• LaYa01

Folk som inte förstår...

Jag är då adopterad från Indien och jag är så trött på folk som inte förstår. Nu kanske en del kommer tycka att jag är störd och korkad, men fine, gör det då! Men jag måste bara få skriva av mig i det här ämnet.

Jag har inget emot mitt utseende, men däremot stör jag mig  så mycket på att det ska betyda så mycket för andra.
    Vardagsrasism tror jag de flesta av oss adopterade mött... och det är förjävligt! Förjäligt att folk ber en åka hem när man redan är hemma.

Men det som gör mig ledsen är att många tror att jag är en flykting eller liknande. (OBS; detär inget fel i det) men jag kan känna att det är jobbigt att varje gång förklara att jag är adopterad och att jag faktiskt talar flytande Svenska. En del kollar till och med snett på mig när jag säger att jag är adopterad.

JAg har också fått höra saker som "Var är din slöja" och så vidare av killar som har ursprung från muslimska länder. Inget emot dem, de kan vara riktigt trevliga. Men det finns även otrevliga typer (stolpskott finns överallt) och de är just dessa som håller på.

Har även blivit förföljd ute på stan och så. Jag blir så rädd! JAg tycker det är riktigt obehagligt att gå ensam. Släktingarna ber mig komma och hälsa på, men de vägrar köra och hämta mig utan jag får snällt promenera  dit om jag ska komma. Det gör att jag inte kommer så ofta eftersom det är kvällstid och vintertid är det ju mörkt tidigt så jag vill helst inte trampa ensam i mörker.
    Värst är det ju när jag ska gå tillbaka!
  • Svar på tråden Folk som inte förstår...
  • Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-02-28 13:11:09 följande:
    Jag bara failar i allt Lets pass away
    *Kram* .. du verkar behöva en..
    Jag är ÖVERTYGAD om att män och kvinnor är olika. Jag <3 de olikheterna.
  • LaYa01
    Den vita staden skrev 2012-02-28 18:58:07 följande:
    *Kram* .. du verkar behöva en..
    Men det är precis jag gör. Världen vore bättre utan mig.
  • Loriyana

Jag är inte förvånad. Svenskar är det mest otoleranta folket jag någonsin skådat. Själv räknas jag som svensk, jag föddes i Sverige, jag växte upp i Sverige...men eftersom min mor är från Irland så har jag engelska som modersmål och jag bryter något när jag pratar svenska har resulterat i år av mobbning och utanförskap. Kan bara tänka mig hur det är att vara adopterad!

• LaYa01
    Loriyana skrev 2012-02-28 19:05:07 följande:
    Jag är inte förvånad. Svenskar är det mest otoleranta folket jag någonsin skådat. Själv räknas jag som svensk, jag föddes i Sverige, jag växte upp i Sverige...men eftersom min mor är från Irland så har jag engelska som modersmål och jag bryter något när jag pratar svenska har resulterat i år av mobbning och utanförskap. Kan bara tänka mig hur det är att vara adopterad!
    JAg vill också ha engelska som modersmål. Det är förjävligt att man ska bli mobbad för den man är. Fyfan!
    Om alla föräldrar kunde lära sina barn att acceptera andra så  skulle skolan vara en bättre plats.
  • inväntande

Hm du verkar vara på en tung plats i dit liv just nu men jag hoppas jag kan skicka "kramar/energi" via nätet!!

• LaYa01
    inväntande skrev 2012-02-28 21:59:03 följande:

Hm du verkar vara på en tung plats i dit liv just nu men jag hoppas jag kan skicka "kramar/energi" via nätet!!

Tusen tack! Har hamnat i en s.k. ond cirkel
  • Den vita staden

Har tänkt på dig, hur är det idag?

Jag är ÖVERTYGAD om att män och kvinnor är olika. Jag <3 de olikheterna.
  • Gammtant

Jag kan inte förstå direkt då jag inte är adopterad. Två av mina bästa vänner som barn var adopterade från Indien. De hade det för det mesta bra, men söm äldre så började kvinnan känna utanförskap och det slutade inte så bra. Tror inte att folk förstår hur det kan vara även om adopterade säkert "vet" att de på många sätt haft det bättre här än som fattiga i Indien kanske utan föräldrar. jag säger det jag önskar att jag sagt till henne. jag hoppas att du kan söka någon att prata med som jobbar med adopterades situation, någon som verkligen kan förstå! Hon hade verkligen behövt det i tid.

Önskar jag bara kunde säga till dig att vad andra säger inte ska betyda ett skit egentligen, men så lätt är det ju inte.

• Lotus73

Vad tråkigt att läsa LaYa01! 

Jag tror att fördomar och trångsynthet finns överallt. Titta bara på hur det ser ut i Indien.... Där man har ett rätt hemskt  kastsystem och där vita och ljushyade människor anses mer värda än de mest mörkhyade. Titta på människors syn på romer, araber, judar och afrikaner. Över hela världen är de ofta illa omtyckta och råkar ut för rasism och fördomar. 

Alla länder och kulturer har sitt sätt att hantera olikheter. Alla människor sitt sätt att hantera nya, potientiellt hotfulla, människor och beteenden. Många vill hitta enkla lösningar genom att utse syndabockar. Och det är lättare att tro att syndabocken ligger långt utanför den egna boxen. 

Det är jätteviktigt att alla utsatta får komma till tals. Och särskilt viktigt att du som adopterad gör alla barnlängtande människor påminda om problemet med att adoptera ett mörkt barn. Jag menar givetvis inte att man inte ska adoptera ett mörkt barn men att man bör ha i åtanke att Sverige, liksom övriga världen, är rasistiskt. Och även om barnet kommer till en älskvärd och underbar familj och släkt så är inte alla människor så toleranta som man skulle vilja. 

Vi pratar ofta om rasism när vi väljer land inför en eventuell adoption. Det är tråkigt men sant. 

Stor kram till dig ts! 

• LaYa01
    Lotus73 skrev 2012-03-05 14:55:28 följande:
    Vad tråkigt att läsa LaYa01! 

Jag tror att fördomar och trångsynthet finns överallt. Titta bara på hur det ser ut i Indien.... Där man har ett rätt hemskt  kastsystem och där vita och ljushyade människor anses mer värda än de mest mörkhyade. Titta på människors syn på romer, araber, judar och afrikaner. Över hela världen är de ofta illa omtyckta och råkar ut för rasism och fördomar. 

Alla länder och kulturer har sitt sätt att hantera olikheter. Alla människor sitt sätt att hantera nya, potientiellt hotfulla, människor och beteenden. Många vill hitta enkla lösningar genom att utse syndabockar. Och det är lättare att tro att syndabocken ligger långt utanför den egna boxen. 

Det är jätteviktigt att alla utsatta får komma till tals. Och särskilt viktigt att du som adopterad gör alla barnlängtande människor påminda om problemet med att adoptera ett mörkt barn. Jag menar givetvis inte att man inte ska adoptera ett mörkt barn men att man bör ha i åtanke att Sverige, liksom övriga världen, är rasistiskt. Och även om barnet kommer till en älskvärd och underbar familj och släkt så är inte alla människor så toleranta som man skulle vilja. 

Vi pratar ofta om rasism när vi väljer land inför en eventuell adoption. Det är tråkigt men sant. 

Stor kram till dig ts! 

Jag vet! Indien är ett dåligt land. Jag hatar verkligen att vara därifrån ,skäms över att jag föddes i det landet. Fy!
Svar på tråden Folk som inte förstår...