• modesto

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:53:41 följande:
    du kan köpa malet vete (jag skrev inte vetemjöl, för det finns förm andra sorter med bättre näringsvärde per krona)

Är ni verkligen såhär hjälplösa??
    Isf förstår jag varför några av er är eller har varit bidragsberoende 

mat behöver inte krångla till det, det SLÄNGS en massa bröd i affärer, som är bara några dagar gammal (övergången best före datum), ingen fel på det. Jag brukar mata änder och FÅ bröd, frågade först själv, nu frågar de MIG om jag vill ha "gamla bullar". Jag äter inte det mesta av det för att jag inte vill gå upp i vikt, men de vill så gärna  ge det till mig för att annars ska de skicka brödet till södra sverige och bränna!!!

jag äter faktiskt bakelser och annat gott på min låga pension, jag brukar titta på halva pris lappar, eller annat som har gått ut eller på väg att gå ut. Man måste veta vad är det för datum idag och man kan hitta fynd i affären som man FÅR, för att datum är övergången, i regel är det fortfarande ingen fel på varan. Det är till de som säger att de svälter, man kan väl svälja sin stolthet och lära sig bli "streetsmart" överlevare om man har låg inkomst och vill ha guldkanten på tillvaron.

• modesto

man kan hitta otroliga fynd i soprummet, jag hittade en skiddjacka som såg ut helt ny och fresh och bra skor, ibland läderskor, med plast på sulan kvar!andra såg ganska dyra ut som jag fortfarande använder, folk ställer saker vid sidan av sopor som de inte vill ha, det gör jag också

• modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:11:45 följande:

precis vi som lever på låga inkomster vi skäms inte för att kola på extrapriser,ha´lva priset osv....
    varför ska man göra det?
    härnere på ica ar den en "pensionärsvagn" som de kalar det där hamnar allt möjligt till halva priset.
    kattsand,färgning till kläder,halstabletter,kattmat,julgodis,påsgodis osv osv...

jag skäms inte det minsta för att rota där!

handlar mycket utav det jag behöver på coops "10kr" avdelning!

jag använder aldrig kattsand, det blir bara mycket skräp av det, jag använder gamla tidningar som jag också tar i soprummet, rena och fina
  • modesto
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 02:31:26 följande:
    man behöver inte äta frukost, lunch middag, kvällsmat för att överleva (frågan gäller det minsta en människa behöver för att överleva),
    men visst går det 
    jag såg en dokumentär om nutida Kina, det verkade vara helt normalt att äta bara en gång om dagen hos normala inte fattiga människor där
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 10:45:38 följande:
    Jag har lev på försörjningsstöd och måste säga att pengarna räckte gott och väl, jag kunde t.o.m lägga undan pengar. 
  • modesto
    Loket skrev 2012-03-18 11:12:26 följande:
    Sist jag kollade låg riksnormen på ca 3600 kr fast den kanske har höjts till 3900 kr efter årsskiftet, läkarbesök och vissa mediciner skall socialen betala för men så är ej alltid fallet speciellt vissa mediciner ersätts ej likaså är det svårt att få ersättning för tandvård även om den är nödvändig.

Vidare är det många som innan de fick gå till socialen hade riktiga jobb och då drog på sig lån i form av csn, vanliga lån osv och dessa betalas givetvis ej av socialen sådana kostnader får man också ha i åtanke när man kläcker ur sig att socialbidragstagare lever så gott på försörjningsstöd.

receptbelagda mediciner betalar  socialen.

csn behöver man inte betala när man går på soc, man söker "nedsättning av årsbelopp" hos csn och betalar 0 om man är under normen eller går på soc. andra lån för onödiga saker, dyra abbonnemang och köpa skit på avbetalning, det är det som gör att pengar inte räcker till

• modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 12:23:09 följande:
    Jag bor inte i en stor stad inte ens i närheten, men det borde ju finnas något alternativ annat än ica.. 
    jag bor i en liten by där det finns bara en konsum och har ingen bil, men det går att leva billigt även med konsum om man är smart
  • modesto
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 12:27:34 följande:
    När det gäller csn-lån som är det som så, om jag inte minns helt fel, att man ska ha levt på försörjningsstöd i minst tre månader innan man kan få anstånd med betalningen.

Det är tre månader som man måste betala för som socialen inte ersätter. Pengar man måste ta från försörjningsstödet för att inte hamna i en skuldfälla med kronfogden och betalningsanmärkningar
    Man gör "ansökan om nedsättning av årsbelopp" så beloppet gället per år, om man missar betala scn 3 månader läggs det obetalda till det hela årsbeloppet och om man hade inkomsten under normen det året betalar man 0 på slutet av året. jag känner en som inte betalat CSN skuld på 2 år men ändå händer ingenting, (alltså han har bara struntat i att betala, förhandlar ingenting) och han är fortfarande inte hos kronofogden och har inga  betalningsanmärkningar.
  • modesto
    Loket skrev 2012-03-18 12:43:02 följande:
    Så du menar att kostnaderna för mat, hyra, el, telefoni osv har stått stilla i 15 år så därför skall alla som nu får socialbidrag leva som kungar trots att kostnaderna i många fall har ökat mycket kraftigt och rent av har mer än fördubblats såsom på vissa matvaror på bara några år?

de lever inte som kungar, kungar och princessor får mycket mer i bidrag, haha.

men det går fortfarande att leva på, men man måste lära sig vara försiktig med pengar. dock är det inte svält, man har allt det nödvändigaste. svenskarna fattar inte hur lyckliga de är för att de har det de har.

I många länder finns inte  något socialskydd alls, är man sjuk eller arbetslös hamnar man och ens barn  på gatan. därför säljer föräldrar sina barn i vissa länder till slaveri och prostitution och får åtminstone lite för sina barn.

Jag tycker att det är rättvist att de som jobbar får mycket mer, det ska löna sig att ha ett jobb. bidragstagare ska inte försöka ha samma nivå som dem. däremot tycker jag synd om de som har lågbetalda jobb(lägre än socialbidrag sammanlagt, hyran och allt) och måste dessutom betala allt som en bidragstagare får ur egen ficka.

• modesto
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 12:27:34 följande:
    När det gäller csn-lån som är det som så, om jag inte minns helt fel, att man ska ha levt på försörjningsstöd i minst tre månader innan man kan få anstånd med betalningen.

Det är tre månader som man måste betala för som socialen inte ersätter. Pengar man måste ta från försörjningsstödet för att inte hamna i en skuldfälla med kronfogden och betalningsanmärkningar
    socialen ersätter inte CSN betalningar, men man slipper betala skulden under tiden när man lever under normen
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?