• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 18:12:15 följande:
    Nej jag får totalt runt 8900 (ibland mer, ibland mindre, beroende på när på året det är) och det är bidrag med lånet inräknat.

Visst går det, absolut. Vi svälter inte, vi har en bostad, vi kan se på tv med mera, men det är inte alltid vi har råd att besöka vårdcentralen eller hänga med vännerna ut på krogen eller gå ut och äta på restaurang någon gång.

Så vi kan sällan unna oss något utanför eller få den hjälp vi egentligen behöver

buu huuuu
  • Anonym

Drygt 3 barn i varje klass lever i fattigdom.
    Eftersom vi har skolplikt kommer dessa barn 5 dagar i veckan se och höra vad andra barn gjort och fått.
    Höra andra barn berätta om vad de gjort i helgen, på semestern, se deras nya kläder.
    Dessa barn är de som inte följer med på saker som kostar pengar, de som inte följer med på utflykter eftersom de inte vill visa vad de har i matsäck.
    Dessa barn är de som inte har barnkalas och blir då heller inte bjudna.
    Deras föräldrar går inte på föräldramöten eller engagerar sig eftersom de skäms.

Några av dessa barn klarar sig ändå bra i livet många gör det inte. 

• Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 15:50:48 följande:
    I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/P...
    jag tycker inte man kan jämnföra fattigdom med fattidom i svenska samhället ,vi lever i ett svenskt land ,där många lever som i ett u-land ...tragiskt men den bittra sanningen.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:24:53 följande:
    dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    Hur menar du att de ska skärpa sig?
    Tror du att de flesta har valt att vara fattiga?
    De som är arbetslösa eller sjuka, de har valt att vara detta?
    Och nej alla kan faktiskt inte få ens enkla arbeten på McDonalds eller som telefonförsäljare, dessa arbeten går till yngre människor. Föräldrar till barn i skolan räknar jag från 36 års ålder enligt genomsnitt för förstföderskor i Sverige. 
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:24:53 följande:
    dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    hur tänker du där... vad e det fär ansvar dom ska ta ,om det inte är befogad fattigdom.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:39:18 följande:
    man måste lära sig att ta ansvar för sin situation, oavsett hur man hamnade där.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:39:18 följande:
    man måste lära sig att ta ansvar för sin situation, oavsett hur man hamnade där.
    skulle du göra det om inte du hade satt dig där själv.........Glad
  • Anonym

Jag har gått på soc.

Jag levde på existensminimum, fick 6200 inkl. Hyra. Då hade jag 2 lån att betala också! Och JAG KLARADE MIG, för jag lärde mig från en UNG ålder att prioritera rätt!

Jag gick inte och köpte dyraste telefonen för att "Passa in", jag åt billigt men nyttigt, köpte inga färdigrätter, köpte inte kläder varje månad...

Jag förväntade mig inte att kunna leva som jag gjorde innan när jag levde på SKATTEPENGAR.

Vad har gått snett om vi har så många "fattiga" människor i Sverige? Är det för att vi skapat ett samhälle där unga tror att alla har rätt till allt oavsett om man har råd eller ej? Är det för att vi tar ut dyra lån till barnen för att de ska ha råd med en iphone som alla andra? Det är inte realistiskt helt enkelt.

Nu är man fattig om man inte har råd med bredband och gymkort...Skrämmande.

Vi har det väldigt bra i Sverige....Vissa av er skulle jag vilja skicka till Darfur för att se vad riktig fattigdom är...först då kanske ni inser hur fel ni har när ni säger att ni är fattiga.

"men du kan inte jämföra med andra länder!!" - Jo, det kan jag och jag gör det för att ge er perspektiv.

Det är inte realistiskt att en ensamstående arbetslös kvinna med 3 barn ska ha råd med sånt som föräldrar med två barn och två löner har.

Allt kan inte vara lika, livet är inte rättvist och vissa av er får uppfostra era barn bättre och få dom att inse att om man vill ha nåt så måste man arbeta och kämpa för det.

Lär er säga "Nej, vi har inte råd och det är inget fel med det". Sluta upp med att kalla er själva fattiga för det är ni inte!

/Är anonym för jag är inne på en väns konto

• Anonym

Bor man på vischan på landet bor man troligtvis i hus = INTE fattig,

• Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:44:48 följande:
    ja det klart? vad skulle du göra, sitta på arslet och vänta?
    nej det gör jag absolut inte, men jag skulle inte göra mig av med allt jag äger o har för att jag inte satt mig där själv......
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?