Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

räknas jag med mina 6.700kr netto efter skatt som fattig?

• Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-17 17:36:37 följande:
    Många som är fattiga har gjort dåliga val i livet. Varför ska vi andra som tagit ansvar för oss själva och våra liv ta ansvar även för dem? 
    jag har verkligen inte gjort några dåliga val i livet.
    jag hade oturen att födas utav en mamma som drack alkohol under graviditen och skadade mig!
    försökte jobba men blev utbränd och fick hjärtmuskelinflammation med mera som höl bokstavligt talat att ta livet utav mig.
    här sitter jag 35år gammal med en sjukpension på 6.700kr efter skatt.
    TROR på på allvar att jag inte VILL jobba???
  • Annette 732
    ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
    Självklart är vissa fattigare än andra, även i Sverige. Men det är ju ganska naturligt att vissa tjänar mer om man inte vill ha det extremt vänster och alla delar på allt. 

För mig handlar fattigdom om något som vi inte har i Sverige. Det handlar inte om att kunna ta en fika, köpa en vinterjacka till ordinarie pris, ta barnen till leklandet osv. En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  
    ett exempel,så får vi se om du kallar detta fattigdem..

inkomst 6.700kr efter skatt med en hyra på 4.000kr
    kvar återstår 2.70kr som ska räcka till mat,kläder,hygien och alt annat man behöver,hade DU kallat det fattigdom ?
    hade DU klarat dig på det??
    *nyfiken*
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:55:11 följande:
    pengar som inte är en förutsättning för överlevnad
    selfish,låt mig fråga dig:

säg att du lyckas skrapa ihop pengar så du kan köpa dig en gammal husvagn och flyta till en tjärn i norrland..

1. vad ska du köpa skor för? eller ska du gå barfota?
    2.mat? visst fiska,men ger kanske inte napp...
    3.värme? även värmeljus kostar. även en tändare om du gör öppen eld ute...och korven du ska grilla över den öppna elden.

pengar behövs varesig man vill eller inte. och föresten,din post? ska din adress vara:
    "någonstans vid njuttjärn"
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 18:00:42 följande:
    du, jag kan säga en hel del om dig.

*du har tillgång till dator
    *du har tid att sitt på fl och debattera
    *du kan läsa och skriva
    *du kan äta varje dag
    *du går i skola
    *du har en säng att sova i
    *du har åtminstone 1 förälder i livet, som har ett eget hem
    *du har tillgång till fri sjukvård
    *du får bidrag från staten  
    etc etc

globalt sett tillhör du det absoluta toppskiktet och förmodligen vet du inte ett smack om hur det är att kämpa för din överlevnad ( i likhet med de flesta av oss)
    reagerade på fri sjukvård..nej det stämmer ju nte.
    ett besök hos läkare kostar 300kr
    en färd med ambulans kostar 150kr här i Göteborg.
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)

ja och VART ifrån får du dessa pengar???
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:44:03 följande:
    sjukvården kostar maximalt 225:- per månad (högkostnadsskydd)
    vad patar du om?

Högkostnadsbelopp

Öppen sjukvård, sjukvårdande behandling och viss tandvård: 900 kronor Läkemedel: 2 200 kronor Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor Sjukresor: 1 400 kronor

detta är alltså avgifter du måste betala INNAN du får ditt frikort!
    det är massor med pengar som folk inte har!!!

källa: http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Hogkostnadsskydd/

• Annette 732

det har blivit högre avgifter nu med,såg att akutbesök på akuten kostar numera 400kr!
    från 300 till 400kr det är STOR höjning!
    va å akuten förra torsdagen,och jag måste ju såklart gå till läkaren även att jag bara har en sjukpension på 6.700kr efter skatt,så det är bara att försöka pressa in dessa 400kr,tur att en granne skjutsade in mig annars hade ju ambulansfärden tillkommit med 150kr (tror inte den har höjts)

källa: http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Stod/Patientavgifter/

• Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 20:03:27 följande:
    Ja det gör du defenitivt om det är hushållets inkomst
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:09:15 följande:
    Bara ett sådant här uttryck får mig att känna att  sk fattiga i Sverige inte är annat än BRATS
    passa din tunga,jag är verkligen ingen BRAT,bara en tjej som föddes sjuk,försökte jobba men blev sjukare och nu är sjukpensionär vid 35års ålder!!! född in i fattigdom tror jag det kallas med ett annat ord...
  • Annette 732

tittade på konsumentverkets ostnader nu...
    de räknar 180kr mobiltelefon/månad,det är ju åt helvete för lågt!
    jag har ett abonnemang som kostar 345kr/månad nu hos tele 2 och de är BILLIGAST på marknaden just nu!
    abonemnaget heter MAXI unlimited..

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?