• Jezss

Är min dotter tidig eller är dom sena?

Min dotter är nu 13 månader. Hon kan säga ca 15 ord och förstår minst dubbelt så många. När jag säger att det är god natt går hon o pussar sin pappa och går mot trappan, jag öppnar grinden och hon går upp (klättrar) går in i sitt rum o lägger sig i sängen. Kan bygga torn med ca 6-7 klossar. Stänger skåp när jag säger till, kastar skräp och lämnar saker där hon tog dem ifrån. Klappar händer när man säger bravo, pussas o kramas när man ber henne o listan fortsätter. Min fråga är då beter sig 13 månaders såhär? Blir dem stora så snabbt? Känner 2 barn till, den ena är 1 dag äldre och den andre 1 vecka yngre. Båda kan sägs två-tre ord. Då är min fråga. Är dem sena i sin utveckling? Eller ligger min dotter så mycket före i sin? Ser man dem tillsammans kan man tro att de skiljer månader emellan dem.

• Svar på tråden Är min dotter tidig eller är dom sena?
  • HEARM

dom kanske är sena och din dotter tidig. VAD spelar det för roll?

• HEARM

men ja din dotter är tidig :) Det är "kul" att jämföra men ibland måste man ställa sig frågan vad spelar det för roll :)

• Jezss

Aldrig påstått att de spelar någon roll. Klart man undrar hur de ligger till då det skiljer så mycket emellan dem.

HEARM skrev 2012-02-28 21:14:06 följande:
    dom kanske är sena och din dotter tidig. VAD spelar det för roll?

• riverA

Låter som om din dotter är tidig. Men de är ju så olika från barn till barn. Våran son var precis likadan i den åldern =) Han lärde sig dock krypa sent, ca 10 månader och gick när han var 1 år och 1 månad, men har varit tidig med att prata, förstå m.m. Har haft jämnåriga kompisar som gick tidigt men fortfarande pratar fåordigt.

Ett annat exempel är min sambo och hans bror. Sambon lärde sig gå vid samma tidpunkt som sonen, 1 år och 1 månad. Hans bror däremot lärde sig gå vid 8 månader. Men de min sambo kunde säga vid 1 års ålder kunde hans bror knappt säga vid 2 års ålder. Så de är väligt olika.

Ska bli spännande och se hur våran dotter (nu 4 veckor) utvecklar sitt tal och när. Har ju dokumenterat de mesta från sonen =)   

• LL 2

Låter som om du beskrev min 13 månaders, mina två två stora var lika tidiga/sena /normala de också....

• Jezss

Ja det är verkligen så olika från barn till barn. Jag som bara känner två andra vet ju inte hur mycket de ska kunna vid denna ålder. Men det känns som att det sa bara poff och så blev dottern så stor. Haha ja det är sjukt det där. Min syster dotter ( hon som va en vecka yngre ) var jätte snabb med täbder osv. Min dotter har bara 4 än så länge. Som sagt de är så olika :)

riverA skrev 2012-02-28 21:17:34 följande:
    Låter som om din dotter är tidig. Men de är ju så olika från barn till barn. Våran son var precis likadan i den åldern =) Han lärde sig dock krypa sent, ca 10 månader och gick när han var 1 år och 1 månad, men har varit tidig med att prata, förstå m.m. Har haft jämnåriga kompisar som gick tidigt men fortfarande pratar fåordigt.

Ett annat exempel är min sambo och hans bror. Sambon lärde sig gå vid samma tidpunkt som sonen, 1 år och 1 månad. Hans bror däremot lärde sig gå vid 8 månader. Men de min sambo kunde säga vid 1 års ålder kunde hans bror knappt säga vid 2 års ålder. Så de är väligt olika.

Ska bli spännande och se hur våran dotter (nu 4 veckor) utvecklar sitt tal och när. Har ju dokumenterat de mesta från sonen =)   

• skogsvitter

De är inte sena i sin utveckling, tvärtom fullt normala.

Din dotter är inte heller osedvanligt tidig i sin utveckling utan helt vanlig och det finns tonvis av barn som kan det din dotter kan, i exakt samma ålder.

Det skiljer några få ynka dagar mellan barnen!! Normalvariationerna är gigantiska i just den här åldern och att tro att du kan mäta så exakt som på några dagar fungerar naturligtvis inte alls. Det jämnar ut sig.

Och nej, det spelar faktiskt inte ens minsta lilla roll. Alla barn är helt enkelt olika, då alla barn fokuserar på olika intresseområden och utvecklar olika förmågor vid olika tidpunkter. Det finns alltså ingen definition för tidig och sen när det rör sig om så här små skillnader (ja för det är faktiskt små skillnader, det finns barn som sticker ut oerhört mycket mer än så, åt båda håll).

• Jezss

Som sagt de har ingen betydelse om hon e tidig o dom sena eller on de nu skulle vara tvärt om. Jag skrev här av ren nyfikenhet. Så du kan ta din dryga attityd någon annanstans för här behövs den absolut inte.

skogsvitter skrev 2012-02-28 21:25:19 följande:
    De är inte sena i sin utveckling, tvärtom fullt normala.

Din dotter är inte heller osedvanligt tidig i sin utveckling utan helt vanlig och det finns tonvis av barn som kan det din dotter kan, i exakt samma ålder.

Det skiljer några få ynka dagar mellan barnen!! Normalvariationerna är gigantiska i just den här åldern och att tro att du kan mäta så exakt som på några dagar fungerar naturligtvis inte alls. Det jämnar ut sig.

Och nej, det spelar faktiskt inte ens minsta lilla roll. Alla barn är helt enkelt olika, då alla barn fokuserar på olika intresseområden och utvecklar olika förmågor vid olika tidpunkter. Det finns alltså ingen definition för tidig och sen när det rör sig om så här små skillnader (ja för det är faktiskt små skillnader, det finns barn som sticker ut oerhört mycket mer än så, åt båda håll).

Svar på tråden Är min dotter tidig eller är dom sena?