• LaYa01

Folk som inte förstår...

Jag är då adopterad från Indien och jag är så trött på folk som inte förstår. Nu kanske en del kommer tycka att jag är störd och korkad, men fine, gör det då! Men jag måste bara få skriva av mig i det här ämnet.

Jag har inget emot mitt utseende, men däremot stör jag mig  så mycket på att det ska betyda så mycket för andra.
    Vardagsrasism tror jag de flesta av oss adopterade mött... och det är förjävligt! Förjäligt att folk ber en åka hem när man redan är hemma.

Men det som gör mig ledsen är att många tror att jag är en flykting eller liknande. (OBS; detär inget fel i det) men jag kan känna att det är jobbigt att varje gång förklara att jag är adopterad och att jag faktiskt talar flytande Svenska. En del kollar till och med snett på mig när jag säger att jag är adopterad.

JAg har också fått höra saker som "Var är din slöja" och så vidare av killar som har ursprung från muslimska länder. Inget emot dem, de kan vara riktigt trevliga. Men det finns även otrevliga typer (stolpskott finns överallt) och de är just dessa som håller på.

Har även blivit förföljd ute på stan och så. Jag blir så rädd! JAg tycker det är riktigt obehagligt att gå ensam. Släktingarna ber mig komma och hälsa på, men de vägrar köra och hämta mig utan jag får snällt promenera  dit om jag ska komma. Det gör att jag inte kommer så ofta eftersom det är kvällstid och vintertid är det ju mörkt tidigt så jag vill helst inte trampa ensam i mörker.
    Värst är det ju när jag ska gå tillbaka!
  • Svar på tråden Folk som inte förstår...
  • Exoplanet

Har du någon kontakt med föreningar för adopterade eller någon samtalskontakt som är insatt i din situation?
    Jag vet förstås inte hur det är men har många vänner som är adopterade och får uppleva det du beskriver. Jag tror att det skulle vara bra för dig att få dela dina erfarenheter med dem som verkligen förstår. Har du besökt MIAs (myndigheten för internationell adoptions) hemsida?

www.mia.eu

Här är också en bok om samtal med vuxna adopterade.

books.google.se/books/about/Samtal_med_vuxna_adopterade.html&redir_esc=y

Ta hand om dig och låt ingen trycka ner dig!

(Indien är för övrigt inte alls ett dåligt land. Det finns mycket intressant kultur, forskning och många intressanta personligheter från Indien. Just saying )

• LaYa01
    Exoplanet skrev 2012-03-05 23:46:44 följande:
    Har du någon kontakt med föreningar för adopterade eller någon samtalskontakt som är insatt i din situation?
    Jag vet förstås inte hur det är men har många vänner som är adopterade och får uppleva det du beskriver. Jag tror att det skulle vara bra för dig att få dela dina erfarenheter med dem som verkligen förstår. Har du besökt MIAs (myndigheten för internationell adoptions) hemsida?

www.mia.eu

Här är också en bok om samtal med vuxna adopterade.

books.google.se/books/about/Samtal_med_vuxna_...

Ta hand om dig och låt ingen trycka ner dig!

(Indien är för övrigt inte alls ett dåligt land. Det finns mycket intressant kultur, forskning och många intressanta personligheter från Indien. Just saying )
    Jag har massor med adoptivkontakter. Men det har ingen betydelse. Jag hatar fortfarande att jag är indisk.
  • Lotus73
    LaYa01 skrev 2012-03-05 23:27:58 följande:
    Jag vet! Indien är ett dåligt land. Jag hatar verkligen att vara därifrån ,skäms över att jag föddes i det landet. Fy!
    Nä men lägg ner det där! 
  • Den vita staden
    Lotus73 skrev 2012-03-06 17:42:18 följande:
    Nä men lägg ner det där! 
    Är nog lättare sagt än gjort

LaYa01 - Inboxa mig gärna om du känner att du vill skriva av dig.
    Jag är ÖVERTYGAD om att män och kvinnor är olika. Jag <3 de olikheterna.
  • Lotus73
    Den vita staden skrev 2012-03-06 19:17:59 följande:
    Är nog lättare sagt än gjort
    Börjar fundera om det är troll som går i tråden. ...

• Den vita staden
    Lotus73 skrev 2012-03-06 19:31:01 följande:
    Har mått tillräckligt dåligt själv för att inte ropa det i första taget..
  • VNmamma
    ElixF skrev 2012-03-06 20:23:14 följande:
    Människor från Indien är så vackra :)
    Jag förstår att du vill väl. Men jag tycker positiva generaliseringar är lika illa som negativa.

LaYa01,
    ledsamt att du känner så för det land du är född. Jag tycker förstås inte att adopterade måste älska sina födelseländer. Men jag hoppas att du en dag inte längre skäms för ditt ursprung.
  • Ulrikak

Tråkigt att höra allt du fått utstå! Det ska ingen behöva! Har inte läst hela tråden här så det kanske redan framkommit.. Men var i Sverige bor du? Jag skulle kunna tänka mig att storstäderna är lite mer "toleranta"? Jag är nämligen själv adopterad (med icke svenskt utseende) och har aldrig upplevt det du beskriver. Endast lite rasism men det har verkligen varit få gånger! Men det betyder ju inte att det är okej! Förr brukade jag bli ledsen nu blir jag mest irriterad... Stor kram till dig! Kom ihåg du är viktig och hör hemma här precis lika mycket som resten av Sveriges befolkning!

• Den vita staden
    Ulrikak skrev 2012-03-06 23:59:47 följande:
    Tråkigt att höra allt du fått utstå! Det ska ingen behöva! Har inte läst hela tråden här så det kanske redan framkommit.. Men var i Sverige bor du? Jag skulle kunna tänka mig att storstäderna är lite mer "toleranta"? Jag är nämligen själv adopterad (med icke svenskt utseende) och har aldrig upplevt det du beskriver. Endast lite rasism men det har verkligen varit få gånger! Men det betyder ju inte att det är okej! Förr brukade jag bli ledsen nu blir jag mest irriterad... Stor kram till dig! Kom ihåg du är viktig och hör hemma här precis lika mycket som resten av Sveriges befolkning!
    Delar din erfarenhet av att en storstad som i mitt fall Gbg, var betydligt lättare att smälta in i (i jmf med den västsvenska håla jag bor i nu). Rekommenderar den som kan att flytta till större orter. Synd bara att det ska behövas .
  • Ulrikak
    Den vita staden skrev 2012-03-07 00:12:04 följande:
    Delar din erfarenhet av att en storstad som i mitt fall Gbg, var betydligt lättare att smälta in i (i jmf med den västsvenska håla jag bor i nu). Rekommenderar den som kan att flytta till större orter. Synd bara att det ska behövas .
    Jag håller med dig, verkligen synd att det ska behövas! Men what to do liksom? Rynkar på näsan
    Det är väl antingen "acceptera" läget som det är och bo kvar, flytta eller ändra en hel bys, stad, hålas attityd (vet ju inte var TS bor hehe) Förresten tycker jag att människor från indien är jätte vackra, och jag vet många som skulle hålla med mig! Men det hör ju inte till saken!
    Läste något du skrev innan TS "hellre aboterad eller gatubarn"... Blir så ledsen när du säger så! Du är värd allt, kom ihåg det! Du ska inte låta några idioter vinna över din lycka, är de verkligen värda det?!?  Jag tål frågor och nyfikenhet men det är skillnad på fråga och fråga. När jag får dumma kommentarer så tycker jag bara synd om dom för dessa människor vet inte bättre! När jag får rasistiska kommentarer brukar jag tycka ännu mer synd om dom för vad får dessa människor ut av att skrika "jävla svartskalle"efter en på stan, mer än max 5 minuters känsla av överlägsenhet? När 5 minuter har gått måste dom hitta nästa "offer" att hoppa på osv osv!
  • LaYa01
    Lotus73 skrev 2012-03-06 19:31:01 följande:
    Jag tolkar den meningen som: Mår du dåligt så är du ett troll. Right?
    ElixF skrev 2012-03-06 20:23:14 följande:
    Människor från Indien är så vackra :)
    Kul att någon tycker det!
    VNmamma skrev 2012-03-06 20:40:11 följande:
    Jag förstår att du vill väl. Men jag tycker positiva generaliseringar är lika illa som negativa.

LaYa01,
    ledsamt att du känner så för det land du är född. Jag tycker förstås inte att adopterade måste älska sina födelseländer. Men jag hoppas att du en dag inte längre skäms för ditt ursprung.
    Jag kommer nog aldrig sluta skämmas... iallafall inte inom Sveriges gränser.
    Ulrikak skrev 2012-03-06 23:59:47 följande:
    Nej, rasism är inte okej alls. Men mot mig är det tydligen okej. Jag längtar tills jag får lämna Sveriges land.
    Den vita staden skrev 2012-03-07 00:12:04 följande:
    Hade tänkt flytta till storstad senare i livet. Inte fan att jag ska stanna här inte.
    Ulrikak skrev 2012-03-07 14:57:24 följande:
    Jag håller med dig, verkligen synd att det ska behövas! Men what to do liksom? Rynkar på näsan
    Det är väl antingen "acceptera" läget som det är och bo kvar, flytta eller ändra en hel bys, stad, hålas attityd (vet ju inte var TS bor hehe) Förresten tycker jag att människor från indien är jätte vackra, och jag vet många som skulle hålla med mig! Men det hör ju inte till saken!
    Läste något du skrev innan TS "hellre aboterad eller gatubarn"... Blir så ledsen när du säger så! Du är värd allt, kom ihåg det! Du ska inte låta några idioter vinna över din lycka, är de verkligen värda det?!?  Jag tål frågor och nyfikenhet men det är skillnad på fråga och fråga. När jag får dumma kommentarer så tycker jag bara synd om dom för dessa människor vet inte bättre! När jag får rasistiska kommentarer brukar jag tycka ännu mer synd om dom för vad får dessa människor ut av att skrika "jävla svartskalle"efter en på stan, mer än max 5 minuters känsla av överlägsenhet? När 5 minuter har gått måste dom hitta nästa "offer" att hoppa på osv osv!
    Jag tål också nyfikenhet. Det är okej att fråga mig "Varför är du så brun"men det är inte okej att srkika "neger" åt mig.
    Den dagen jag får lämna Sverige helt, det är en lyckodag.
  • Lotus73
    LaYa01 skrev 2012-03-07 17:14:47 följande:
    Jag tolkar den meningen som: Mår du dåligt så är du ett troll. Right?
    Nej. Jag menade såna här troll: sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

För mig är det obegripligt att du väljer att missförstå mitt inlägg #39 så totalt. Därför började jag undra om det gick "troll" i tråden. 
  • LaYa01
    Lotus73 skrev 2012-03-07 18:56:39 följande:
    Nej. Jag menade såna här troll: sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

För mig är det obegripligt att du väljer att missförstå mitt inlägg #39 så totalt. Därför började jag undra om det gick "troll" i tråden. 
    Jag vet vad troll är för något. så jag missförstod dig inte.
  • Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-03-07 17:14:47 följande:
    Nej, rasism är inte okej alls. Men mot mig är det tydligen okej. Jag längtar tills jag får lämna Sveriges land.

Hade tänkt flytta till storstad senare i livet. Inte fan att jag ska stanna här inte.

Jag tål också nyfikenhet. Det är okej att fråga mig "Varför är du så brun"men det är inte okej att srkika "neger" åt mig.
    Den dagen jag får lämna Sverige helt, det är en lyckodag.
    Nej, rasism är aldrig ok. inte ens mot oss adopterade.
    Vi har också planer på att lämna Sverige så småningom, om inte helt och hållet så iaf större delen av året, och då för mitt ursprungslands skull och för att komma nära min biologiska släkt som jag känner enorm gemenskap med.

Hade stannat I Gbg om inte ett oförutsett alldeles för tidigt dödsfall inträffat så att jag kände mig tvungen att flytta. Allt råder man ju inte över.

Det där med brun skulle ju lätt kunna komma från barn o. är ju eg. mer gulligt än elakt, önskar jag hade en lösning på problemen de andra måste ha.. men tyvärr ..
    Ulrikak skrev 2012-03-07 14:57:24 följande:
    Det är väl antingen "acceptera" läget som det är och bo kvar, flytta eller ändra en hel bys, stad, hålas attityd (vet ju inte var TS bor hehe)
    Den enda man med säkerhet kan ändra på är sig själv o. sin bostadsort i det fallet. Inte andras inställning, men håller med om att det är förfärligt att tvingas till fler uppbrott o. flyttande i livet pga. #&%$#!! idioter..
    Ännu värre iom att mer än en kan ha problem med separationer med.
  • LaYa01
    Den vita staden skrev 2012-03-07 19:46:59 följande:
    Nej, rasism är aldrig ok. inte ens mot oss adopterade.
    Vi har också planer på att lämna Sverige så småningom, om inte helt och hållet så iaf större delen av året, och då för mitt ursprungslands skull och för att komma nära min biologiska släkt som jag känner enorm gemenskap med.

Hade stannat I Gbg om inte ett oförutsett alldeles för tidigt dödsfall inträffat så att jag kände mig tvungen att flytta. Allt råder man ju inte över.

Det där med brun skulle ju lätt kunna komma från barn o. är ju eg. mer gulligt än elakt, önskar jag hade en lösning på problemen de andra måste ha.. men tyvärr ..

Den enda man med säkerhet kan ändra på är sig själv o. sin bostadsort i det fallet. Inte andras inställning, men håller med om att det är förfärligt att tvingas till fler uppbrott o. flyttande i livet pga. #&%$#!! idioter..
    Ännu värre iom att mer än en kan ha problem med separationer med.
    Jo, angående "varför är du så brun" kommer från barn och det tar jag inte illa upp, men däremot "neger" som jag skrev.
    Klart jag bara kan ä'ndra mig själv, men tycker det är förjävligt att andra ska tycka illa om mig p.g.a. falska rykten eller hudfärg...
  • inväntande

Jag utgår från att folk är ärliga så jag tror inte alls på nå "troll". Mår du dåligt så mår du, ingen annan än du är ju du!

Jag hoppas ändå att det någon dag kommer ett lju i horisonten och att backen upp börjar plana ut.

Utan att verka vara  allt för amatörpsykologig så "växt värk i själen gör ont."

http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/ja-visst-gor-det-ont.shtml

God natt och kram!   

• inväntande

Gör ett innlägg för att få tillbaks som favorti tråd har lyckats radera alla mina trådar.

• Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-03-07 19:57:58 följande:
    Jo, angående "varför är du så brun" kommer från barn och det tar jag inte illa upp, men däremot "neger" som jag skrev.
    Klart jag bara kan ä'ndra mig själv, men tycker det är förjävligt att andra ska tycka illa om mig p.g.a. falska rykten eller hudfärg...
    Nej N-ordet är hemskt att höra, man blir ledsen då, jag vet(för min del beror det på mitt hår).
    Falska rykten.. usch låter verkligen som att du skulle behöva ett miljöombyte o. börja på nytt någon annanstans.
    *Kram*
  • LaYa01

Tack vänner!

Jag tänker så ofta på hur det skulle kunna bli om jag lämnade landet. Jagmår så bra när jag reser iväg, jag är den jag alltid vill vara utomlands.

Svar på tråden Folk som inte förstår...