• Anonym (trött!!)

Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet

I grund och botten är han förbannad över att jag skickade myndigheter efter honom(alltså försäkringskassan) och krävde underhåll. Det är så han beskriver situationen.
    Så i varje disskussion vi har så talar han om underhåll och att det är mitt fel att han är tvungen att betala.

I nuläget skickar jag med, mat, välling, kläder, frukt, blöjor, tvättservetter, leksaker. Allt han kan tänkas behöva och allt vad pappan ber om. Han anser också att jag ska skjutsa fram och tillbaka.

Droppen var när vi pratade umgänge då barnet nu ska börja på dagis. Jag jobbar 7-4, och han undrade när han skulle kunna träffa barnet annat än på helgen. Eftersom han jobbar skift föreslog jag då att han kan hämta barnet på dagis tidigare på dagen och umgås med honom så kommer jag och hämtar när jag slutar jobbet. Men det skulle han inte kunna göra för han betalar minsann underhåll och ska inte behöva åka och hämta barnet.. Då skulle han ha igen underhåll för utgifter. Just nu är han bara så bångstyrig och har varit sen jag krävde underhåll för 4-5 mån sen.

Nu har jag tänkt sätta ner foten för jag är trött på allt detta tjat om pengar.
    Har inte hittat någon "mall" för vem som ska betala vad.

Någon som vet? Skulle vara intressant med lite fakta och inte bara vida spekulationer, något som står svart på vitt.
    Hur mycket ska jag egentligen skicka med hem till pappan?
    Ska jag köra varenda resa fram och tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:31
    Eftersom diskussionen spårade ur och andra kanske söker svar i denna tråd postar jag svaren som jag fått av Försäkringskassan och familjerätten här.

FK Säger:

Fadern kan ej tvinga mig att betala för förnödenheter som barnet behöver hos sin far överhuvudtaget!

Han får göra avdrag om barnet bor hos sig minst fem dagar i sträck. Han får även göra avdrag för enstaka övernattningar om barnet bor hos sig minst sex dagar under en kalendermånad. De dagarna behöver alltså inte vara i sträck.

Och eftersom Pappan bara umgås med barnet några timmar ett par tillfällen i veckan som mest kan han inte enligt försäkringskassan rätt att kräva tillbaka någonting.

Enligt dom så är det då upp till honom att ta kontakt med rätten om han vill ha det på annat sätt. Men han kan inte tvinga mig.

Personligen kommer jag Aldrig lämna mitt barn naken till sin far och säga: Fixa detta nu.

Sunt förnuft och det bästa för barnet kommer jag att tillämpa, jag kommer aldrig att låta våra dispyter gå ut över vårat barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:34
    FR Säger:

Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget.

Rimligtvis delar man på körningar fram och tillbaka.

Kläder är för mig väldigt logiskt att jag skickar med, då de umgås så liten tid.

En tankeställare till alla som sagt att jag ska stå för detta för att jag får utbetalat underhållsstöd!

Säg att jag skickar med allt alla gånger betalar allt och kör fram och tillbaka, Varför ska han då ha rätt att söka tillbaka pengar från försäkringskassan om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad??

Svaret: Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget. och om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad har han rätt till återbetalning för summor han lagt ut!!!

Måste också tilläga att Jag är inte snål. Men blir trött på tjat om vem som ska göra vad och samtal som påminner mig om att ta med våtservetter eller lite makaroner för att de tagit slut..

• Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet
  • Cicek

Jag förstår inte hur han tänker. Först vill han träffa barnet, sen vill han inte för han betalar ändå underhåll? Varför tog han upp det från första början då?? Ta det här via FK, det är det lättaste, då vet ni att det blir rätt. Berätta hur mycket han har barnet så får de bestämma om han kan göra avdrag eller inte. Och för guds skull, sluta skicka med honom en massa saker! Jag är inte helt insatt men tror att sånt som mat, välling, blöjor osv ska han stå för själv. Sen får du t ex skicka med kläder. Men kolla upp med FK så du vet att det blir rätt så har pappan inget att komma med efteråt.

• Anonym (trött!!)
    Cicek skrev 2012-03-14 23:32:14 följande:
    Jag förstår inte hur han tänker. Först vill han träffa barnet, sen vill han inte för han betalar ändå underhåll? Varför tog han upp det från första början då?? Ta det här via FK, det är det lättaste, då vet ni att det blir rätt. Berätta hur mycket han har barnet så får de bestämma om han kan göra avdrag eller inte. Och för guds skull, sluta skicka med honom en massa saker! Jag är inte helt insatt men tror att sånt som mat, välling, blöjor osv ska han stå för själv. Sen får du t ex skicka med kläder. Men kolla upp med FK så du vet att det blir rätt så har pappan inget att komma med efteråt.
    Han tänker att han ska träffa barnet men inte behöva betala en enda krona för någonting, just för att han betalar underhåll.
  • Cicek
    Anonym (trött!!) skrev 2012-03-14 23:36:24 följande:
    Han tänker att han ska träffa barnet men inte behöva betala en enda krona för någonting, just för att han betalar underhåll.
    Och då kan han inte heller hämta barnet..? Varför, för att det kostar bensinpengar som han tycker du ska betala eller? VILL han ens träffa barnet?! För jag skulle resa till andra sidan jordklotet för min son..
  • Anonym (trött!!)
    Cicek skrev 2012-03-14 23:38:40 följande:
    Och då kan han inte heller hämta barnet..? Varför, för att det kostar bensinpengar som han tycker du ska betala eller? VILL han ens träffa barnet?! För jag skulle resa till andra sidan jordklotet för min son..
    han tycker att det kostar bensinpengar. Men det är bara principen han grundar sig på, att jag får underhåll och då ska jag stå för allt. 

Jag skulle göra detsamma för mitt barn. 

Är egentligen inte min grej att tjafsa om pengar och småsaker, men nu får det fan va nog. 
  • Cicek
    Anonym (trött!!) skrev 2012-03-14 23:46:28 följande:
    han tycker att det kostar bensinpengar. Men det är bara principen han grundar sig på, att jag får underhåll och då ska jag stå för allt. 

Jag skulle göra detsamma för mitt barn. 

Är egentligen inte min grej att tjafsa om pengar och småsaker, men nu får det fan va nog. 
    Men ta det via FK då. De får ta det med honom så slipper du bråka om det, och han kan inte komma och säga att du gjort fel. Om han har något att klaga på får han ta det via FK istället.
  • ViVäntarLois

Jag kan inte de exakta reglerna men självklart är det inte meningen att du som får underhållet ska finansiera tiden barnet spenderar med sin pappa! Om ni inte kan lösa det på egen hand så finns ju Familjerätten som ett alternativ, de ska ha koll på vad som är "normalt och rättvist" och kanske har ditt ex lättare för att acceptera villkoren om de kommer från en myndighetsperson? Lycka till!

• Anonym (trött!!)
    ViVäntarLois skrev 2012-03-14 23:52:34 följande:
    Jag kan inte de exakta reglerna men självklart är det inte meningen att du som får underhållet ska finansiera tiden barnet spenderar med sin pappa! Om ni inte kan lösa det på egen hand så finns ju Familjerätten som ett alternativ, de ska ha koll på vad som är "normalt och rättvist" och kanske har ditt ex lättare för att acceptera villkoren om de kommer från en myndighetsperson? Lycka till!
    Cicek skrev 2012-03-14 23:51:50 följande:
    Men ta det via FK då. De får ta det med honom så slipper du bråka om det, och han kan inte komma och säga att du gjort fel. Om han har något att klaga på får han ta det via FK istället.
    Tack, problemet är bara att jag får mycket skit, för att jag "skickar" myndigheter på honom.

Vi var hos familjerätten förut och försökte ta fram ett bra umgänge, men han vägrar gå dit igen. För att jag fick honom att framstå som en oansvarig människa, också det hans ord. Att jag svartmålar  honom inför myndigheter, När jag säger att jag inte får några pengar eller att jag anser att barnet borde träffa honom mer och kontinueligt.

Men det är nog kanske det enda jag kan göra. Kanske be Fk eller Fl att kontakta honom och berätta vad som gäller, Förövrigt träffar han bara barnet några timmar i veckan när det passar honom så jag vet att han inte kan kräva tillbaka underhåll. Men kan han kräva att jag ska stå för precis allt?
  • Anonym

Jag känner en som får underhåll från exmannen han har barnet varannan helg och han bor ca 10 mil från mamman men han får betala resorna och allt annat som behövs under helgen han har även fått köpa kläder som barnet har hos honom. Nu har mamman ensam vårdnad och han bara umgänges rätt, vet inte om det är någon skillnad för det.

• Anonym (trött!!)

puffar

• Anonym

Pappan betalar underhåll: (hur mycket?) 1300?
    Barnbidrag: 1050
    Mamman bör betala: 1300 (samma som pappan)
    = 3650
    Kostar barnet såhär mycket varje månad för dig? kläder, mat, hyra, el, hygien, dagisavgift osv..?

Om inte så kan jag förstå att du får skicka med kläder, blöjor och välling. Men om barnet kostar så mycket i månaden hos dig så bör han ändå stå för det som ska användas hemma hos honom. (förutom kläder då kanske..)

Det där med att hämta på dagis, då är han ju bara löjlig. Man behöver inte vara så petig. Men hur man ska få honom att ändra sig? Tja, jag vet inte.  Antingen skippar du underhållet men då får han också stå för ALLA grejer som behövs under hans umgänge. Dvs, kläder (även ytterkläder) blöjor, välling, hämta och lämna osv. Eller så får du leva med att du har barn med en snåljåp.  

Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet