Hjälp mig att sluta hata/frukta mitt barns pappa!
Hej!
För din egen skull, försök att "känna" lite mindre och tänka lite mer. Det är väldigt modernt idag att känslor hela tiden skall få ta mycket plats i alla möjliga sammanhang men ibland mår man bättre av att acceptera en känsla och sedan skjuta bort den.
Nu vet jag inte riktigt vad som hänt i ditt fall men försök vara lite slug och analyserande istället för att "ta åt" dig när mannen är elak. Skriv ner hur du vill ha det och vad som behövs göras för att nå dit. Utlämna allt som har med känslor att göra, skriv inte "försöka få honom att förstå vad jag känner" etc utan mer "ha mål att han skall umgås med barnet 10 timmar i veckan" el liknande.
Sluta också att älta, du har släppt in mannen i ditt liv, han är ditt barns far och du måste ha en relation med honom, så är det och så kommer det alltid att vara. Hur mycket du ältar kommer det ändå aldrig att ändras.
Skriv upp din målbild och arbeta dig systematiskt dit, sluta känn så mycket - hantera det!
Det låter kanske lite hårt men ibland måste man bara glömma och gå vidare... det är himla modernt idag att älta och känna men jag tror att det ibland gör att vi mår mer dåligt än om vi istället börjar respektera att vi har intelligenta hjärnor som kan ta oss ur de flesta obehagliga situationer!
Lycka till!