Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:37:01 följande:
Jag förstår det, det gör jag verkligen, men tycker du att det är staten som är skyldig att ge dig en inkomstnivå som gör att du kan "leva" (vad det nu betyder), eller är du själv som är skyldig att se till att du har det?
Och varför ska man skicka med matsäck till skolan? I grundskolan ingår det.
det är min egen skyldighet att i förstahan försörja själv och det vill man med ,och jag begär inte att staten ska bidra till min försörjning, men som säkert många som lever i fattigdom i sverige så söker man arbete , mer än så kan man inte göra , vem är då skyldig till att bidra under tiden sociala myndigheterna som e hopplösa och tar inget ansvar överhuvodtaget,det är där den bruttala fattigdomen i sverige väger in extremt då det fungerar så här ,det är tillräckligt hemskt o jobbit och tufft , kämpit allt går inte och beskriva känslan och slitet att försöka vända på varje krona om det ens finns en krona och ligga och veta att nästa månad har jag ingenstans att bo eventuellt, och så ska du sen hålla på och bli förnedrad av socialen samt klydda , gissa , springa runt och fan och hans moster , för att kanske få en liten krona av dom , och det är inte ens säkert,samt säka arbete på heltid .... och mycket mer ...jag gråter fan när jag läser mångas kommentarer, det ni inte värdesätter skulle en som levt så här värdesätta som guld , tragiskt men sant. man är inte mer än människa .i vilket fall som helst ser man ju fram emot jobb, men ni ska veta att lever man så snålt och fattigt så funderar man inte på vem som ska betala ,skyldigheter och rättigheter utan hur ska jag få ihop denna månad...