Inlägg från: Paisley |Visa alla inlägg
  • Paisley

mina snart 11 månaders är jätte sena i utvecklingen. Hjälp behöver stöd.

Hur har det gått TS? Hur är det med pojkarna idag?

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Ja det är klart att ni ska göra något. Undrar varför ni inte blivit remitterade till habiliteringen, det kan ni garanterat bli ni går till BVC läkaren, för det här är ju en utvecklingsförsening. Testade inte barnpsykologen barnen?

På min son gjorde de en utvecklingsskala. Han är bara 6 månader sen i utvecklingen, och ändå säger läkarna att det med största sannolikhet är något permanent.

Jag tycker inte om uttrycket att se tiden an, känns som att man bara förlorar en massa tid. Det är ju bra att ni fått remiss till neurolog. Det är ju bra om de kan göra tester som tex EEG, magnetröntgen, microarray (kromosomtest) och kanske metabolisk screening. I det här fallet när man är så pass sen så är det bra att kolla upp allt. Men habiliteringen kan i alla fall hjälpa till med träning.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Love83 skrev 2012-06-29 16:22:56 följande:
    Hej jo psykologen kände på dem och gjorde väl olika tester när hon var här hon meade väl på att de var som en 7månaders ungefär i utv.

Psykologen  skrev en remiss till läkaren ang habilitering men det är först när jag kommer till läkaren han kan skicka yttreligare remiss men eftersom även hon skrivit skulle de gå snabbare att få komma intill.

Det pratades på EEG test men det har inte gjorts ännu de vill börja utesluta öron, ögon mm innan de gick vidare med de testerna du nämner ovan. Jag hoppas ju att vi får mer svar nu när vi ska till läkaren nästa gång.

har ni fått diagnos? hur gamalt är ert barn? och hur är han? vad kan han?       
    Han är 18 månader, han är inte direkt sen i den motoriska utvecklingen, han kan gå inomhus men har dålig balans. Men han är sen i det övriga, han har autismsymptom så antagligen beror det på det. Men vi har aldrig gjort någon röntgen eller screening så jag vet inte. Jag tror i alla fall att han har autism och inte är utvecklingsstörd, men man vet ju inte. Hörsel och syn har vi kollat, det gör de alltid först.
    Hans motoriska utveckling var lite underlig. Han satt tex upp vid 8 månader men vände inte runt förrän vid 11 månader.

Hoppas ni får svar på vad det är eller inte är så att ni kan få rätt hjälp! 
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden mina snart 11 månaders är jätte sena i utvecklingen. Hjälp behöver stöd.