Någon mer som har barn runt 4 år som är sen i språkutvecklingen?
Känner att jag behöver lite uppmuntran, sonen är 4 år och är sen i språkutvecklingen. Vi går hos logoped men då hans personlighet är av den blyga arten har det inte gett något då han vägrat öppna munnen där. Nu verkar det iof som att det börjat lossna. På dagis får han ingen vidare hjälp. Specialpedagogen kartlagde honom i 9 mån!!!! för att sedan gå på föräldraledighet, den nya som kom verkar iof rätt bra, men han har sagt till logopeden att personalen på dagis verkar lata och inte så engagerade. Samtidigt hör jag andra förskolor i samma stadedel där man tagit in resursperson några timmar varje dag för att vara med barnet som är sen i sitt språk.
Det tråkiga i det hela är att han knappt har några kompisar, en del barn säger till och med i lekparken att de inte vill leka med honom för att de inte förstår vad han säger eller tycker han pratar bebisspråk. Nu har han börjat göra sig förstådd lite men han får inte ihop långa meningar och han kan inte berätta saker utan man får hjälpa honom att göra korta meningar.
Nu har jag begärt möte med specialpedagogen och personal från dagis. Vad kan man egentligen förvänta sig att förskolan kan göra för honom? Kommer han komma ikapp sina jämnåriga tills han börjar skolan? Han är anmäld till en språkgrupp via logopeden, men den blir nog inte av förrän tills hösten.
Nån som har barn i samma situation eller har varit där, berätta gärna vad förskolan och logopeden gjort och när de börjat prata någorlunda begripligt.