Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:23:01 följande:
    som sagt, vi pratar om överlevnad!

Folk överlever i tält i skogen, varför tror du att husvagnscamping är en förutsättning för överlevnad?
    Där jag bor skulle inte någon överleva i ett tält i skogen. Vi har minusgrader en stor del av året. Det går inte att ha ett stadigvarande boende i tält under de förutsättningarna. Ska barn växa upp i tält menar du?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:19:03 följande:
    Så det var alltså en principfråga för dig. Dvs  du lät hellre din son stanna hemma för att visa skolan vad du tycekr än att själv kontakta ngn av din sons föräldrar och höra om de inte hade några extra skridskor?

Har ni inte far eller morföräldrar som kan ställa upp?
    Om man har så otroligt låg inkomst och pappan inte kan bidra med någonting och inte heller far- eller morföräldrar då förstår jag itne varför man skaffar barn överhuvudtaget. Barn är dyra.
    Man kan ha en stabil ekonomi och god försörjning när man skaffar barn men saker kan hända på vägen. Maken kan dö, barnen kan vara sjuka så man inte kan jobba, man kan själv bli sjuk, utförsäkrad, man kan bli arbetslös, huset kan brinna upp... Livet är inte alltid så enkelt.

Varför skulle man behöva ha ekonomiskt stabila far- och morföräldrar för att få barn? Det är inte säkert de har lust att försörja ännu en omgång barn.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:42:45 följande:
    om du bor i Sverige har du inte kallare vintrar än jag, där jag bor överlever man absolut i tält mitt i vintern. (Vissa bor tom frivilligt i tält under kortare eller längre perioder)

Barn "ska" inte behöva växa upp i tält, men de kan absolut överleva en uppväxt i ett tält (igen: skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard)
    Man överlever inte att bo i tält hela vintern i minusgrader. Speciellt inte om man redan är sjuk och därför inte kan förändra sin situation och påverka sin ekonomi.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)
    1. Begagnade skor som räcker för minusgrader men även funkar på våren, sommaren och hösten samt ska räcka i 5 år? Hittar du såna specialskor för 100 kronor?
    2. Hur ska jag få hem potatisen, löken och pastan och hur ska jag förvara den i tältet vid isen vid skogen där du tycker jag ska bo om jag blir fattig? Hur ska jag kunna fiska upp fisken och förvara bär och svamp?
    3. Ska jag elda med ved i tältet? Hur ska jag torka och förvara veden och hur ska jag såga den i bitar? Vad gör jag om kroppen inte klarar av alla de tunga fysiska momenten som du påstår att "man klarar av"?
    4. En adress är en nödvändighet för att barnen ska gå skola.

Tråden handlar inte om överlevnad utan om fattigdom. Att du anser att människor ska leva vid en sjö, bo i tält och samla ved får stå för dig. Tack och lov har vi aningen bättre lägsta skäliga levnadsnivå i landet och den är ändå inte mycket att hurra för.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:58:56 följande:
    jag bor också i Norra Norrland så temperaturerna imponerar inte på mig ;)

Jag (till skillnad från många här) vet absolut vad fattigdom är!
    Dessutom vet jag vad överlevnad, relativ fattigdom och levnadsstandard är

(och jag vet att många med dig blandar begreppen helt utan urskiljning)
    För rika länder som Sverige talar man istället vanligen om relativ fattigdom.  Fast på officiell svenska kallas det förstås inte fattigdom. Såhär skriver regeringen i budgetpropositionen 2010: “Vad som avses med låg ekonomisk standard är dock inte självklart och utvecklingen beror därför i stor utsträckning på hur gruppen definieras. Det vanligaste sättet är att sätta en inkomstgräns och betrakta alla som hamnar under denna gräns som låginkomsthushåll.”

I budgetpropositionen sätts denna gräns för “låg ekonomisk standard” till 60 procent av medianinkomsten. Att definiera fattigdomsgränsen på det sättet innebär att den kommer att variera med den ekonomiska utvecklingen. När medianinkomsten stiger så kommer även låginkomstgränsen att röra sig uppåt.

Regeringens fattigdomsgräns motsvarar 9 535 kronor i månaden i disponibel inkomst (beräknat på detta). Med denna definition hade enligt regeringen drygt 12 procent av Sveriges befolkning en “låg ekonomisk standard” år 2007. 1991 var motsvarande andel 7,5 procent. Fram till 2006 steg andelen fattiga till ca 10 procent, för att sedan – på ett enda år – göra ett skutt upp till 12,2 procent. Regeringen spår dessutom att andelen har fortsatt att öka under mandatperioden, så att den nu bör ligga på ca 13 procent.
  • Anonym (vakna!)
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:16:09 följande:
    Nej du lånar för din försörjning. Det går nämligen utmärkt att utbilda sig utan lån, just tack vare att utbildningarna är gratis.
    Blir det gratis med litteratur, busskort, exkursion, kopior och levnadskostnader när man studerar?
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (ellie) skrev 2012-03-17 22:24:07 följande:
    Är det inte alla vuxnas ansvar att ta ansvar för sin egen ekonomi? 

TS det finns människor i Sverige som har det sämre ställt ja samtidigt är det upp till varje enskild person/familj att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen ekonomi. Självklart kan det hända saker som gör att ekonomin går åt helvete och att man behöver hjälp och stöd, men i långa loppet så är det ens eget ansvar.
    Många av de som sitter i fattigdomsfällan är människor som haft egen försörjning, som tagit ansvar men som blivit sjuka, förlorat arbete, har separerat och därmed fått helt andra svårigheter att klara sin försörjning som tidigare.

Att bli utförsäkrad, förlora ännu mer inkomst, att utbetalningar dröjer kan sätta sista spiken i kistan ekonomiskt för många.
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Ekonomisk-ersattning-under-pro_GZ11403/
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:28:25 följande:
    1.ja dom är säkerligen inte bekväma (men bekväma skor är ingen förutsättning för överlevnad)

2.Du får bära hem den till fots, odla själv under säsong och förvara den i tältet (fisken tar du upp med metrev och krok (kostar några kronor)

3. ja, du eldar med ved i tältet (de flesta klarar av att samla ihop ved när de måste, ytterst få låter diskbråcket hidra fortsatt överlevnad)

4.skolgång är inte en förutsättning för överlevnad

Tråden handlar helt riktigt inte om överlevnad, men några socialbidragstagare verkar tro det

(ot, men det är intressant att så många verkar sakna grundläggande kunskaper i överlevnad) 
    1. Länka gärna bild från secondhandbutik där jag kan hitta dessa.
    2. Förvara 140 kilo potatis och grönsaker i ett tält i -20-30 grader? Inser du inte hur omöjligt det är?
    3. Man kan inte elda med ved i tält. 
    4. Nej då, vi kan låta vissa dö ut efter sin tid i tältet och deras barn ska sakna möjligheter att skaffa en egen försörjning i framtiden.

Klart man kan överleva, men knappast i ett tält under vinterhalvåret utan specielsovsäck, möjlighet att torka kläder, vintertält osv.
    Jag skulle uppskatta om vi höll oss till ämnet och Röda korsets, eller regeringens definition på fattigdom i Sverige.
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:35:47 följande:
    ja det håler jag oxå med om! 490kr för mig och 370kr för sambon lixom!

öhh jag köper knappt en deo för 17kr på ÖB varje månad lixom!!
    denna månaden blev det toapappersbal för 119kr.
    Du har inte funderat på att tandborste, tandtråd, flour/munsköjl, klippning, tandvård, rakhyvel, hudcreme, smink, tamponger, sårsprit, tops, bomull, plåster, tvätt- och sköljmedel, rengöringsmedel osv ingår?
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:46:36 följande:
    jo,så länge du har råd med det om du blir arbetslös/sjuk!
    Ingen som inte har ett fett sparkonto har råd att köpa hus om man ska tänka så. Vem som helst kan bli sjuk, nekas ersättning eller bli utförsäkrad.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?