Inlägg från: Anonym (zzzz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (zzzz)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Nanime skrev 2012-03-18 18:21:35 följande:
    Soc räknar även försäkringsersättning som inkomst. Det fick min syster erfara då soc räknade ut att hon visst kunde leva 11 månader på sina försäkrningspengar(72 000kr) som hon fick ut för en sjukdom.
    oj bara 11månader
    när jag gick till soc för RÅDGIVNING skulle jag sälja bilen och få 40.000kr och använda i 1,5år!!!!
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 18:24:29 följande:
    Du hade kanske viss inkomst själv?
    ja,jag hade ju mina 4.800kr/månad i aktivitetsstöd.
    så de vile att jag skulle ta en tuselapp/månad utav dessa 40.000kr så skulle jag klara mig sa dem.
    och det gjorde jag ju .
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 18:26:59 följande:
    Det är skillnad. Den situation som beskrevs var att mat hade blivit förstörd pga ett strömavbrótt. Vilket betyder att maten är borta, pengarna är borta och maten måste ersättas. Den ersättning man då får från försäkringsbolaget för att köpa ny mat är inget soc ser som extrainkomst. Får man ersättning för en skada eller sjukdom kan man givetvis leva på de pengarna. Ev. rehabilitering som man behöver får man behålla pengar till.

fast försäkringspengar tycker inte jag soc ska få ta,för de ska ju vara som ersättning för skada/sjukdom och användas för  exempelvis massage,simmning eller vad man nu kan behöva för sina skador.
    har hört en del där soc när någon får försäkringspengar,ja då försvinner socpengarna ett tag,för då har man ju försäkringspengarna att leva på.

försäkringspengar ska som sagt inte använda till mat,hyra och att leva på,det är en ersättning till en SKADA.

• Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-18 18:35:43 följande:
    Har du sagt A får du säga B. Vilka andra omkostnader och inkomster hade du?
    Hur såg beslutet ut exakt?

Du kommer ingenstans med att sprida halvsanningar och fördomar.
    va?
    jag säger ju att jag hade aktivitetsstöd på 4.800kr/månad
    och ägde en bil som jag om jag sålde den skule få 40.000kr för.
    gick til soc för att få  VÄGLEDNING/RÅDGIVNING,dvs INTE in i deras system,bara en almän fråga.
    alltså man får bara beslut o du skrivs in i systemet....
    så de SA till mig där och då I vetlanda, att om jag sålde bilen,och fick 40,000kr för den och tog 1.000kr/månad så skulle jag klra min ekonomi.

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr utav bilpengarna
    ----------------------------------
    5.800kr per månad att leva på. det skulle jag klara mig på med mina utgifter ansåg de och det gjorde jag ju,men blev undernärd.

så nej varken ljug,halvsanning eller fördomar utan SANIINGEN vad som hände mig.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 18:38:35 följande:
    Om man behöver rehabilitering för en skada så får man ange det och man får mycket troligt godkänt att behålla den del som behövs för rehabilitering. Resterande summa får man leva upp innan samhället hjälper till med pengar igen. vad är fel med det? Vad ska skadepengar användas till om inte till försörjning?
    ja vad TROR du försäkringspengar ska användas till?
    kanske operation? hjälpmedel? kosttillskott,massage,sjukgymnastik.
    altså INTE mat,hyra osv...du kan ju roa dig med att ringa ett försäkringsbolag om du vill...
  • Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-18 18:49:04 följande:
    Det inlägget jag anmärkte på sa bara något om 40 000 inget om andra inkomster och det visade sig nu att det inte stämde.
    Fortfarande säger summan inkomster ingenting om man inte vet något om utgifterna. Har du tex en hyra på 1500 klarar du dig mycket bra på 5800.
    vart hittar du en hyra på 1.500kr???
    jag hade en hyra på 2.800kr och det på en inkomst på 4.800kr
    va ju därför jag gick och rådfrågade...
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:59:14 följande:
    Vad jag menade var att det är inte konstruktivt eller ens smart att störa sig på att den som inte har råd köper saker och tjänster den egentligen inte kan betala.
    Det finns ett överskott av dylika individer och till mans är vi nog så allihop då och då.
    Inget att reta sig på.
    fast 12.000kr för att flyta 5km.
    kallas sunt förnuft att inse att det är ockerpris!
  • Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-18 19:02:55 följande:
    Jag behöver inte göra det. Min poäng är att du inte bara kan slänga ut en siffra taget ur sitt sammanhang och hävda att det är förjävligt.
    ???
    inget är taget ur sitt samanhang,ta du och börja lösa på sidan 121 och framåt....
    vad skulle vara fördjävligt? jag har inte ens använt det ordet här i tråden.
  • Anonym (zzzz)
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:14:03 följande:
    Det finns flyttfirmor som packar, flyttar och packar upp.
    ja men då kostar det mer oxå.
  • Anonym (zzzz)
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:18:28 följande:
    Hade det inte varit bättre om inkomsten (sjukersättningen) varit tillräcklig hög istället för att det ska läggas till bidrag?!
    håller med helt och hållet!!
    det har jag sagt hela tiden.

samma sak med bostadsbidrag,vore det inte bättre att bidraget från början va så stort så man skulle klra sin bostadskostnad???
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?