• Border

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

April barn skrev 2012-03-20 13:30:32 följande:
    Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!

Fast vi kan inte jämföra oss med det. Men om man tänker på det så inser man att vi har det mycket bättre här i Sverige.
    Det finns olika grad av fattigdom och i Sverige finns det fattiga, och då jämför man inte med U-länder 
  • Border
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 14:06:47 följande:
    Det du säger med ditt inlägg är för mig en stor del av kärnan i det som formar oss människor till de vi är.

Att kunna känna empati, att vara ödmjuk och inte fördömande, är ett resultat av att ha insikt, kunskap om och förståelse för att alla andra inte har det som jag själv.

Att vara ödmjuk inför andras brister, armod, sjukdom, ekonomisk utsatthet och allt annat som gör en människa socialt utsatt i någon mening, är bland det svåraste som finns, i synnerhet då man har noll erfarenhet av de omständigheter den man fördömer eller hoppar på har hamnat i. 

Det är i princip omöjligt att förstå innan man har egen erfarenhet som möjliggjort insikt i vad som är orsak och verkan. Och sådana här problem vi talar om är alltid komplexa. De består av många olika omständigheter som är som ringar på vattnet och som påverkar negativt tills det i slutänden är en kamp för överlevnad. Ofta, alldeles för ofta.
    Folk tar livet av sig för att handläggare, rådgivare, maktpersoner och i grunden vår lagstiftning tolkas och tillämpas åt fanders. Det sociala skyddsnätet fungerar inte utan sätter käppar i hjulet för att möjliggöra fortsatt framåtskridande och alla människors rätt till ett anständigt liv - enligt svensk lag och internationella förordningar.

Som du själv säger har du mognat och vuxit.
    Du är ju inte ensam om att behöva livserfarenhet för att få insikt, förståelse och empati för andra.
    I ungdomen är det ofta så att allt är svart och vitt. Och mycket lite ryms däremellan.
    Utbildning och många motgångar, ålder och ett stort nätverk hjälper till att bygga människors förståelse för och empati för andras svårigheter och omständigheter.

Det är många unga här på FL. Och väldigt få äldre.
    Det märks.
    Ja, det är många unga här inne. Många som inte har livserfarenheten.
  • Border
    Donum skrev 2012-03-20 14:33:05 följande:
    Jag tycker inte att McDonalds är ett uselt exempel alls. De tillhör helt klart de företag som i hög grad anställer personer som av en eller annan anledning inte kan skaffa sig arbete någon annanstans och de har ett utbildningssystem som gör att man tämligen enkelt kan klättra vidare om man så önskar. Visst sjutton finns det 30+ på McDonalds. 

Jag jobbade på McDonald´s i 4 år. Men jag ville jobba närmare staden där jag bor, så jag sökte på Mcdonald´s här, men jag fick det inte för de tyckte att jag var för gammal. Jag var då 25
  • Border
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:37:15 följande:
    om det är nån mer i tråden som behöver hjälp med att göra budget hjälper jag hjärna till,jag ÄLSKAR att räkna!
    har blivit till ett intressen efter att ha levt hela livet på små inkomster.'

Samma här! Jag läste ekonomi förra terminen, och lärde mig massor på det. Jag tycker det är riktigt roligt att göra upp en budget varje månad
  • Border
    Argo skrev 2012-03-20 17:18:43 följande:
    Jo, om man ska gå på RB:s siffror så  är det inkluderat de som inte har råd med märkesjeans och nyaste mobilen.

Det är där det blir fel. När man räknar in detta i "fattigdom". Då känner inte folk igen sig i verklighetsbeskrivningen.
    Ja, då blir det ju fel. Jag har absolut inte råd att köpa dyra märkeskläder till mig själv. jag sparar lite varje månad hela året för att kunna köpa bra kvalitetskläder till sonen på vintern.
    Men trots att jag inte har råd med märkeskläder eller senaste mobilen, så anser jag absolut inte att jag är fattig 
  • Border
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:09:16 följande:
    Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.

Jag tycker att Du verkar vara en väldigt klok person. Du har en stor visdom
  • Border
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 18:09:20 följande:
    Tack ska du ha, jag hoppas att det var en seriöst snäll inställning och inte ironi. Fast det tror jag ju inte.

Jag är lite äldre och har gått igenom många svårigheter. Det är nog orsaken till varför jag är som jag är.

det var ingen ironi, utan ett helt ärligt inlägg. Solig
  • Border
    Argo skrev 2012-03-20 18:09:27 följande:
    Just så, och så känner nog de flesta.

Men säg det till de som ställt upp i kvällspressen och visat upp sin "fattigdom" när barnen inte haft råd med senaste hip-hop-jeansen för 2000 spänn.

www.expressen.se/nyheter/gustav-14-ager-bara-.../

Man kanske inte är fattig för att man får nöja sig med Dressman?

Nej, man är verkligen inte fattig om man får "nöja sig med" dressman, anser jag
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-20 18:27:26 följande:
    Om man får nöja sig med Dressman är man inte fattig, fattig är man när man inte kan köpa kläder när de gamla kläderna är slut, när skorna inte klarar att vistas ute osv.

Man är heller inte fattig när man har platt-TV. 
    Håller med dig till 100 %. Jag och min sambo hade inte råd med vinterskor ett år. Jag har en snäll mamma som ställde upp och inte klarade av att se mig utan riktiga vinterskor så hon köpte ett par till mig. Men sambon fick gå med sina converse fulla med hål hela vintern
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?