• Anonym (undrar)

Cysta på äggstockarna

Hej!
    Ni som haft cysta på äggstocken och kanske behövt operera bort eller att den spruckit,
    hur va era symptom på det innan ni fick reda på det ?

Vill gärna veta 

• Svar på tråden Cysta på äggstockarna
  • Anonym

Jag har en cysta nu på vänster äggstock. har inte ens känt av den.. dom såg det när ja fick en blödning och åkte in till akuten, är gravid i vecka 9..

• Theessan

Jag punkterade en för några veckor sen. Den upptäcktes vid ett vul jag fick för att jag hade så ont... Gravid i v 15+2 ( 12 när den punkterades)

• Bellsi91

Jag hade en stor cysta på vänstra äggstock. Fick enorma ÄLsmärtor, och det högg till i äggstocken lite då och då. Den fick op bort för den gav för mycket besvär och den var stor. Har antagligen en till men de avvaktar och ska se om den krymper. Har mensvärkar och äggstockssmärta. Men som sagt, de flesta cystor ger inga symtom

• Anonym (undrar)

Tack för era svar!

Jag undrar bara eftersom jag fick en blödning i 5 dagar, bruna flytningar 19 dar efter mens och mensvärk. Jag har oregelbunden mens pga pco så det kan gå allt mellan 30-50 dagar, så de verkade skumt att den skulle komma nu.  Sen avtog den i 2 dar men har fortfarande mensvärk och känns på höger sida, gör ont och känns som nåt kommer i kläm när jag sitter ner. Detta har aldrig hänt förut. Känns verkligen som mensen ska komma när som helst. 

• Bellsi91

Gör en gynundersökning så kan dem se om där sitter en cysta :) . De försvinner oftast av sig själv så du slipper snart smärtan, om det blir värre kan du ju boka tid (alt åka akut in om det gör fruktansvärt ont etc )!

• Anonym

När dom såg min sa dom att vi ska följa upp och kolla efter 4 veckor igen... men fick en tid för VUL på barnmorskemottagningen eftersom ja är gravid efter 2 veckor.. så ska dit nästa vecka på fredag.. min cysta var ganska stor med så:/

• Anonym (undrar)

Det ska jag göra! :) Tänkte vänta tills på fredag om mensen nu kommer.
    Kan cysta ge blödningar/flytningar och mensvärk?

Jag har inte ont så, men de kan mola lite ibland och g känns ganska mycket när jag kissar, alltså lättar på blåsan, och sitter ner.  

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2012-03-06 21:40:43 följande:
    Det ska jag göra! :) Tänkte vänta tills på fredag om mensen nu kommer.
    Kan cysta ge blödningar/flytningar och mensvärk?

Jag har inte ont så, men de kan mola lite ibland och g känns ganska mycket när jag kissar, alltså lättar på blåsan, och sitter ner.  
    Ja dom sa att det kunde vara min cysta som gjorde så ja blödde... så det antar jag..
  • Bellsi91

Ja cystor kan ge mensvärk :) . Och de kan trycka mot blåsan så därför kan man också ha ett tryck mot den,blir mer kissig etc. men det är bra att du ska kolla upp det! Alltid bra att göra det så man vet vad som är fel :). Jag själv har väldigt ont just nu. Är kissig hela tiden. Och har ont i ena äggstocken, även molande smärta i andra. Men gyn sa att det är vanliga cystor, som ska försvinna efter en månad ungefär. Men man bör hålla koll på dem, om de växer etc! :)

• Anonym (undrar)

Kissnödig känner jag inte av faktiskt

Bellsi91 skrev 2012-03-06 22:09:08 följande:
    Ja cystor kan ge mensvärk :) . Och de kan trycka mot blåsan så därför kan man också ha ett tryck mot den,blir mer kissig etc. men det är bra att du ska kolla upp det! Alltid bra att göra det så man vet vad som är fel :). Jag själv har väldigt ont just nu. Är kissig hela tiden. Och har ont i ena äggstocken, även molande smärta i andra. Men gyn sa att det är vanliga cystor, som ska försvinna efter en månad ungefär. Men man bör hålla koll på dem, om de växer etc! :)
    Att jag blir kissnödig känner jag inte av faktiskt. Ja fan man blir orolig :(
    Ojj, gud va jobbigt. Hur länge har du haft den nu om jag får fråga?  

Och kan mensen hoppa över bara för att man har en cysta som håller på såhär? 

Just det, jag har pco också, har det någon mer betydelse/farligare? 

Så tacksam för dina svar! :D 
Svar på tråden Cysta på äggstockarna