• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 15:50:48 följande:
    I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/P...
    det finns fattiga människor i sverige,den som tycker ngt annat ,kanske hamnar där en dag.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:25:35 följande:
    men shit, inte är ni väl verkligen så sönderdaltade att ni tror att man inte överlever i en husvagn utanför en camping, utan rinnande vatten och el????

Folk överlever för fan i plåtskjul, tält och igloos!!

Man ska alltså bara leva för att överleva tills man dör?
    Det är mening att man ska veta sin plats, man ska inte kunna bli mer än en som överlever?
    Fattigdom i civiliserade välfärdsstater handlar inte om att inte svälta eller frysa ihjäl.

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:28:42 följande:
    tror du att regelbundna besök på arbetsförmedlingen är en förutsättning för överlevnad?
    Anonym skrev 2012-03-17 17:30:06 följande:
    du verkar inte veta vad överlevnad o fattigdom innebär i sverige, men det vet jag , jag anser att livet e inte värt att leva på ett sånt sätt och det har ingenting med bortskämdhet att göra ,du verkar inte heller veta vad det innebär att va bortskämd.
    dessutom vill jag kunna leva inte försöka överleva ..........
  • Anonym
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:13:00 följande:

Visst finns det fattiga människor i Sverige, några som är riktigt fattiga tom. Men om man tittar närmare på dessa fattiga människor så har de alra flesta (inte alla) någonstans gjort ett val som försatt dem i denna situation.
    Detta val kan vara att prioritera sin ekonomi fel (köpa saker man inte har råd med och finansiera det genom att sluta betala till A-kassan, spendera pengar på junk istf att bygga upp en liten buffert), att vägra ta ett jobb som man tycker att man är för "fin" för, att välja att bilda familj istf att utbilda sig, att välja att flytta ifrån en partner som inte är så rolig längre när det inte finns gott om pengar och göra det på ett sätt så att man sätter sig i skuld.
    Där dyker frågan upp - hur mycket ska samhället stå för när folk inte ens försöker ta hand om sig själva? 

En person som blivit svårt sjuk och inte kan jobba bör få bidrag upp till en rimlig livsnivå.
    En person som vägrar ta "lågstatusjobb", får klara sig själv 

Sen så finns det ju de som råkar vara barn till flk som gjort dåliga val. De barnen är inte själv ansvariga för sin situation.
  • Anonym

Många som är fattiga har gjort dåliga val i livet. Varför ska vi andra som tagit ansvar för oss själva och våra liv ta ansvar även för dem? 

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:36:54 följande:
    Alla överlever tills de dör, om de kan göra andra saker under tiden handlar det om levnadsstandard (inte "överlevnad")

Fattigdom är en sak
    överlevnad en annan
    levnadsstandard är en tredje sak

Dessa tre begrepp betyder olika saker! 
    Och denna tråd handlar om fattigdom och inte överlevnad och inte överlevnad.
  • Anonym
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:37:01 följande:
    Jag förstår det, det gör jag verkligen, men tycker du att det är staten som är skyldig att ge dig en inkomstnivå som gör att du kan "leva" (vad det nu betyder), eller är du själv som är skyldig att se till att du har det?

Och varför ska man skicka med matsäck till skolan? I grundskolan ingår det.
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:38:41 följande:
    va fan, pratar jag med en 10-åring????Skrikandes
    nej det gör du inte , men talar av konkret erfarenhet.......behöver inte bli arg för det .
  • Anonym
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:37:01 följande:
    Jag förstår det, det gör jag verkligen, men tycker du att det är staten som är skyldig att ge dig en inkomstnivå som gör att du kan "leva" (vad det nu betyder), eller är du själv som är skyldig att se till att du har det?

Och varför ska man skicka med matsäck till skolan? I grundskolan ingår det.
    det är min egen skyldighet att i förstahan försörja själv och det vill man med ,och jag begär inte att staten ska bidra till min försörjning, men som säkert många som lever i fattigdom i sverige så söker man arbete , mer än så kan man inte göra , vem är då skyldig till att bidra under tiden sociala myndigheterna som e hopplösa och tar inget ansvar  överhuvodtaget,det är där den bruttala fattigdomen i sverige väger in extremt då det fungerar så här ,det är tillräckligt hemskt o jobbit och tufft , kämpit allt går inte och beskriva känslan och slitet att försöka vända på varje krona om det ens finns en krona och ligga och veta att nästa månad har jag ingenstans att bo eventuellt, och så ska du sen hålla på och bli förnedrad av socialen samt klydda , gissa , springa runt  och fan och hans moster , för att kanske få en liten krona av dom , och det är inte ens säkert,samt säka arbete på heltid .... och mycket mer ...jag gråter fan när jag läser mångas kommentarer, det ni inte värdesätter skulle en som levt så här värdesätta som guld , tragiskt men sant. man är inte mer än människa .i vilket fall som helst ser man ju fram emot jobb, men ni ska veta att lever man så snålt och fattigt så funderar man inte på vem som ska betala ,skyldigheter och rättigheter  utan hur ska jag få ihop denna månad...
  • Anonym
    Wittra skrev 2012-03-17 17:55:07 följande:
    Förlåt nu, men varför gjorde din mamma så? för att du inte hade råd att betala för dig hemma eller vad
    Det finns en del föräldrar som faktiskt inte vill försörja sina barn längre än nödvändigt, som tycker att de gjort nog när barnen är myndiga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 15:56:12 följande:
    Om man är fattig i Sverige får man skylla sig själv, detta är inte ett u-land. Vi har det väldigt bra i Sverige, bostadsbidrag, barnbidrag, a-kassa, och en mängd annat. Inte alla länder som har det. 
    Man får skylla sig själv, jaha. Ok. Det anser du alltså. Det anser inte jag.
    *Om jag får ett jobb och går med i A-kassan men får sluta efter 3 månader på grund av arbetsbrist. Vad gör jag då? Jag har ju inte rätt till A-kassa? Jag har haft fullt bostadsbidrag en gång, alltså på 2 200 kr i månaden (inte mycket med andra ord, och min hyra ligger på närmare 5 000 i månaden).
    Soc kan jag inte få hjälp av heller eftersom jag ska ha sparat pengar sen tre månader tillbaks.  

Hur löser man det då, tycker du? 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?