Inlägg från: Makimaki |Visa alla inlägg
  • Makimaki

Dagis drar in på maten

Hej hej
    Idag när jag lämnade mitt barn på dagis så möttes jag av deras kock som berättade att den nya chefen har dragit in på matbudgeten.

För det fösta så var en av enledningarna till att mitt barn började på dagiset att de hade så bra mat, egen kock som lagade och serverade jättenyttig, god och färsk mat, nybakat bröd varje dag, mycket varierande grönsaker, fisk och massor med tillbehör.

Men nu har den nya chefen dragit in på allt. Dom får numera bara morötter som sallad, och ibland är det bara vitkål. Hon har dessutom slutat köpa in paprika helt och hållet för att det är för dyrt. Färskt bröd är det inget snack om längre, för att hon har slutat köpa tillräckligt med mjöl. Till mellanmål får dom nu knäckebröd med leverpastej, en frukt och vatten. Dessutom har hon minskat drastiskt med mjölk och ägg.

Det är en privat förskola och jag tänker prata med några föräldrar, men vet ni om det finns något mer vi kan göra förutom att bara prata med chefen? Finns det någon högre instans som skulle kunna hjälpa oss?

• Svar på tråden Dagis drar in på maten
  • Makimaki
    hellokill3r skrev 2012-02-28 10:09:53 följande:
    Så länge varje måltid följer tallriksmodellen och har rätt näringsinnehåll finns inget att göra.
    Oj det hopasjag verkligen inte... men i så fall skulle jag byta dagis faktiskt det är inte ok mat.. vet inte så pass mkt om det följer talriksmodellen men det jag vet gillar jag inte..
  • Makimaki
    Thursday skrev 2012-02-28 10:30:52 följande:
    Jag förstår verkligen att du är besviken, men sett ur "nyttighetssynpunkt" så är ju t.ex. morötter och vitkål bland de nyttigaste grönsaker man kan äta så här års. En knäckemacka och en frukt är ju ett helt okej mellanmål hälsomässigt, även om det ju inte är lika festligt som hembakat bröd med ost och paprika. Tror knappast att det finns någon "instans" som kommer att slå ner på ert dagis för att barnen får tråkigare mat, så länge den är näringsriktig.
    Det är inte bara tråkigare mat, det är faktiskt mindre nyttigt även om det är lite morötter här och var...Det är så pass illa att kocken funderar på att sluta där, hon är utbildad nutricionist och hon tycker att den nya maten inte är okej. Visst morötter och kål är nyttiga men det är fan inte nyttigt att bara äta det, faktiskt så är det nyttigare att äta varierat!  

Det är nämligen så att denna dagis har en bra budget och varför chefen gör så kan man ju bara fråga sig (eller så är det ganska uppenbart...)
  • Makimaki

Och precis som jag sa så började mitt barn på denna dagis för att dom hade så bra mat, det tycker jag är jättejätteviktigt, dom äter ju bara en måltid hemma - middag. När dom drar in på maten tror jag knappast att något annat blir bättre...

• Makimaki

Idag när jag lämnade min dotter så tittade jag på nästa veckas meny...  På bara en vecka så har de fått plats med fiskpinnar den ena dagen, grillkorv den andra och tacos den tredje. Detta är INTE okej!

Svar på tråden Dagis drar in på maten