men de klarar ju sig bara PGA bostadstillägget!!!!
    så det är ju inte att klara sig på 5.200kr när man får bidrag med 93% utav hyreskostnaden...
    men alla med låg inkomst har rätt till bostadstillägget som är rörligt beroende på mycket man har och hur  mycket hyran är så systemet fungerar
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:48:52 följande:
    Ja?

Jag vidhåller att man inte kan leva ett drägligt liv på den summa som du talar om. Att pengarna inte räcker till hyra andra räkningar och mat
    de räcker till hyran och räkningar och mat, men kanske inte till märkeskläder och dyra abbonnemang och diverse prylar
  • modesto
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 19:49:56 följande:
    Du kanske hade blivit det på 6800:- också beror ju på om du prioritera/handlar galet. Andra här klarar det ju då kan du ju inte skylla på någon annan än dig själv. Du måste lära dig handla billigt OCH näringsriktigt.
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:53:47 följande:
     årsinkomst!!!!
    naturligtvis, inte i månaden:)
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 20:02:17 följande:
    Fast din undernärdhet är inget bevis, faktiskt. Därför att du kan bli undernärd fastän du har en inkomst på 12220000 kr.
    ja, titta på Angelina Jolie, hon är mycket mer undernärd än jag, stackars människa:)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?