Helt ledig eller jobba lite under mammaledigheten?
Har nyligen berättat för min chef om att jag ska ha barn i augusti ( är i vecka 19 nu) och vi ska inom kort ha ett nytt möte där vi ska prata om hur länge och hur mycket ledig jag vill vara.
Jag har ett jobb ( på kontor) där jag har möjlighet att vara helt ledig om jag vill, eller där jag skulle kunna jobba någon dag i veckan utan att det är allt för jobbigt, redan ganska tidigt på mammaledigheten.
Jag tänker att jag redan efter några veckor/ månader hemma kanske blir uttråkad och att det då skulle vara skönt med lite annat att tänka på som kanske innebär jobb bara en dag i veckan redan efter 2-3 månader, till största del hemifrån. Sen tänker jag att jag efter redan några månader börjar jobba 2-3 dagar i veckan, med också minst en dag hemifrån.
Jag skulle ändå se mig som mammaledig, men jag skulle ha vissa specifika projekt som jag skulle jobba på, själv. Där inte andra är beroende av att nå mig eller ha möten med mig och jag tänker heller absolut inte att jag ska svara i telefon eller kolla mail de dagar jag inte jobbar.
Men, är jag bara naiv som tänker så här?
Kommer jag vilja fokusera helt på mitt barn när det väl är här?
Är det någon annan som provat att småjobba lite redan tidigt och har några erfarenheter, bra eller dåliga att dela med sig av?
( mitt första barn, som ni säkert förstår :) )